Agilní organizace a špičková exekuce
Agilní, agilita, agile, „edžajl“… Tohle slovo, či jeho variace, jste již určitě slyšeli.
Číst víceOzvěna posledních válečných výstřelů dozněla a začíná obnova. Obnova obnoveného Československa. Píše se rok 1945 a většina průmyslových závodů v pohraničí čelí existenčním problémům. Nemá suroviny, nemá na údržbu, nejsou trhy a infrastruktura je zničená. Stát proto rozděluje firmy do tří kategorií – skupina A má naprostou prioritu, aby obnovila výrobu co nejdříve, skupina B se zastaralým vybavením na přechodnou dobu zastavuje činnost, o jejich osudu se rozhodne časem, skupina C je označena za nadbytečnou a má být zrušena.
Skutečný problém však přichází až o rok později. Nedostatek surovin se sice vyřešit nepodařil, ale firmám chybí zejména lidé. Nuceně nasazení jsou již dávno zpátky doma, do domácností se vracejí i ženy, studenti se po letech znovu usazují ve vysokoškolských lavicích, roste počet lidí pracujících v kancelářích (poměr dělníci vs. ostatní zaměstnanci klesá z 10:1 na 4:1) a hlavně probíhá státem organizovaný odsun německy mluvícího obyvatelstva. Z Československa tím mizí přibližně 35 procent průmyslového dělnictva.
Osidlovací úřad v Praze odhaduje, že po dokončení odsunu bude pro zachování průmyslu a zemědělství v pohraničí potřeba 170 tisíc pracovních sil – 50 tisíc lidí chybí v průmyslu, 50 tisíc v zemědělství, 30 tisíc řemeslníků a 40 tisíc lidí pro ostatní manuální činnosti. Jedná se o poměrně umírněný odhad nezahrnující rodinné příslušníky.
Stát se po válce stává čím dál důležitějším hybatelem hospodářského života. Podniky v pohraničí se sice o nábor snaží samy, ale taktovku postupně přebírají centrální orgány, které se obávají možných problémů ve výrobě ve vnitrozemí – a mají k tomu důvod. Firmy totiž posílají do vnitrozemí své agenty, kteří mají za úkol verbovat zaměstnance. Často slibují nesplnitelné, podniky nejsou schopné podmínky plnit a lidé přecházejí jinam. Pohledem centrálně plánované ekonomiky prostě katastrofa (ministerstvo vnitra navíc zamítá návrh na zvýšení mezd, jelikož by narostly náklady, zvýšila se kupní síla a na trhu není dostatek zboží).
Stát přesouvá do pohraničí Maďary z jižního Slovenska, repatriuje sem Čechy ze zahraničí, posílá na brigády vojáky, mladé žene na žně, motivuje ženy i práceschopné důchodce, aby se opět zapojili do práce, a směruje do průmyslu nadpočetné zaměstnance z nevýrobní sféry.
Veškerá centralizovaná činnost se samozřejmě týká pouze podniků zařazených do kategorie A. O možnostech práce v pohraničí se vydávají speciální časopisy, píše se o nich v tisku i tlači a hovoří v rozhlase. Ministerstvo ochrany práce rozšiřuje svou síť okresních úřadoven o „pohraniční“ oddělení, jejichž úkolem je informovat jak o volných místech, mzdách a možnostech ubytování, tak o situaci v tamním školství nebo o možnostech sociálního a kulturního vyžití. Mladí jsou vábeni na zodpovědnější pozice, starší zase na dobré byty a pozemky pro vlastní zahrádky. A do náboru se zapojují i odbory, jež apelují na dělníky v pohraničí, aby informovali o možnostech práce své známé z vnitrozemí.
Situace na pracovním trhu v průmyslu se v pohraničí částečně stabilizuje až v průběhu roku 1947. I když... ohromné sektorové a regionální rozdíly se zachovaly v podstatě dodnes.
Dnešní situace na trhu práce se s československým pohraničím před komunistickým pučem srovnává jen velmi těžko. Ekonomicko-společenská realita byla úplně jiná – stát měl tehdy mnohem dominantnější roli, než je tomu dnes, a konkurence na pracovním trhu byla v podstatě nežádoucí – a komparaci by měl připravit spíš nějaký specialista na hospodářské dějiny.
Ale přesto. I když před závorku vytkneme mnohem slabší roli státu, nelze si nevšimnout jistých paralel. Regionální rozdíly máme i dnes. Existují okresy, kde nezaměstnanost prakticky není, a jsou naopak i místa, jež tolik pracovních míst nenabízejí. Zvýhodňování určitých odvětví se sice zachovalo například ve formě investičních pobídek nebo dotací, ale priority dnes stanovuje spíše poptávka na trhu. Automotive vládne (nejen) Česku a do značné míry udává tón i na trhu práce – doopravdy velké firmy k sobě lákají zaměstnance z široka daleka (i ze zahraničí), výrobní podniky v ostatních odvětvích jejich nabídku dohánějí a zároveň se velmi často proti stylu práce v automotive vymezují.
A paralely se týkají i HR marketingu. Nejdůležitějšími masovými médii už dnes sice nejsou rozhlas a časopisy vydávané státní správou, ale náborové kampaně jsou vidět při každém online i offline kroku. Při náborové komunikaci se jinak cílí na absolventy, jinak na zkušené harcovníky a firmy v nabídce prezentují i města či regiony, v nichž podnikají. Většina se to teprve učí, ale nelze si nevšimnout, že jde tímto směrem. A programy doporučení? Dnes je sice už neiniciují odbory, ale pro většinu podniků jsou doporučující zaměstnanci jednou z nejvyšších met, o které ve svém přístupu k lidem usilují.
Přeji vám inspirativní týden! Třeba s knížkou „Pojď s námi budovat pohraničí!“ od Andrease Wiedemanna, která mi byla velkou inspirací pro dnešní článek.
Agilní, agilita, agile, „edžajl“… Tohle slovo, či jeho variace, jste již určitě slyšeli.
Číst vícePotřeba začít systematicky budovat značku zaměstnavatele se zpravidla rodí z problémů a potřeb,…
Číst víceDokud vám to nebude fungovat uvnitř, za dveřmi vaší kanceláře, nepomůže vám ani nový web ani…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.