Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

(Ne)dělejte si srandu z HR Marketingu!

Přiznám se, že během svého obrážení velkých firem jsem nenarazil na nikoho, kdo by se nezabýval HR marketingem. Všichni HRisté se shodují na tom, jak důležité pro firmu a její růst je přitahovat talenty a obsazovat volné pozice těmi nejlepšími kandidáty. Většina firem se potýká s tím, že těch skutečně dobrých kandidátů je vlastně jak šafránu ať již je či není recese. Ti nejlepší prostě práci mají, ať již je situace jakákoliv. Jde tedy o to, přesvědčit je, že zrovna naše firma je pro ně tím správným místem, kam by měli přesídlit.

Jakým úkolům čelí HR marketing a jakým marketing?

Když se podívám na většího bratra, tedy marketing spotřebitelských značek, produktů a služeb, je jeho úkol v konečném důsledku jediný, a sice prodat zákazníkům to, co firma produkuje, a to v míře co možná největší. Ať se již jedná o krátkodobou prodejní akci či dlouhodobé budování značky, přitahující zákazníky, stále je to o tom „prodat“.

Konkurence je značná a markeťáci k tomu, aby uspěli, potřebují být stále rafinovanější, znalejší potřeb, přání a rozhodovacích procesů zákazníka. Je to zkrátka věda, která se za tisíc let posunula od vykřikování na tržišti po vědu téměř atomovou.

A co HR marketing? Jaký je jeho úkol? Třeba mne opravte, jsem-li ve svém úsudku příliš omezený, ale podle mne není úkolem HR marketingu opět nic jiného než „prodat“. Tedy, prodat firmu coby zaměstnavatele lidem na trhu práce. Jde přeci o to, získat na aktuální pozice ty nejlepší a pro značku správné lidi a dlouhodobě přitahovat talenty. Markeťáci a HR markeťáci sice prodávají každý na jiném tržišti trochu jiné zboží, ale v konečném důsledku je jejich práce v podstatě stejná. Nebo ne?

V čem to má HR marketing těžší?

Kdyby se v hospodě hádal HR markeťák s markeťákem o tom, kdo to má těžší a já je měl rozsoudit, asi bych se přiklonil na stranu HR.

Mám k tomu jeden zásadní důvod. Jakkoliv markeťák míří na určitou, jasně definovanou, cílovou skupinu zákazníků, v konečném důsledku rozhodně nevadí, když službu či výrobek koupí i zákazníci z jiné cílovky, ba naopak. Každý platící zákazník je přeci dobrý.

Pokud ovšem HR markeťák naláká do firmy hromadu kandidátů, kteří nebudou přesně odpovídat definovanému zadání, tedy nebudou pro značku a konkrétní pozici ti správní, budou ho proklínat kolegové prodírající se hromadou životopisů a pořádající deset assessment center namísto jednoho. V horším případě pak některý z těch nesprávných kandidátů zakotví na manažerském postu ve firmě, začne páchat škody a bude stát spoustu peněz. Kolega ekonom by pak našemu HR markeťákovi navrch mohl omlátit o hlavu tzv. náklady ušlé příležitosti se slovy: „Víš jak přínosný by mohl být správný člověk na správné židli, kolik peněz by nám mohl přinést? Ty jsi nás o tutu příležitost připravil.“.

Zkrátka, odpovědnost jako hrom. Až by se leckdo mohl zaleknout.

Když dva dělají totéž, není to totéž. Aneb (ne)dělejte si srandu z HR marketingu!

Pro vás, které bych snad mohl odradit onou dávkou odpovědnosti a rizika spojeného se špatným HR marketingem, mám dobrou zprávu. Nebojte se! V českých luzích a hájích se z toho taková věda nedělá.

Na HR marketing nejsou takové nároky kladeny. Evidentně se od něj očekává mnohem méně než od jeho staršího marketingového bratra.

Že to je jen má domněnka? Ano je to domněnka, přiznávám. Usuzuji však z reality, z toho, co vidím kolem sebe.

Stačí se podívat na tržiště, kde HR markeťáci oslovují své zákazníky (tedy kandidáty), kde nejčastěji prodávají. Těch opravdu velkých tržišť, tedy pracovních portálů, máme jen pár.

Tím prvním a hlavním prodejním nástrojem, který zde kandidátům předkládají, je náborový inzerát.

Namátkou jsem na největším z pracovních portálů pár inzerátů vybral.
Záměrně jsem cílil na ty největší firmy, protože ty to mají přeci zmáknuté nejlépe.

Podívejme se tedy na můj namátkový výběr:

Tímto náborovým inzerátem se významná banka snaží oslovit a přivést IT Business analytika,

přičemž pivovar potřebuje do svého týmu Brand Executivce, tedy člověka, který se bude podílet na budování značky, a jde na to takto

no a operátor zas hledá konzultanta značkové prodejny tímto svým inzerátem.

Že jsou všechny ty inzeráty jako přes kopírák? Já to tak alespoň vidím.

Předpokládám, že tyto náborové inzeráty chtějí uspět a přivést do firmy ty nejlepší lidi, a to ve značné konkurenci inzerátů ostatních firem. Opravdu pomohou odlišit firmu a její nabídku od konkurence? Opravdu využívají možností, která nám dnešní poznatky v oblasti marketingu a komunikace dávají? Opravdu dokáží prodat?

Odpovězme si každý sám.

Vzhledem ke svému přesvědčení, že v základních principech se HR marketing a marketing neliší, představil jsem si takovou modelovou situaci, takový experiment.

Představil jsem si, jak by to mohlo vypadat, kdyby si naši hlavní dva hrdinové, tedy HR markeťák a markeťák nachvíli vyměnili role.

Marketingový manažer automobilky požádal svého kolegu HR marketing manažera o pomoc s tvorbou inzerátu na rodinný kombík nižší střední třídy, klíčový produkt v portfoliu značky, který dramaticky ovlivňuje prodeje.

HR markeťák rád pomůže a hned se pustil do díla. Psal tak, jak je zvyklý, jak oslovuje a přivádí do firmy ty nejlepší nové zaměstnance.

Zde je jeho dílo:

Jsme velká automobilka s více než stoletou tradicí.
Hledáme nadšené motoristy, kteří rozšíří řady našich zákazníků.

Popis činnosti:

  • budete točit volantem
  • řadící pákou budete přehazovat rychlosti
  • do zavazadlového prostoru budete nakládat kufry, nákup a další předměty
  • na zadních sedadlech se budou často vyskytovat další pasažéři a vašim úkolem bude bezpečně je dovézt z bodu A do bodu B
  • očekáváme, že se o svůj vůz budete starat, pravidelně s ním jezdit do autorizovaného servisu a občas dofouknete pneumatiky
  • 2x do roka pak přezujete pneumatiky z letních na zimní a naopak

Co požadujeme:

  • hotovost k úhradě vozu či splnění požadavků pro poskytnutí úvěru či leasingového financování vozu
  • pro poskytnutí deklarované záruky požadujeme návštěvy autorizovaného servisu v předepsaných intervalech
  • v případě právnické osoby pak požadujeme platný výpis z OR a potvrzení o registraci účtu k DPH
  • řidičský průkaz je výhodou, nikoliv však podmínkou

Co nabízíme:

  • dvoustopé vozidlo poháněné benzinovým či naftovým motorem
  • velkorysý vnitřní prostor pro posádku i zavazadla
  • ekonomický provoz, zejména pak nízkou spořebu paliva
  • bezpečnost, kterou zajišťuje šestice airbagů
  • volitelně dle výbavy klimatizaci
  • rádio s CD
  • širokou a kvalitní servisní síť
  • dostupné náhradní díly a doplňky k vašemu automobilu

K inzerátu HR markeťák přidal ještě násedující doporučení:

  • Tento inerát doporučuji vytisknout a vylepit v prostorách vlakových a autobusových nádraží, protože na nich se nachází nejvíce lidí bez automobilu.

Ano, je to vtip. Žádná firma by dnes tímto způsobem nedělala marketing svých výrobků a služeb. Těžko by snad někdo uvěřil, že takto zaujme a získá zákazníky.

Proč si tedy HR markeťáci myslí, že jejich stále stejné, stále jen informativní náborové inzeráty dokáží zaujmout a přivést ty správné či dokonce nejlepší kandidáty?

 

Dále si přečtěte:

Budujete firmu id základu? Chytrý nábor je mise číslo 1

Lesk bída a náborové inzerce

Jak ulovit nejlepší lidi do svého týmu?

 

 

 

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.