Jak zaujmout náborovým bannerem na LinkedInu?
Se zájmem sleduji, jak se některé společnosti a personalisté snaží tvořit a postovat bannery, které…
Číst víceVyzpovídali jsme Michala Daniela, šéfa HR & Legal, abychom doplnili obrázek z pohledu klienta. V roce 2021 jsem byl v Notinu na schůzce poprvé. Diskutovali jsme se Zbyňkem Kociánem, CEO a Michalem, jak uchopit projekt firemních hodnot, jaké kroky a zapojení managementu s tím souvisí. Po několika následných emailech komunikace ustala. Další schůzka přišla po roce.
Změnil se mindset. Změnil se pohled vedení na to, co je nutné pro dlouhodobou udržitelnost. Rok 2021 byl zlomový. Roky předtím jsme 90 % energie věnovali debatám a diskuzím o byznysu, program boardu byl zaměřený na performance. Výkon, výkon, výkon a čísla. Pouze 10 % bylo věnováno lidem nebo provozu.
Se Zbyňkem jsme o tom dlouho diskutovali. A myslím si, že první změna nastala na začátku roku 2022. Před jednou interní konferencí. Doteď si pamatuji, jak jsme se začali bavit o tom, že lidi potřebují mnohem větší pozornost, aby to bylo udržitelné. A v ten moment jsme se rozhodli: Pojďme to dělat víc pro lidi, stavět na kultuře a výkon řídit nadále, ale prostřednictvím lidí. A tam jsme udělali otočku k tomu, že teď, když se podívám na agendu všech boardů a naše aktivity, tak se poměr 90 / 10 % změnil na 60 / 40 %. V některých případech dokonce na 50 / 50 %. Zašli jsme tak daleko, že se naši boarďáci dostávají mimo svou komfortní zónu, protože víc času a energie tráví s lidmi namísto performance, kde se cítili jako doma. Teď dělají něco úplně nového.
Souvisí to hodně s osobním rozvojem Zbyňka. Zbyněk po diskusích s jinými CEOs v republice (a se mnou :) pochopil, že tu musí být pro lidi. Že lidé jsou tím, kdo společnost táhne dopředu. A s tím, jak to pochopil a začal tomu věřit, začal jít příkladem ostatním. Dal prostor v boardu, abychom se o tom bavili. Vyčlenil na to budget. Podporuje týmy People Care a HR, aby svou práci opravdu dělali. Dává prostor, což je nejdůležitější, aby se exekuovaly nápady, které ve firmě vždycky byly. Víceméně jsme věděli, co chceme dělat – hodnoty, kulturu, kafeterii, ale nikdy na to nebyl prostor. Ten prostor byl jenom na nábor, snižování fluktuace a nějakým způsobem jsme chtěli, aby byli zaměstnanci spokojení a motivovaní. Takhle jsme dali prostor těm velkým projektům.
Pro většinu manažerů v celé společnosti, nejen v Umbrelle (board of directors v Notinu), je to oblast, se kterou nikdy předtím nepracovali. Manažeři si doplňují dovednosti prostřednictvím tréninků. Motivujeme je k tomu, aby začali pracovat s lidmi. Aby dávali lidem prostor, odprostili se od micromanagementu, operativy, dosahovali výsledků prostřednictvím lidí. Ale jak se říká, nejtěžší je pracovat s lidmi. Odpor na začátku byl těžký. Cokoliv jsme navrhli, bylo ve většině případů bráno s rezistencí a odporem. Přesvědčit lidi, že ten projekt má smysl, bylo velmi náročné. A tady byla podstatná role Zbyňka, který projekt sám posouval. Věřil mu a chtěl, aby věřili i ostatní.
Za změnou chování v rámci vedení je primárně Zbyňkova práce. Motivuje ostatní, vede příkladem. Přistupuje k věcem pozitivně, chválí, chce oceňovat, neřeší prkotiny. Změnil se hlavně on, jeho mindset. Všichni to vidíme. A co se také změnilo, i díky vám, je míra otevřenosti ve společnosti. Začali jsme si otevřeně říkat věci, co nám vadí, stejně jako se chválit za věci, které se daří. Tam máme ještě co dohánět, ale jsme na dobré cestě.
A s kulturou otevřenosti souvisí čas, který trávíme společně, a témata, která řešíme. Teď spolu Umbrella tráví minimálně jeden den v týdnu, což bylo dříve jednou za měsíc. Takže jsme mnohem soudržnější tým. A témata, kterým se věnujeme, jsou teď více celofiremní, což lidi vidí. To nám pomohlo dívat se více dopředu. Takže odpověď je Zbyněk, kultura otevřenosti, četnost a kvalita diskuzí v Umbrelle.
Asi, že se nám podařilo změnit mindset poměru výkon versus lidi. Za mě jsou lidi gró úspěchu. Vždy říkám, že musíme řídit výkon prostřednictvím lidí. Jedině tak se dostaneme k výkonu. A druhou největší radost mám ze Zbyňka. To je člověk, který na sobě nejvíc maká. Bere si zpětnou vazbu, chce ji, dokáže ji vyhodnotit a poté zapracovat. A je to neskutečný přerod, co můžeme pozorovat. V jeho pozici je tato změna na trhu ojedinělá.
Nejtěžší bylo ukázat ostatním, co firemní hodnoty znamenají, ale hlavně co nám můžou přinést. Je to abstraktní, velmi softová věc. Myslím si, že bylo velmi náročné pro nás všechny pochopit, jak je to důležité a co nám to může přinést. U první série workshopů si stále mnoho lidí říkalo, dělám to, protože musím, ale stále tomu nevěřím. Teď si myslím, že už tomu všichni věří.
Pamatuju si, když jeden kolega zahlásil, ty hodnoty nedávají smysl, stejně je budeme mít jenom vystavené na stěně a nic se tím ve firmě nezmění. To byla velká neúcta vůči hodnotám, vůči nám a nedůvěra v to, že s tím něco dokážeme udělat. Náročné bylo taky to, že jsme už předtím hodnoty dvakrát zveřejnili a dvakrát zmizely. Takže byl velký tlak, aby nám to napotřetí vyšlo.
Vaše zapojení a pomoc. Skvěle jste nás moderovali. A to, co jsem již zmiňoval. Zbyněk tomu věřil a ukázal ostatním, že tomu také mohou věřit. Dali jsme tomu prostor, čas a energii. Vytvořili jsme to sami a nebylo to nadiktované.
Momentálně je implementujeme v rámci celé firmy. S každým zaměstnancem musí proběhnout workshop, aby se s hodnotami seznámil, pochopil je, věděl jaká jsou očekávání. Důležité je také ukázat, jak s nimi pracovat, jak už se svými podřízenými, nadřízenými nebo kolegy. Druhá část je jejich vizualizace – mít je stále na očích. A čeká nás také velmi důležitá část, dostat hodnoty do všech procesů. Jednak HR procesů – od náboru, přes péči až po offboarding. A také do performance managementu, rozvojových plánů a cílů.
Teď se dokončuje seznámení zaměstnanců s hodnotami. Zaměstnanci už dostali fyzický merch – trička, hrnky atd. Myslím si, že během příštího roku můžeme zavést hodnoty do hodnocení. Je to dlouhá cesta. Nejdůležitější v celém procesu je konzistentnost. Nesmíme polevit a držet směr. Nesmí to být tak, že jsme v roce 2023 hodnoty představili, implementovali, připravili jejich podporu a v roce 2024 bude ticho. To se nám nesmí stát. Tohle bude náročnější, než tento rok. Hlavně v tom, že to nebude už jenom na nás ve vedení, HR a People Care, ale o všech manažerech a lidech ve firmě.
Je to na dobré cestě. Máme na hodnoty velmi dobrý ohlas. Na to, jak se žijí, na to jaké jsou, na to jak se s nimi reálně pracuje. To mě velmi těší. Myslím, že jsme přeskočili fázi, kdy lidé komentují znění hodnot a jestli to jsou naše hodnoty. My už jsme ve fázi, kdy řešíme, jak je žít. To je skvělý výsledek toho, že hodnoty byly správně identifikované a správně odstartované.
Dejte tomu čas a prostor. Nedá se to uspěchat. Laďte hodnoty tak dlouho, dokud skupina, která je tvoří, nebude na 100 % sladěná. Není nutné to uspěchat. Firma je schopná žít, tak jako doteď. Je určitě lepší hodnoty představit jednou a s vysokou kvalitou. Všechno si pořádně připravte a až potom s nimi jděte ven. A hodně štěstí!
Rozhovor vedl Petr Hovorka v říjnu 2022.
Se zájmem sleduji, jak se některé společnosti a personalisté snaží tvořit a postovat bannery, které…
Číst víceDáte-li si práci s příručkou zaměstnance, může se stát silným náborovým nástrojem.
Číst víceMezi profese, ve kterých chybí lidé, patří také řidič náklaďáku. Společnosti AVE jsme pomáhali…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.