Značková komunikace vs. výkonnostní kampaně
Udělat dobrou kampaň, která firmě přivede hromadu nových zaměstnanců, je snem nejednoho…
Číst víceKaždý sympatizant naší značky, každý zákazník se počítá. Přináší nám další sympatizanty a zákazníky, kupuje naše produkty a služby, přináší nám peníze. Na něm stojí úspěch naší firmy. Proto investujeme velké úsilí do toho, abychom takové sympatizanty získali, vychovali z nich zákazníky, byli s nimi v permanentním kontaktu, poskytovali jim tu správnou zákaznickou zkušenost, vedli je k opakovaným nákupům. Každý se počítá, nikdo nesmí zůstat stranou. Takto jako firma v ideálním případě uvažujeme o našem brandingu, marketingu, prodeji a zákaznickém servisu. Není přece nikdo, komu bychom náš produkt či službu nechtěli prodat.
Stále více firem mluví o tom, jak důležitým aktivem jsou pro ně lidi, jak na nich záleží, jak důležité je pro budoucnost firmy a jejího byznysu zajistit permanentní příliv talentů.
Často věnujeme i velké úsilí tomu, abychom takové talenty oslovili, předložili jim naši nabídku a ukázali jim, jak úžasné je v naší firmě pracovat. Ostatně, proto se ve velké míře rozmohl HR marketing se všemi jeho kampaněmi a nabídkami, kterým jsou kandidáti stále častěji vystaveni. Jenže, co se děje poté, kdy náš HR marketing slaví úspěch a kandidát projeví sympatie či dokonce zájem v naší firmě pracovat? S drtivou většinou těch, které jsme oslovili a vyvolali jejich zájem, jednáme jako s onucí a hodíme je přes palubu.
Pokud jsme na poli HR marketingu úspěšní, znamená to, že v konečném důsledku většinu kandidátů odmítneme. Množství těch, kteří projeví zájem u nás pracovat, je zkrátka větší než počet volných pozic, které potřebujeme obsadit. Ať chceme nebo ne, odmítnutí vždy znamená určitou míru zklamání. Mezi těmi, které našimi náborovými kampaněmi oslovíme, je i řada pasivních kandidátů, tedy těch, kteří práci aktivně nehledají, ale jsou ochotni o změně zaměstnavatele uvažovat. A pasivní kandidáti nad těmi aktivními v současné době výrazně převažují. Dokud se nepřesvědčí, že jsme pro ně tím skutečně správným zaměstnavatelem, což chvíli trvá a jedna kampaň k tomu většinou nestačí, nerozhodnou se pro nás. A dokud se pro nás nerozhodnou, nezajímá je konkrétní pozice, kterou zrovna potřebujeme obsadit.
Co se děje poté, co naše náborová kampaň skončí? Odmítnutí kandidáti nás již nezajímají. Maximálně je vedeme v nějaké databázi pro případ, že by se nám v budoucnu hodili na nějakou jinou pozici. Ti, kteří nám nedali ani svůj životopis, jsou pro nás už vůbec pasé. Když se kampaň povede, obsadíme volné pozice, a to je to hlavní. Proč bychom měli řešit ty, které zrovna nepotřebujeme.
Dříve či později přijde potřeba znovu obsadit větší množství volných pozic, a proto uděláme další kampaň. Vždyť se minule tak osvědčila. Pozice se často opakují, cílové skupiny kandidátů proto také. A tak mezi těmi, na které naší nabídkou volných pozic a argumentů cílíme, jsou i ti, které jsme již dříve odmítli, ti, kteří projevili zájem dozvědět se o nás víc, a my jsme se na ně vykašlali. Představme si, že bychom byli v roli zákazníka, kterého firma naláká svou reklamou a pak mu odmítne své zboží a služby prodat. A co hůře, za dva měsíce nás ta samá firma začne znovu bombardovat svou, v podstatě identickou, nabídkou. Jak bychom na to reagovali? Prostě bychom byli zatraceně naštvaní. Takovou reklamu bychom vnímali jako spamování, chování firmy jako neomalenost. Ve světě spotřebitelské značky a zákazníků je to něco nepředstavitelného, za co by v marketingu padaly hlavy, ve světě tak zvaného employer brandingu a HR marketingu je to nicméně standard, nad kterým se málokdo pozastavuje.
S faktem, že pro každého kandidáta v naší firmě místo nemáme, nic nezmůžeme.
To je něco, co bude nábor vždy odlišovat od prodeje.
Jak tedy lidi nespamovat a nezklamat v konečném důsledku 99 % našeho publika?
Mám pro vás pár tipů, které by mohly pomoci:
Ty čtyři tipy svět nespasí. Pokud se jimi však začnete řídit, přestane být váš HR marketing o úporném spamování kandidátů volnými pozicemi a argumenty proč poslat CV, nebude vyvolávat zklamání lidí z toho, že jste je nalákali a pak se na ně vykašlali, bude jim přinášet více užitku a tím i důvodů, proč vás jako společnost sledovat a jednou, až přijde ten správný čas, ucházet se i o práci u vás.
Vykopli jsme 3. ročník naší konference Employer Branding Experience. Letos uslyšíte příběhy firem jako Air Bank, EYELEVEL, Tesena, McDonald’s nebo Kiwi. Navíc – nově – se budete moci zúčastnit dvou hodinových workshopů, na kterých se budeme věnovat tématům jako definování EVP, žití podle firemních hodnot, gamifikace onboardingu, tvorba obsahu komunikace a persón kandidátů či měření HR marketingových aktivit.
A pozor – do 15. 7. jsou lístky za early birds cenu.
Udělat dobrou kampaň, která firmě přivede hromadu nových zaměstnanců, je snem nejednoho…
Číst víceZdá se, že pomalu končí období, ve kterém volných lidí na trhu práce bylo málo a HR marketingu plno.
Číst víceRadim Koštial je nejen barista, ale také hudebník. Dva dny po konferenci nás svolal do příjemné…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.