Autor: Lenka Čápová Myšlenky 27. 4. 2021

Týmový positioning

Asi v 7. třídě při hodině dějepisu jsem dostala životní lekci - vyvolala mě paní učitelka a zkoušela z třicetileté války. U tabule jsem nebyla ani 2 minuty a šla jsem si sednout s jedničkou. Třídou projela nesouhlasná vlna, že to bylo moc krátký… Paní učitelka vstala a řekla: “Odpověděla na všechny důležité otázky: Proč, kdo, co, kdy, kde a jak”.

Jednoduché otázky používám, když pomáhám týmům projít změnou.

Co děláte?

Proč to děláte?

Kam směřujete?

Čeho chcete docílit?

Jak to děláte?

Poslání (smysl), vize (směr), služba nebo produkt (přidaná hodnota) a hodnoty (chování). Je to proces a jeho výstupem jsou krásné věci. Jako třeba:

...přinášíme naději…

...odemykáme potenciál…

...vracíme do hry…

...pomáháme dýchat…

Klíčem je jednoduše pojmenovat podstatu existence vašeho týmu.

Týmový positioning vychází z původního marketingového nástroje - brand positioningu, kde je cílem odlišit se v mysli zákazníka od konkurenčních značek. V případě týmového positioningu nejde o odlišení se od ostatních týmů, ale spíše o nalezení svého “místa na slunci” v rámci organizace. Jaká je role našeho týmu v kontextu firmy? V návaznosti na firemní strategii? Může se stát, že se na to v návalu denní rutiny zapomene nebo se to pro nedostatek času ani neudělá.

A proč je positioning týmu potřeba? Důvodů je hned několik:

  • protože to pomáhá členům týmu sladit se na tom, o co jim jako týmu jde, 

  • pomáhá jim také srovnat si priority 

  • a hlavně, v důležitých okamžicích pomáhá jednotlivcům rozhodovat se. A tady, věřím, že správně!

Vybavuji si situaci, kdy jsem s týmem Zákaznické zkušenosti, který jsem nově převzala, prošla tímto procesem. Bolelo to. Ale výsledek stál za to! Naše poslání znělo: Vracíme zákazníka do hry!

 

Možná se vám to zdá málo sofistikované a říkáte si: “...a co jiného byste jako chtěli dělat?” Zní to možná jednoduše, ale v jednoduchosti je krása! Vybavuji si ty situace, kdy jsme si lámali hlavu nad tím, jak vyřešit tu a tu situaci, ten a ten problém. A vždy, když jsme si připomněli naše poslání - vracet zákazníka do hry - hned bylo jasné, jak dál!  Najednou to nebylo nic těžkého.

Když týmu poslání chybí, každý člen jedná jinak. Není nastavený a hlavně žitý standard toho, jak tým funguje - jak a co dělá, na čem pracuje. Každý v týmu může vnímat jinak své a společné priority a hledat si “svou cestu” v jejich plnění. Při spolupráci s ostatními týmy, každý vytváří jiný zážitek a jinou zkušenost. Nebuduje se tak povědomí o kvalitě týmu jako takového, ale o jednotlivcích, kteří dělají svou práci tak či onak. Každý zanechává jinou stopu.

Mít týmové poslání to není o tom, že všichni děláme stejně - každý jsme jiný a je to tak v pořádku! Mít týmové poslání - smysl - je o závazku. O závazku jeho členů chovat se a jednat tak, aby společně toto poslání, tento závazek, naplňovali. Pracovali na věcech, které jsou pro ně, jako tým, smysluplné.

Pokud chcete vědět více o tom, jak se takové poslání, takový smysl týmu rodí, ozvěte se.

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.