Srozumitelná firma jako cesta k motivovanosti lidí
Přijďte s námi posnídat a diskutovat
Číst víceTento článek je dalším ze série o Employer Brandingu 2.0, nástroje, který dělá firmy lepší uvnitř. Nástroje, který zvyšuje zapojení a sounáležitost lidí, rozvíjí jednotlivce i týmovou spolupráci a činí komunikaci srozumitelnější. Celý nástroj jsme popsali v ebooku Úspěšnější díky lidem.
Dnes se budu věnovat další části celostní strategie, firemním hodnotám. K čemu vlastně slouží a proč je dobré je ve firmě mít a žít?
Nedávno jsem byl ve firmě, která chtěla popsat své firemní hodnoty. Když jsem se jich ptal na motivaci k takovému kroku, řekli, že je potřebují pro nábor, že se na ně kandidáti ptají. No jo, IT firma v Karlíně. 3K už mají (= kilo, káru a karlín), tak teď se ještě zeptáme na ty firemní hodnoty. Proč ne. Na druhé straně je hlavní přínos žitých firemních hodnot někde jinde.
Když se dopustím paralely se sportem, nejde jen o to, jestli dáváty v byznysu góly. Jde také o to, jak rychle, kolik a s jakými náklady je dáváte. To, co každému týmu umožňuje skórovat, není pouze útočník, který má formu. Důležitější je souhra a naladění celého týmu. Vnitřní pravidla hry, kdy jednotliví hráči vědí, jaké chování od sebe mohou navzájem v různých situacích očekávat. Taková žitá pravidla výrazně zvyšují důvěru mezi spoluhráči a tím i rychlost spolupráce a rozhodování. Brání rozvoji mikromanagementu, protože nahrazují všemožná pravidla a předpisy. V malých týmech nemusí být pravidla ani psaná. Ve velkých firmách je dobré je ukotvit, aby se dala přenášet do všech firemních týmů a lokalit.
Hodnoty jsou prakticky preferované vzorce chování, díky kterým firma vítězí. Které firmě pomáhají dosahovat byznysových výsledků. Pomáhají udržovat a škálovat firemní kulturu, pakliže firma roste nebo otevírá nové lokality. Najít, vybrat, pojmenovat a vysvětlit ty správné hodnoty není tak těžké. Koneckonců se nám to již mnohokrát podařilo, až jsme o Firemních hodnotách napsali celý ebook. Nejtěžší je hodnoty uvést do života. Začít je totiž potřeba u managementu a manažerů. Lidé ve firmě často zrcadlí chování svých nadřízených, stejně jako děti chování svých rodičů. Když se tato část povede, pak je například možné přejít k oceňování všech lidí ve firmě za chování, které podtrhuje stanovené firemní hodnoty. A tímto způsobem, prostřednictvím pozornosti, nekonečně podporovat a umocňovat jejich žití.
Možná nějaké firemní hodnoty máte a nejste spokojeni s tím, jak se ve firmě žijí. Mohou se firemní hodnoty změnit? Samozřejmě, mohou. Důležité je na začátku takového procesu udělat tyto věci: 1) vyjasnit si motivaci, očekávání, popsat změnu, kterou vám aktualizované hodnoty mají přinést, 2) zajistit zapojení CEO, popřípadě celého managementu, 3) zahrnout firemní hodnoty do kontextu firemní strategie. Jak jsem již říkal, hodnoty jsou součástí celostní firemní strategie. Jsou nástrojem pro budování žádoucí firemní kultury, která firmě pomáhá dosahovat byznysových cílů. Když projekt nastavíte dobře na začátku, dostanete dobrý výsledek. Zbytek už je jen práce, řemeslo (teda když víte, jak na to). Přečtěte si ten ebook ;-) nebo pro začátek článek Jak udržet firemní kulturu, když firma roste.
Firemní hodnoty formátují firemní kultury. Ať již jsou žité nebo ne. Ty žité je zpevňují, ty deklarované podkopávají. Hezky to vystihnul Roman Staněk z GoodData, když řekl, že firemní kultura je to nejhorší chování tolerované managementem. Pro mnohé firmy je firemní kultura konkurenční výhodou, jejíž přínosy mohou měřit byznysovými čísly – tržbami, ziskovostí, zmetkovitostí výroby, dostatkem kandidátů nebo fluktuací. Navíc je to pro takové firmy výhoda, kterou konkurence těžko zkopíruje. A do takové má smysl investovat, co myslíte?
Držíme vám s firemními hodnotami, byznysem a náborem, palce.
A jen tak mimochodem... 8. 11. 2022 pro vás chystáme konferenci humanbrand o firemní kultuře. Spolu s přáteli z humancraft vás na ni zveme.
Těšíme se s vámi na viděnou!
Přijďte s námi posnídat a diskutovat
Číst víceEmployer Branding Experience 2019. Tahle konference zraje jak víno. Letos je opravdu na co se těšit…
Číst víceAneb jak se bude (možná) měnit management společností.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.