Axians: příběh firmy, která strhla lidi jedním směrem
Jak vznikla jedna celostní firemní strategie, která neskončila stostránkovou prezentací v šuplíku?
Číst víceSlevomat jsme si na konferenci Employer Branding Experience 2020 nevyhlédli jen tak. Zajímala nás jejich firemní kultura, o které Láďa Veselý, CEO, rád mluví. Byli jsme také zvědaví, jak ji prověřila karanténa a tržby, které spadly v jejím průběhu na desetinu.
My už ji vlastně máme. Nyní o ní pečujeme. Říkáme, že Slevomat je ultimátní zážitková destinace. A chceme, aby i práce ve Slevomatu byla zážitkem, aby lidi posouvala a dělala z nich lepší. Součástí toho je, že dáváme bacha, aby když někdo přijde s nápadem, tak si ho mohl jít realizovat. Budu to ilustrovat příkladem šéfa analytického oddělení. Ten se úplně přirozeně a sám začal starat o naši druhou byznysovou vertikálu. Říká, tady vidím problémy, tady vidím, co s tím můžeme udělat, a naplánuje schůzku, která dá vertikále strategičtější rozměr. Na druhou stranu to o nás říká ošklivou věc, že na to nemáme proces, nemáme na to schůzku, která by se stala sama od sebe. A to je něco, co budujeme – samoudržitelnou inovační kulturu. Absenci procesu zachraňujeme tím, že máme lidi, kteří jsou ochotni začít pracovat bez toho, aniž by k tomu měli vypsaný úkol nebo stanovenou roli. Máme prostě aktivní lidi, kteří věci sami řeší a my se jim snažíme neklást překážky.
Ve Slevomatu jsme zvyklí řešit věci dost demokraticky a spolu. Když napíšeš na vedeni@slevomat, tak se tvoje zpráva dostane k 18 příjemcům. A to jsme firma, která má něco přes 300 lidí. Což je fakt hodně. Jsme zvyklí byznys probírat spolu a konsensuálně se rozhodovat. A to letos moc nešlo, v takhle velkém fóru, a konsensuálně. Důvěru jsem letos otestoval i tím, že jsem vedení zúžil a na začátku karantény, první dva měsíce, jsem jeho prostřednictvím firmu ze dne na den řídil. Vedení tam v tu chvíli opravdu moc nebylo. Pak se to zase vrátilo zpátky, protože mně je leadershipový styl bližší. V tom, v čem jsem dobrej, na rozdíl od nějakého krizového rozdávání úkolů, je spíše vytváření prostředí, ve kterém ti ostatní mohou.
Letošek je rokem hledání equilibria mezi řízením a vedením. Jde o to, abych poznal ten moment, kdy jsou lidi v takovém stresu, že potřebují jasně slyšet, co mají dělat. A pak zase poznal chvíli, kdy už si sami potřebují začít o své práci rozhodovat. V tom jsem určitě mnohokrát selhal a někdy se mi to zase povedlo. Bylo to pro nás hodně zatížené tím, že jsme se fyzicky neviděli.
Když jsme oznamovali lidem, že jim sáhneme na peníze, některým na 20, některým na 50 %, tak jsme s Kamilem Hanzlíkem, finančním ředitelem, napsali dopis, který jsme jim chtěli poslat. To mně přišlo úplně strašné, když si tohle přečteš v emailu. Tak mě napadlo to natočit na video. Byly na něj fakt dobré reakce. Lidé nejčastěji zmiňovali – vidíme, že ti to není jedno, že jsou v tom nějaké emoce. Tak jsem začal točit video každý den.
Vyřešil jsem tím potřebu sdílení informací, priorit, problémů, pochval. Měl jsem takový scénář, vždycky jsem začínal tím, že jsem lidem říkal, k čemu je Slevomat dobrý. Zpětně jsem si uvědomil, jak špatně se nám dařilo komunikovat i do těch nejzazších rohů organizace. Protože mít 1:1 rozhovory úplně s každým, tak bysme nedělali nic jinýho. Čímž neomlouvám to, že je to jedna z věcí, ve které jsme selhali. Měli jsme mít více schůzek, na kterých se jenom zeptáme Jak se máš?, protože pro řadu lidí to bylo psychicky náročné.
V jeden moment jsem si říkal, že už s tím musím skončit, abych nepodporoval dojem, že jsme v krizi. Chtěl jsem dát lidem na vědomí, že se vracíme do normálu. Dnes natočím video už jen 2x do měsíce, když mám nějaké větší téma. A teď s tím zase začnu, asi v týdenní periodě, protože to prostě fungovalo.
Vlastně i mně osobně to pomohlo. Na konci každého dne jsem si udělal deníček, sepsal si všechny důležité věci, které se za den staly. Navíc, abych měl na videu nějakou energii, musel jsem se na konci takhle těžkých dnů sám namotivovat. Takže to byla pro mě trochu terapeutická činnost.
Když jsme se domlouvali na přípravě rozhovoru, který pro vás budeme natáčet, navrhoval jsem: pojďme si určit otevírací otázku a potom uvidíme, kam nás to zavede. Láďa říká: „Petře, mám v tebe důvěru.“ Podotýkám, že jsme spolu zatím nespolupracovali ani nic podobného nerealizovali. Důvěru prostě musíte mít v sobě.
Láďa Veselý v minulosti působil v Seznamu, kde začínal v roce 2011 jako produktový manažer video platformy Stream.cz a postupně se vypracoval na pozici ředitele divize. Pracoval na produktech jako například Mapy.cz, email, Seznam televize a další. Kromě Seznamu působil rovněž jako produktový ředitel ve vydavatelství Economia.
Jak vznikla jedna celostní firemní strategie, která neskončila stostránkovou prezentací v šuplíku?
Číst víceJe mu kolem dvaadvaceti, studuje vysokou a začíná se poohlížet po budoucí práci
Číst víceJak na výkonnost firmy díky srozumitelné strategii a zapojeným lidem
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.