Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

3PA321: Employer Brand Management

Je to již nějaký pátek, co s Jirkou vyučujeme volitelný předmět Employer Brand Management na Podnikohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické. Po dvou semestrech se nám na třetí kolo přihlásilo 60 studentů, což je 2x více než je kapacita předmětu. Zřejmě si již mezi sebou stačili říct, že s tím Hovorkou a Landou je to dávačka. No, snad to bylo i z jiných důvodů.

Na druhé straně, po přečtení semestrálních prací a kontrole závěřečných testů, jsme začali usilovně přemýšlet, jak můžeme zanechat větší stopu našeho snažení v hlavách studentů. Jednoduše jsme nebyli spokojeni. Zjistili jsme, že otisk je příliš malý, neúměrný našemu nasazení. A tak jsme vymysleli několik drobných změn, které nyní v rámci předmětu aplikujeme. Vezmu to popořadě:

  • zrušili jsme docházku (a prezenční listinu) jako kritérium pro hodnocení; každou hodinu studentům opakujeme – jestli to někomu nedává smysl, ať jde dělat něco smysluplného, život je krátký, za další – smysluplnost je základní ingrediencí značky zaměstnavatele,
  • nově hodnotíme pouze semestrální práci (váha 60%) a závěrečný test (40%) a zas a znova říkáme – vaše vzdělání není naše zodpovědnost, my s vámi nasdílíme naše zkušenosti, úspěchy i přešlapy, pomůžeme vám jak jen budeme schopni, ale vaše vzdělávání za vás nezařídíme,
  • 90 minuté přednášky se snažíme držet v poměru přibližně 1/2 nalejvárna a 1/2 diskuse,
  • i část nalejvárny prokládáme otázkami, protože jak jsme již dávno zjistili, studenti všechny ty teoretické věci umí popsat svými slovy dost dobře; mnoho ze studentů ve 2. a 3. ročníku pracuje nebo má vlastní firmy,
  • na konci hodiny dáváme studentům odkaz na jeden článek a jedno video k tématu následující přednášky,
  • nejlepší diskutér z řad studentů, kterého zvolí sami studenti na konci hodiny, dostává knížku (nakoupili jsme celou řadu z Melvilu),
  • závěrečný test si studenti hodnotí sami, ihned po jeho odevzdání; tím se nechceme zbavovat práce, ale přenášet více zodpovědnosti na studenty. a ano, získáváme tím čas na lepší přípravu.
  • semestrální práce:
    • studenti je nezpracovávají individuálně, ale v 3 až 4 členném týmu,
    • neodevzdávají je sepsané ve Wordu, ale prezentují je v týmu na přednášce,
    • jejich hodnocení není na nás, ale na studentech; my máme jeden hlas stejný jako všichni ostatní studenti; kritéria hodnocení si dohodneme na začátku hodiny,

Od začátku do předmětu zveme lídry z firem, o kterých víme, že jsou velkou inspirací pro oblast personalistiky a zároveň zastupují firmy, které svou značku zaměstnavatale budují fakt celostně a poctivě. Žádné zkratky, žádné rychlokvašky. Své příběhy tak se studenty již sdíleli například: Adam Polášek z innogy, Jirka Matějovský z Decathlonu, Péťa Nulíčková z Alzy, Tomáš Dombrovský z LMC nebo Eliška Novotná z Ikey (můžete si přečíst záznam z její přednášky – stojí za to!).

Zatím se nám bohužel nepodařilo najít na VŠE učebnu bez pevných lavic, abychom mohli vést výuku usazeni v kruhu na židlích a nedali tak nikomu šanci sedět v zadní lavici, ponořen do monitoru notebooku. Překvapivě, i když docházka není povinná, stále se to děje. Stejně jako to, že mnozí studenti evidentně nejsou na hodinách zvyklí diskutovat, a když už něco chtějí říct, tak se hlásí jako na základce. Autoritářství a poslušnost je stále významnou hodnotou, kterou naše školství předává.

Jestli vás zajímá více, koukněte se do sylabu předmětu.

Tak snad za pár let bude na trhu o něco více lidí, kteří budou mít kompetenci podílet se ve firmách na budování značky zaměstnavatele. Doufáme, věříme, makáme. I když souhlas, bez praxe, vlastních omylů a úspěchů, vlastních zkušeností, toto téma uchopí jen málokdo. Chce to větší rozhled než jen absolvovat jeden volitelný předmět nebo i celý obor na VŠE.

Dále si přečtěte: 

1. Budujeme značku zaměstnavatele, i když nábor neřešíme

2. Employer Branding v IKEA

3. Firemní hodnoty - 1. část (základy) 

4. Firmení hodnoty - 2. část (praxe) 

5. O co běží na kariérním webu

Vykopli jsme 3. ročník naší konference Employer Branding Experience. Letos uslyšíte příběhy firem jako Air Bank, EYELEVEL, Tesena, McDonald’s nebo Kiwi. Navíc – nově – se budete moci zúčastnit dvou hodinových workshopů, na kterých se budeme věnovat tématům jako definování EVP, žití podle firemních hodnot, gamifikace onboardingu, tvorba obsahu komunikace a persón kandidátů či měření HR marketingových aktivit. 

A pozor – do 15. 7. jsou lístky za early birds cenu.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.