16 způsobů, jak během náboru oslnit kandidáty
Především nevybraní kandidáti jsou vaší chodící referencí. Buď dobrou anebo špatnou. To záleží na…
Číst víceSpolečnost PurposeFly vyvinula nástroj Frank na rychlou diagnostiku lidí, kteří mají největší respekt a uznání lidí v týmu. Nám Pekařům se tento nástroj velmi líbí, a proto jsme požádali Václava Lavičku, aby nám Franka a jeho účel představil. Znát neformální lídry ve firmě, chcete-li budovat značku zaměstnavatele, je k nezaplacení. Nalodíte-li do projektu alespoň část z nich hned na začátku, budete mít o mnoho snadnější práci. Podpoří vás na startu a následně, neuděláte-li nějakou hrubou chybu, budou šířit její myšlenky dále, pomůžou vám s interní aktivací značky zaměstnavatele. A můžou se stát i ambasadory vaší značky na trhu práce.
Často se říká, že manažeři by měli táhnout za jeden provaz a správným směrem. Noví ředitelé se snaží nejprve sladit svůj manažerský tým a stejně tak management consulting firmy doporučují v podobném duchu nejrůznější top-down přístupy. Sladit různé perspektivy a silné stránky manažerů je rozumná věc. Obchodní manažer, který se zajímá jen o čísla, musí najít společnou řeč s HR manažerem, jehož zajímají hlavně vztahy v týmu. Stejně tak manažer, který je špičkovým a zároveň introvertním expertem, musí spolupracovat s inspirativním a extrovertně laděným šéfem marketingu. Příkladů různých polarit mezi manažery je mnoho. Je pravdou, že někdy je potřeba přitlačit na prodej, a jindy na vztahy, ale z dlouhodobého hlediska se vyplatí udržovat rovnováhu a posilovat věci, které manažery drží na stejné cestě.
Má to ale jeden háček. Představa, že manažer řídí a táhne, zatímco podřízený vykonává úkoly a veze se, vznikl v industriální éře, která pomalu odeznívá. Mladá generace chce být daleko více součástí a zapojená do rozhodování, nepotřebuje kontrolu, ale prostor, důvěru a seniorní mentoring. Zároveň chce a má odvahu dávat zpětnou vazbu. Takto angažovaní lidé začínají přirozeně projevovat respekt a uznání lidem, kteří mají pro tým největší hodnotu, a kteří se stávají neformálními lídry týmu. Ve firmách, kde management více koučuje, než rozdává úkoly, a kde se tolik nehraje na hierarchie, je často více neformálních lídrů ne-manažerů. Vzniká tak nová polarita mezi manažery s formální mocí a ne-manažery s neformálním vlivem.
Představte si situaci, kdy na jedné straně stojí vysoce postavený manažer s novou vizí firmy a na druhé straně všemi respektovaný expert, který má silné argumenty, proč nebude nová vize fungovat. Nepodlehnout svodům Ega, vést konstruktivní dialog a najít společný závěr, je v podobné situaci nelehký úkol, který vyžaduje pokoru a moudrost. Co by bylo platné manažerovi, kdyby prosadil svoji představu silou moci a následně sledoval, jak lidé v zákulisí diskutují o argumentech, které nejvíce respektovaný expert týmu předloží? Nebylo by daleko lepší neformální lídry zapojit přímo do tvůrčího procesu rozhodování a následně je využít při komunikaci do týmu? Management navíc získá způsob, jak získávat zpětnou vazbu od lidí v týmu.
Navrhujeme tedy sladit všechny manažery a zároveň neformální lídry. Obě skupiny mají mezi sebou většinou překryv, ale ne každý manažer je neformálním lídrem a naopak. Pokud se této skupině podaří najít společný jazyk, principy spolupráce, týmové hodnoty, vizi a cestu, po které může jít společně, pak vznikne dobrý základ pro to, aby se týmový duch firmy sjednotil pro společnou věc, namísto toho, aby různé aliance a partičky kolem silných jedinců odsávaly svým hašteřením potřebnou energii. Pokud je tento tým navíc kompetentní a zapálený, má velkou šanci uspět.
Více o Frankovi se můžete dozvědět na celodenním workshopu pro personalisty a manažery 31.10. nebo 22.11. v Praze, více zde: https://www.purposefly.com/cs/workshop/
Dále si přečtěte:
1. Mnoho povolaných, málo vyvolených?
3. Bene-fity versus Cultural-fity
4. Víte, co na vaše zaměstnance funguje?
Především nevybraní kandidáti jsou vaší chodící referencí. Buď dobrou anebo špatnou. To záleží na…
Číst víceDospěl jsem k osobnímu poznání, že mezi marketingem a HR marketingem většiny firem, se kterými jsem…
Číst víceAneb být známý mnohdy nestačí.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.