Značka zaměstnavatele – Vytyčení ideálu značky
Chcete-li budovat značku zaměstnavatele, potřebujete cíl, ke kterému můžete směřovat.
Číst víceMnoho společností více či méně pracuje na budování značky zaměstnavatele. Ale, dělají to opravdu dobře? Mají správně nastavenou strategii employer brandingu nebo jde jen o samostatné HR marketingové aktivity?
Chcete-li být na poli budování značky zaměstnavatele úspěšní, je potřeba začít od úplného základu, bez kterého nemá smysl pokračovat dál. Vaši značku na trhu práce je potřeba tvořit dlouhodobě a kvalitně. Neinvestujte čas do aktivit, které vám pomohou jen krátkodobě. Zaměřte se na skutečně efektivní řešení. Jděte na to od základu a chytře.
Jednotlivé HR marketingové aktivity vám mohou přivést kandidáty a z krátkodobého hlediska mohou být velmi účinné, což často vede k tomu, že se s tím společnosti spokojí. Ovšem z toho dlouhodobého pohledu je potřeba budovat employer brand správně. Vaše firma pak bude působit jako magnet na relevantní kandidáty a vy nebudete muset vynakládat tak velké úsilí na jejich oslovování.
Začít opravdu od základu znamená definovat Employer Value Proposition (EVP) neboli přidanou hodnotu zaměstnavatele. Ta je zcela esenciální pro vytvoření komunikační strategie vaší značky zaměstnavatele, pro nastavení komunikačního stylu a klíčového vizuálu. Navede vás k tomu, jakými komunikačními kanály budete oslovovat vaši cílovou skupinu a v neposlední řadě díky EVP vytvoříte kariérní stránky, které jasně ukážou vaši společnost takovou, jaká je. Jakou ji vidí vaši zaměstnanci, jak ji vnímají lidé z venku a bude správně ukazovat vaši kulturu a důvody, proč stojí za to pracovat právě u vás. Nesmíme samozřejmě zapomenout ani na pracovní inzeráty, které jsou většinou prvním kontaktem kandidátů s vaší společností. Pokud budou vycházet z komunikační strategie, máte částečně vyhráno, protože přitáhnete kandidáty, kteří vám zapadnout do kultury a budou sdílet stejné nebo podobné hodnoty. A o to nám přeci jde!
Zhruba čtvrtina kandidátů nemá moc velkou důvěru v nabídky společností, které hledají zaměstnance, protože nejsou autentické a atraktivní. Lidé chtějí pracovat pro atraktivního zaměstnavatele, který se o ně dobře postará, má budoucnost a tím jim dává pocit jistoty. Vy díky dobře budovanému employer brandu kandidáty snáze oslovíte a přesvědčíte. Zkrátíte čas náboru a snížíte náklady na nábor. Také budete mít více zapojené, motivované a loajální zaměstnance.
Začněte tedy definováním Employer Value Proposition (EVP) neboli přidané hodnoty zaměstnavatele. Jednoduše jde o hodnoty v zaměstnání, které firma vytváří a kvůli kterým zaměstnanci pracují právě v této společnosti. To jsou důvody, proč si lidé firmu vybrali a které je ve firmě drží. V ideálním případě jsou to také důvody, proč se do firmy těší. Proto je důležité tyto hodnoty zjistit a vycházet z nich při přípravě interních i externích HR marketingových aktivit. Pokud EVP definujete správně, zjistíte, čím se lišíte od jiných společností, a právě diferenciace značky vám umožní přilákat talenty, které sdílejí postoje a hodnoty, jež vaše firma podporuje.
Hodně se ptáme a zjišťujeme ze všech stran. Pro správné definování EVP využíváme výstupy z interních průzkumů, definované persony nebo cílové skupiny, stávající hodnoty, vizi a strategii vaší společnosti. To vše analyzujeme a děláme si prvotní obrázek o vaší firmě a firemní kultuře.
Pak přichází na řadu interní analýza, která zahrnuje hloubkové rozhovory se zaměstnanci, workshopy a případně i krátký interní průzkum. Kromě zaměstnanců je potřeba zeptat se na vnímání vaší značky i lidí zvenku. Tady je mnoho možností jak na to. Důležité ale je, aby externí analýza přinesla názor lidí na vaši firmu, důvody, proč se o práci u vás neucházejí a naopak, proč by právě u vás chtěli pracovat. Tyto zpětné vazby jsou velmi cenné nejen pro EVP, ale neustálý development HR aktivity směrem k trhu práce. Součástí EVP je i doporučení, jaký komunikační styl by měla vaše společnost v oblasti HR marketingu zvolit a jaký vizuál nejlépe odráží definované EVP a vás jako firmu.
Po úspěšném sestavení EVP je vhodné vytvořit nebo redesignovat kariérní stránky tak, aby zjištěnou přidanou hodnotu odrážely. Jejich součástí jsou i pracovní inzeráty, které musí vizuálně a strukturou odpovídat designu kariérních stránek a obsahově komunikační strategii. Na tyto základní HR marketingové nástroje pak mohou navazovat další aktivity, jako jsou videoinzeráty nebo náborová videa, kampaně, využití sociálních sítí, zapojení zaměstnanců do ambasadorských programů apod. U všech těchto dílčích aktivit je důležité mít neustále na paměti zjištěnou přidanou hodnotu zaměstnavatele. Nezapomeňte si také vytvořit HR marketingový plán nebo harmonogram, který bude obsahovat co, kdy a jak chcete komunikovat a jaký kanál pro komunikaci využijete. Značně vám usnadní život.
Chcete se dozvědět víc o budování značky a HR marketingu? Rádi se podělíme o naše know-how. Přihlaste se na naše workshopy. Těšíme se na vás!
Chcete-li budovat značku zaměstnavatele, potřebujete cíl, ke kterému můžete směřovat.
Číst víceVyzpovídal jsem Veronikou Horákovou, jak budují značku zaměstnavatele v Air Bank.
Číst víceHow to Design your Recruitment Process as a Successful Candidate Experience? One-day intensive…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.