Autor: Jiří Landa Tipy 21. 1. 2020

Kariérní web, nástroj pro úspěšný nábor

Kariérní web dnes představuje jeden z nejdůležitějších, ne-li vůbec nejdůležitější nástroj v Employer Brandingu a náboru zaměstnanců. Jeho realizace zdaleka nemusí být noční můrou a pokud nezapomeneme na to důležité, může být pro firmu zdrojem kandidátů i cenných dat, která nám pomohou systematicky naši komunikaci s kandidáty zlepšovat.

Pokud jste odborníky na on-line komunikaci, mohou být pro vás následující doporučení samozřejmostí a každodenním chlebem. Pokud se na tvorbu kariérního webu a s ním spojené on-line komunikace s kandidáty teprve chystáte, věříme, že se vám těch pár typů a ukázek pro inspiraci bude hodit. Vycházejí z našich reálných zkušeností posbíraných na práci pro nespočet klientů.

1. Udělejte kariérní web, který bude oknem do dění ve vaší firmě

V podstatě neexistuje žádné druhé místo, na kterém by kandidát našel (respektive měl najít) v ucelené formě tolik informací o firmě, coby zaměstnavateli. Je to zkrátka výkladní skříň zaměstnavatele. Uživatel by měl mít proto možnost firmu na webu skutečně poznat, udělat si obrázek o tom, kdo jsme, jací jsme, jaké to je u nás pracovat a co mu nabízíme. Cokoliv, co na web dáme, by pro něj mělo mít nějakou hodnotu, být relevantní. Než se upsat k smrti, raději to vyjádřeme videi či obrázky. Na mnoha webech máme naměřeno, že nejvíce času tráví jejich uživatelé právě sledováním videí. Výjimkou je samozřejmě blog, na který chodí vybraní uživatelé číst.

2. Usilujte o to, aby se kandidát na web vracel, zvýšíte tak pravděpodobnost, že jej získáte

Představa, že kandidát přijde na kariérní web, něco si o nás přečte a rovnou pošle CV, je velmi iluzorní. Zejména v případě pasivních kandidátů, kteří se spíše rozhlížejí, než že by práci aktivně hledali, bude namlouvání procesem na dlouhé lokte. Pokud se bavíme o webu, kandidát by měl mít důvod se na něj opakovaně vracet. Jednou třeba dojde k tomu, že udělá ten důležitý krok k bližšímu poznání, k navázání komunikace. To znamená jediné. Na našem kariérním webu se musí něco dít. 

Jak tedy přimět kandidáta, aby se na web vracel?

  • Uveřejňujte na webu pravidelně nový obsah. Blog se zajímavými články, sekce s podcasty a video rozhovory, pozvánky na zajímavé akce a možnost se na ně na webu přihlásit, soutěže nebo třeba kvízy, tutoriály apod. To vše je důvod přijít opětovně na kariérní web a najít zde zase něco nového, zajímavého.
  • Komunikujete na sociálních sítích? Pak nezapomínejte přivádět z nich kandidáty na kariérní web a neváhejte podpořit návštěvnost webu i nějakou kampaní. Traffic je základ. 

Employer Branding je o budování komunity semknuté kolem obsahu vaší značky a kariérní web by v tom měl hrát klíčovou roli.

3. Zaměřte se na konverzi. A tou není jen zaslání životopisu

Sekce s volnými pozicemi je samozřejmostí, ale nezapomínejte ani na to, přidat do prostředí webu dostatek konverzních tlačítek, na která může uživatel při konzumaci obsahu kdykoliv kliknout a dostat se k nabídce pozic. To může být ale málo. 

Zaměstnavatelé ztratí mnoho kandidátů jen proto, že jedinou možností navázání kontaktu s nimi je vyplnění formuláře u konkrétní volné pozice a zaslání CV. To nerozhodnutý kandidát ne vždy udělá. Třeba si chce promluvit, lépe naši firmu poznat. 

Jaké další možnosti konverze se tedy nabízejí?

V praxi jsme si jich ozkoušeli několik a pokud byly správně zvoleny s ohledem na cílovou skupinu kandidátů, přinášely nám skvělé výsledky.

  • Přihláška se na exkurzi ve firmě. Pokud jste ochotni něco do náboru investovat, pak věřte, že face to face se poznáte s řadou skvělých kandidátů, navíc těch, kteří o vás mají skutečný zájem. Na webu je to cesta k získání kontaktů.
  • Nezávazný rozhovor s potenciálním budoucím šéfem. Zejména u seniornějších pozic to funguje opravdu dobře. 
  • Možnost promluvit si o budoucí roli kandidáta ve firmě. Řada lidí si nevybere z aktuální nabídky pozic nebo si nejsou jisti, zda splňují všechny vaše požadavky. Minimálně by měli mít lidé na webu možnost dát svůj e-mail či telefon s tím, že se jim někdo od vás ozve na kus řeči.
  • Dalšími aktivitami, které vám pomohou sbírat kontakty potenciálních kandidátů do databáze a dále s nimi pracovat, jsou již zmiňované kvízy, tutoriály, vaše firemní akce, na které se mohou kandidáti přihlásit. V jedné náborové kampani na SAP a PLM specialisty nám výborně zafungovaly on-line kvízy, ve kterých si lidé mohli vyzkoušet, jak na tom se znalostí jednotlivých technologií jsou. Ti, kteří nám dali kontakt, pak do e-mailu dostali výsledek kvízu. A samozřejmě, ty, kteří dopadli nejlépe, jsme v druhém kole oslovili s nabídkou. 

Zkrátka, jakákoliv aktivita, která umožní navázání kontaktu s kandidátem je cenná. A web je tím prostředím, kde k tomu dojde.

4. Získávejte prostřednictvím webu cenná data

Základní analytické nástroje jsou dnes notoricky známé a jejich nasazení na web je více než jednoduché. Problém však často bývá v tom, že s daty, která tyto nástroje generují, nikdo nepracuje. Nedopouštějte se této chyby, neochuzujte se o cenné poznatky a možnost systematicky vaši komunikaci s kandidáty zefektivňovat.

Co jsou tedy ty nejzákladnější věci, které byste měli optikou dat z webu sledovat?

  • Návštěvnost a cesta na web. Tím je myšleno jak to, kolik lidí váš web navštěvuje, i to, odkud na něj přicházejí. Tím například získáte zpětnou vazbu na úspěšnost vašich aktivit na sociálních sítích či kampaní.
  • Sledovanost obsahu. Data vám řeknou mnohé o tom, kolik času uživatelé na webu stráví, jaký obsah zde nejvíce a jaký naopak nejméně sledují. Tyto informace vám mohou být cennou nápovědou k tomu, jak obsah na webu poskládat, upravit, na co se více zaměřit.
  • Kde se vám na webu lidé ztrácejí. Dobré je také vědět, kde to na webu uživatelé zabalí a odejdou. Pak si můžete začít lámat hlavu nad tím, kde je zakopaný pes. Pamatuji si na případ jedné námi realizované kampaně, která úspěšně generovala vysokou návštěvnost webu kandidáty, ale jen minimum uchazečů na konkrétní pozice. Po chvíli pátrání jsme přišli na to, že problém představují nerealisticky vysoké a neopodstatněné požadavky v popisu jednotlivých pozic. Ve chvíli, kdy jsme tyto požadavky z popisu pozic odstranili, začali se nám valit životopisy uchazečů. Kdybychom neměli data z webu, sotva bychom příčinu problému odhalili.

5. Zvolte řešení, které vám umožní web jednoduše spravovat

Sebekrásnější web vás začne brzy otravovat, pokud se s každou textovou úpravou či novým obsahem budete muset obracet na kodéry. S mnoha takovými weby jsem se setkal a věřte, že jejich správa je za trest. 

Pokud si necháte web nakódovat na míru, existují redakční systémy, ve kterých s trochou zasvěcení dokážete většinu obsahu spravovat. Pokud se bavíme o blogu, sekci s podcasty a videi či přihlašování se na vaše firemní akce, bude to nutnost.

Existují i šablonovitě připravená řešení, ve kterých při troše kompromisů vytvoříte web snadno, rychle, za pár peněz a zvládnete administrovat de facto celý obsah webu. Nám se osvědčilo řešení od českých Solidpixel.net a několik webů jsme na něm postavili a bez problémů je spravujeme my či přímo naši klienti.

Pár ukázek webů pro inspiraci

P&G Rakona

  • Sekce Rakona, věnovaná představení českého výrobního závodu Procter & Gamble, je myslím dobrým příkladem toho, jak by měl kariérní web vypadat. Dokáže cílovce, kterou jsou primárně studenti a absolventi technicky zaměřených vysokých škol, představit firmu, coby zaměstnavatele, poměrně komplexně. Co firma dělá, jak to dělá a v čem je dobrá, jaké to je ve firmě pracovat, respektive, co je typické pro její kulturu. To vše se kandidát dozví. Představuje také typické role, které mohou mladí inženýři v Rakoně zastávat. Web je plný krátkých videí, ve kterých vystupují sami zaměstnanci, používá jazyk a design, kterému lidé rozumí. Samozřejmostí je pak provázanost se sociálními sítěmi Facebook, Instagram a LinkedIn.

https://cestasey.cz/ 

  • Velmi funkční web, který kandidáty zatáhne do dění ve firmě, doslova to na něm žije podcasty, články, akcemi. Uživatel má proto důvod se vracet. Navíc web systematicky generuje konverzi, a to hned v několika úrovních.

https://www.prace-ecco.cz/

  • Tento web je postavený na šablonovitém řešení od Solidpixels.net, přitom nijak nestrádá co do svého obsahu. Dokáže kandidátovi firmu představit a generuje cenná data. Spravovat jej zvládne opravdu každý.

https://kariera.sko-energo.cz/ 

  • Web rovněž postavený na šablonovitém řešení od Solidpixels.net. Obsah dokáže firmu srozumitelně představit kandidátům, přináší pohled na práci na dělnických i technických pozicích, nechybí ani řada videí. Jen blog zatím trochu zeje prázdnotou, což je škoda.

https://delejcotebavi.decathlon.cz/ 

  • Nechme stranou povedený obsah, který působí velmi důvěryhodně. Na tomto webu se nám líbí velmi jednoduchá a intuitivní možnost ucházet se o práci ve firmě. Uživatel vyplní jen pár údajů, sám si zvolí, zda pošle či nepošle přílohu (třeba CV) a je to. Dvě nejobsazovanější pozice na prodejnách jsou navíc vytažené přímo na homepage webu, takže pro konverzi nemusí kandidát chodit daleko. 

Chcete vytvořit a spravovat web, který vám pomůže budovat značku zaměstnavatele, přivádět do firmy ty správné kandidáty? Rádi vám pomůžeme.

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.