Autor: Klára Thielová Akce 28. 4. 2020

CEOs na sociálních sítích

Jak už název článku vypovídá, pokud CEO či majitel firmy aktivně buduje svoji osobní značku, může tím velmi napomoci i budování značky spotřebitelské a tím pádem samozřejmě i zaměstnavatelské. Vždyť jak praví přísloví: „Lidi pracují pro lidi.“ Toto pak dokládá i studie společnosti Weber Shandwick, kde 66 % dotazovaných uvedlo, že jejich vnímání firmy jako celku bylo silně ovlivněno vedením firmy. Jinými slovy:

„Konzistentní komunikace zaměstnavatelské značky by měla začít od shora.“

Tím spíš, že CEO či majitel firmy je nositelem její vize a vlivným ambasadorem značky. Každý z nich má svůj příběh, řeší firemní strategie atd. Příkladem může být například Elon Musk – zakladatel společnosti Tesla Motors, který je v prostředí médií a sdělovacích prostředků jako ryba ve vodě a jenž svůj osobní brand buduje velmi aktivně – samozřejmě ve spojení právě se značkou Tesla Motors a pro její podporu. Dalšími příklady ze světa může být Richard Branson (zakladatel Virgin Group), Peter Thiel (zakladatel Pay Pal) či Jeff Bezos (zakladatel Amazon.com) – ten šel tak daleko, že dokonce v roce 2013 koupil deník The Washington Post.

V českém prostředí jsou známými osobnostmi, jež pro budování osobního brandu a pro podporu brandu firemního využívají široké spektrum médií, například Dalibor Dědek (zakladatel Jablotron), Karel Obluk (exCEO AVG, investor) či Stanislav Bernard (pivovar Bernard) – možná jste si v nedávné době všimli kampaně provázející vydání jeho knihy „Tvrdohlavý muž“, kterou na billboardech provázel citát: „Pivo dobré, majitel magor.“

Krásnou ukázkou CEO a Čecha, budujícího svůj osobní brand ve spojitosti s brandem firemní, je Jan Rezab z firmy SocialBakers, jež je hodně aktivní na sociální síti Twitter.

V dnešní době je poměrně snadné zjistit, kdo je CEO či majitel té které firmy. Stejně tak je mnohem snadnější než kdy dříve vizi firmy komunikovat a budovat tak i svoji osobní značku a spojovat ji s myšlenkami a posláním firmy. O to více je zarážející, že CEO stále využívají spíše tradiční média a prostředky. Když už tedy vůbec komunikují, potom především prostřednictvím rozhovorů pro noviny či elektronické časopisy, prezentace v TV pořadech a ve zpravodajství, vydávají knihy atd.

Oproti tomu sociální sítě využívá pro budování osobní a firemní značky a prosazování svojí vize jen 28 % CEOs, což je 2x více než v roce 2010. Údaj je souhrnný pro Evropu, Ameriku a Asii, kde v USA je na sociálních sítích aktivní 95 % CEOs, v Evropě 84 % a v Asii 55 %. Za zmínku zde stojí velmi výrazný – 25% – nárůst využívání sociálních sítí CEOs za posledních 5 let právě v Evropě, kde bychom možná nečekali, že se Evropa „probudí“ tak pozdě.

Pro budování osobní a firemní značky je mezi aktivními CEOs a majiteli nejoblíbenější Linkedin, následovaný sociální sítí Twitter. Facebook či G+ je oblíbeno minimálně.

Celkově je na sociálních sítích 8 CEOs z 10 (80 %), což je celkem pokrok oproti roku 2010, kdy to bylo jen 36 %. Patrný je rovněž nárůst důležitosti content marketingu, neboť prostřednictvím firemního webu komunikuje svoje myšlenky 68 % CEOs. S tím jde ruku v ruce využívání velmi efektivního nástroje šíření myšlenek – firemních videí, což je nástroj používaný 54 % CEOs.

Potvrzuje se tak trend zachycený i v našem výzkumu „HR marketing v roce 2015 v Česku“, kde firmy zažívají spíše rozčarování ze sociálních sítí, neboť jejich účinek a dopad není takový, jaký by si představovaly – a to
i v oblasti employer brandingu a náboru. Řečeno jednodušeji:

„Sociální sítě nejsou pro každého.“

V praxi to pak vypadá tak, že firmy v nadšení z nadějného nástroje a možná i trošku v hrůze z otazníku, jak účinně oslovit generaci Y, zaměstnají či najmou Content Managera, který pak zoufale vaří z vody, neboť na sociální síť zkrátka nemá co dát – nemá potřebný obsah, kterým by uživatele sociálních sítí zaujal.

V obrovském množství dat a informací, které jsou navíc snadno dostupné, totiž uživatele zpravidla nezajímá výroční zpráva dané firmy či produkty, které jsou jim „strkány pod nos“. Jak praxe ukazuje, funguje obsah složený ze spousty pomoci, části pobavení a pouze špetky informací. Což si firmy ve světě uvědomují, jak nám ukazuje výše zmíněné číslo využívání firemního blogu a videí samotnými CEOs.

Co však zaručeně funguje, je silná nosná myšlenka – vize. Něco, čím chce daná firma změnit svět, čím chce svět udělat lepším, bezpečnějším, krásnějším atd. Myšlenka, která lidi nadchne a za níž rádi půjdou – ať už se jedná
o zákazníky nebo o zaměstnance (i ty potenciální). CEOs jsou nositeli této vize, není náhoda, že mnoho z těch vlivných a na sociálních sítích aktivních můžeme označit za vizionáře.

Ačkoli se zveřejňování „postů“ na sociálních sítích a „lajkování“ může zdát jako žrout času, ve skutečnosti je to činnost, která – je-li správně prováděna – přináší nezanedbatelný profit a přínos jak samotnému CEO či majiteli, tak celé firmě. Přínos v podobě peněz – nižšími náklady na nábor zaměstnanců, snadnějším získáváním zakázek, jednodušším vyjednáváním s dodavateli.

„CEO, který nekomunikuje, zpravidla bývá vnímán jako paní Colombová.“

Pro pochopení snad pomůže srovnání již zmiňovaného Pivovaru Bernard a pivovaru Prazdroj.

Vnímáte taky ten kontrast? Jak to funguje ve vaší firmě? Máte možnost to změnit? Podělte se s námi o zkušenosti.

 

Nejdůležitější použité zdroje:
http://bluivygroup.com/is-your-ceos-personal-brand-aligned-with-your-employer-brand/
http://www.webershandwick.com/uploads/news/files/socializing-your-ceo-iii-exec-summary.pdf
http://www.webershandwick.com/news/article/the-ceo-reputation-premium-a-new-era-of-engagement
http://www.forbes.com/sites/tjmccue/2015/05/28/linkedin-is-top-social-network-for-ceos/

 

 

 

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.