Umění ocenit – Celodenní workshop
Přijďte si natrénovat oceňování a staňte se mistry v disciplíně, která dělá rozdíl.
Číst víceObuv Stříbro. Středně velký krámek s modrým vývěsním štítem v západočeském maloměstě. Moje babička tam nastoupila hned po škole a vydržela až do důchodu. Z řadové prodavačky se vypracovala na vedoucí krámu. Dnes se počet lidí, kteří stráví celý pracovní život v jedné firmě, blíží množství stegosaurů, jež potkáte na Plzeňsku cestou do lesa na borůvky.
Lidé experimentují, hledají, v čem jsou doopravdy dobří, a zkouší, kde by se mohli nejlépe uplatnit. V globálu stráví člověk u jednoho zaměstnavatele průměrně čtyři roky, třetina kvalifikovaných lidí je přesvědčena, že novou práci sežene do 60 dnů, a více jak polovina lidí vnímá sedm měsíců v jedné firmě jako důkaz loajality.
Na námi spoluorganizované konferenci World Employer Branding Day se sešlo na 250 lidí, aby se navzájem inspirovali co s tím. Během devíti přednášek a jednoho diskuzního panelu se probíraly způsoby, jak nalézt správné lidi i jak je udržet, jak se budují atraktivní značky zaměstnavatele a jaké na dlouhé cestě čekají překážky.
Poslouchal jsem, udělal si pár poznámek a tady vám nabízím soupis zajímavých myšlenek, které v divadle Hybernia před pár dny zazněly.
Firmy se podle Bretta Minchingtona, ředitele Employer Brand International, mohou soustředit na zisk, na zákazníky nebo na zaměstnance. Vzhledem k velkým proměnám trhu – generační rozdíly, rozmach sociálních sítí, pracovní migrace – je však nezbytné, aby zaměstnavatel dokázal všechny tři aspekty propojit. „Proč by měl být rozdíl ve vztahu k zákazníkovi a zaměstnanci?“ Stejně jako se marketing snaží zaujmout zákazníky neotřelými zážitky, měla by se firma snažit zasáhnout na správném místě i potenciální kandidáty. Mohou sice právě pracovat někde jinde, ale nikde není dáno, že je nabídka nepřiměje ke změně.
Podívejte se na video o budoucnosti náboru a propojení zákazník <-> zaměstnanec z dílny společnosti Loreal:
„Úspěch spočívá v zážitcích. V HR to není jinak,“ zdůraznil potřebu zaujmout Robert Malm z Volvo Car – šest let staré firmy s téměř devadesátiletou tradicí. Zaměstnavatelé by podle něho za současné situace měli být vděční, že kandidáti projeví zájem a přijdou na pracovní interview. Stejně tak je zapotřebí, aby základní stavební kameny Employer Brandingu jako příběh firmy nebo její poslání byly patrné ve všech firemních aktivitách. U každého rozhodnutí se proto švédská firma zamýšlí, jestli díky tomu skutečně usnadní lidem život. Autenticita se v praxi projevuje například při vytváření firemních videí, do kterých Volvo přestalo obsazovat herce (účinkují v nich samotní zaměstnanci), a dalším projevem je změna sloganu z Made in Sweden na Made by Sweden – „Nejde přeci o zeměpis, ale o naše hodnoty.“ A ještě ke vztahu zákazník – zaměstnanec. Volvo přestává jezdit na autosalony – raději vymýšlí trochu geurillové způsoby, jak předvádět své vozy – a ve snaze nezapadnout a odlišit se omezuje i účast na kariérních veletrzích a investuje spíše do road shows, kde se jako zaměstnavatel představuje.
Máte trenky od Adidas, nebo od Nike? Když jde o zaměstnavatele, tak se oděvní gigant Adidas nepotýká pouze s konkurencí známou z regálů. Konkurentem v boji o talenty jsou dnes firmy z úplně odlišných odvětví jako AirBnB, Spotify nebo Uber. Přednáška Hanny Nordell a Martiny Kováčové ukázala, že se i poměrně tradiční oděvní průmysl musí přizpůsobovat změnám na trhu. „Boj o talenty skončil. Talent vyhrál. Mění se všechny firmy, musíme i my.“
Nadnárodní řetězec InterContinental Hotels Group před lety zjistil, že jim klesá angažovanost zaměstnanců. Firma se tedy pustila na dlouhou cestu budování značky zaměstnavatele zahrnující nejprve interní, posléze externí šíření povědomí o IHG jako zaměstnavateli. Zapojili své zaměstnance, definovali firemní hodnoty, EVP, pustili se do překonání rozdílů mezi globálním a lokálním vnímáním své značky, strategii promítli do kariérních webů, náborových inzerátů a po deseti letech se dostavují výsledky – zaměstnanci doporučují IHG svým známým a v průzkumech si cení smysluplnost své práce.
„Nikdo nevstává kvůli firemním hodnotám a poslání firmy,“ podotkl velmi realisticky Michael Holm z potravinářského koncernu Arla. Přesto jsou tyto aspekty pro vnímání firmy jako zaměstnavatele naprosto zásadní, zejména tím, jak se hodnoty a poslání, firemní kultura, projevují v každodenním chování. Veškeré PR aktivity, sociální sítě, kariérní weby, reklamy, brožury, newslettery, akce i interní komunikace musí být v souladu s realitou. Holm se jako relativní nováček v dánské firmě nyní plně věnuje porozumění firemní kultuře – naslouchá zaměstnancům na všech pozicích, baví se s vedením firmy, zkoumá historii firmy, obchodní strategii, výrobky. Hledá příběhy. Jeho cílem je nastavit naprosto autentický Employer Brand, který přitáhne ty správné lidi. A důležitým krokem je podle něho nejen vyprávět autentické příběhy, ale skutečně je také každý den dělat.
Employer Branding nabízí velkou konkurenční výhodu při náboru lidí. Výsledky se však dostaví pouze v momentě, kdy tomu věří i vedení společnosti. Nadšené HR oddělení je nutné, ale nestačí. Problém při přesvědčení managementu je však spojen s poměrně složitým měřením efektu značky zaměstnavatele – firmy měří spokojenost zaměstnanců, počty lajků na sociálních sítí, traffic na kariérních webech, množství zaslaných životopisů, srovnávají délku náboru nových lidí nebo fluktuaci zaměstnanců.
Budování značky zaměstnavatele trvá roky a stojí peníze. Téma podpory od vedení firem a metriky se tudíž promítalo téměř do všech příspěvků na konferenci a je podle mého oblastí, na které musí Employer Branding jako odvětví stále pracovat a zřejmě se i inspirovat jinde, třeba v marketingu.
Prezentaci Petra a Evy Vacíkové z FEI Company si můžete prolistovat níže.
Bude zajímavé sledovat další vývoj a konference jako World Employer Branding Day pak nabízí ideální příležitost, jak sdílet zkušenosti. Snad se bude ambasadorům Employer Brandingu dařit při hledání argumentů. Spokojených zaměstnanců, kteří vydrží celý život v jednom krámě jako moje babička, už moc není. Nemá ani smysl, aby se zaměstnavatelé snažili o návrat ke starým pořádkům. Lidé rádi mění, zkouší a vybírají. Nic však nebrání tomu, aby každá z kariérních zastávek dávala lidem smysl a cítili se ve své práci docenění.
Přijďte si natrénovat oceňování a staňte se mistry v disciplíně, která dělá rozdíl.
Číst víceV dalším dílu našeho seriálu tipů na atraktivní náborovou komunikaci se podíváme na příběhy.…
Číst vícePovídal jsem si s Jirkou Halouskem, ředitelem IReSoftu, o tom, jak změnili náborovou strategii v…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.