Autor: Jana Zahradníčková Tipy 5. 2. 2024

Proč mít Lencioniho “Výhodu” ve své knihovně

Asi by se to nemělo moc říkat, ale budu k vám upřímná. Moc nečtu…surprise Už ve škole jsem místo četby volila raději návštěvu divadelního představení na téma povinné knihy. No, a když už čtu, tak většinou rozvojové knihy či cestopisy. Ale knihy odborné, se spoustou teorie… tam se těžko člověk jen tak začte.

A pak mi Petr podšoupnul knihu Nejdůležitější konkurenční výhoda od Patricka Lencioniho a přesvědčil mě, že to bude jiné. A světe div se, měl pravdu. Takže hned zkraje chci uklidnit ty, kteří trpí podobným „handicapem“ jako já, že vás to bude bavit.

Knížka je napsaná hezky čtivě, všechno na sebe plynule navazuje, myšlenky jsou dokládány reálnými příklady z firem a hlavně to všechno dává velký smysl.

A proč vlastně tato kniha ke mně od Petra doplula jako první?

Protože s námi v BrandBakers Advisory nejvíc rezonuje. To, s čím pracujeme, jak se stavíme k práci ve firmách směrem ke zvýšení angažovanosti lidí, získalo velkou inspiraci právě v Lencioniho knize. Líbí se nám nejvíc, že ten největší důraz klade hlavně na lidi a způsob, jakým spolu-pracují. I když kvalitní a funkční spolupráci, která je tím základním předpokladem pro vznik zdravé organizace, se v této knize věnuje jen v první části. Nastolení takové spolu-práce totiž věnoval celou jednu samostatnou knihu – 5 příčin selhávání týmu. BTW na tu se chystám v zápětí. smiley

Kdo by si tedy tuhle knihu kromě lidí z BrandBakers Advisory měl přečíst?

V ideálním světě by ji měl dostat do ruky každý lídr a zejména pak člen managementu, který chce pro svou firmu jen to nejlepší. My se letos budeme ještě víc snažit, aby se Lencioniho “Výhoda” dostala do co nejvíce firemních knihovniček. Objednali jsme si dotisk 100 ks této knihy, kterou v současné době nikde nekoupíte, protože je out of stock. Nechceme ji prodávat, ale věnovat osvíceným lídrům, kteří chtějí vybudovat úspěšnější firmy díky svým lidem. 

A teď už ke knize samotné. Co se v ní dočtete? 

Odhalím hned na začátek, že „nejdůležitější konkurenční výhodu“ Lencioni spatřuje ve vybudování tzv. zdravé organizace. Tedy jednoduše firmu, kde všichni dobře spolupracují, rozumí si a pracují bez zbytečných problémů, což všem umožňuje dělat svou práci co nejlépe.

Prvním a základním stavebním pilířem zdravé organizace je výše zmíněná spolupráce mezi manažery, kteří firmu vedou. Lencioni konkrétně hovoří o Budování kompaktního týmu lídrů. Aby se tým stal kompaktním je třeba překonat zmíněných pět příčin selhávání týmu: absenci důvěry, strach z konfliktu, nedostatek závazku a věrnosti, vyhýbání se odpovědnosti a nedostatek věnování pozornosti výsledkům. V této kapitole se dozvíte praktické rady, jak tyto bariéry překonat a vytvořit tým, který je silnější než součet jeho částí.

Dalšími pilíři, které podle Lencioniho vedou k tvorbě zdravé organizace, jsou: Vytvoření srozumitelnosti, Opakované sdělování srozumitelnosti a Utužování srozumitelnosti. 

O čem tedy pojednává pilíř Vytvoření srozumitelnosti?

Jde o apel směrem k managementu najít shodné odpovědi na šest kritických otázek: 

Proč existujeme? - identifikování poslání firmy

Jak se chováme? - stanovení firemních hodnot

Co děláme? - zjištění závazku značky

Jak uspějeme? - tvorba strategie

Co je momentálně nejdůležitější? - stanovení priorit

Co je potřebné udělat a kdo to má udělat? - získání osobních závazků členů managementu

Pokud management není schopen jednohlasně zodpovědět tyto otázky, nikdy nedojde k dostatečné srozumitelnosti a průhlednosti, která je pro zdravou organizaci esenciální. Lencioni v této kapitole podrobně odhaluje klíč k vyřešení a nalezení správných odpovědí u každé z šesti kritických otázek.

Třetí pilíř se nazývá Opakované sdělování srozumitelnosti. Tady se jedná o fázi odkomunikování všech odpovědí směrem dál do firmy, na další úroveň managementu a kaskádovitě dál, až k poslednímu zaměstnanci. Je potřeba komunikovat intenzivně, minimálně 7x, aby lidé uvěřili tomu, co management hlásá. Jsme totiž od přírody nedůvěřiví a skeptičtí, proto je potřeba vydržet a neustále se tématu věnovat. Lencioni napoví i jakým způsobem nejlépe komunikaci vést a na co si dát pozor. 

Poslední, čtvrtý pilíř je o Utužování srozumitelnosti. Tady už Lencioni vysvětluje, jak veškeré odpovědi na šest klíčových otázek dostat do samotných “střev” firmy, tj. do HR procesů. A v rámci HR procesů je propouštíme do celého životního cyklu zaměstnance.

V závěru knihy naleznete již jen 2 krátké, ale velmi důležité kapitoly. Ústřední význam výtečných porad a Jak uchvátit tu nejdůležitější konkurenční výhodu?

Dostanete tak skvělý návod na to, jak vést dokonalé porady, na co je zaměřit a jak často je vykonávat tak, aby vám co nejlépe sloužily. No a úplný konec směřuje k té nejzásadnější osobě ve firmě. K jedinému možnému hybateli celé proměny firmy směrem ke zdravé organizaci. Tím je CEO.

Co do shrnutí knihy, já to vidím asi takhle.

Zdravou organizací se firma může stát, pokud se k tomu naplno rozhodne CEO firmy, vytvoří kompaktní řídící tým, společně naleznou odpovědi na šest kritických otázek, ty pak následně pravidelně komunikují směrem do firmy a zavedou je do HR procesů v rámci celého životního cyklu zaměstnance. Jj, je to spousta práce, bude to makačka. Zdravou organizací se nestanete mávnutím kouzelného proutku. Ale když tomu dáte čas, trpělivost a konzistenci, tak se to určitě povede! A bude to pecka!

Lencioniho “Výhoda” nese obrovské množství uvědomění, aha momentů, inspirace a návodů, jak na to. Tyhle perličky už nechávám pro vás schované v knize, abyste si je sami našli. Určitě to stojí za to. Věřte mi. 

A až si knížku přečtete, dejte vědět, jestli to vidíte podobně jako já/my v BrandBakers Advisory. Těšíme se. 
 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.