Bez poslání ani ránu. Ani v KPMG. 2./2
Druhý díl článku (případové studie) o tom, jak v KPMG pracovali na poslání společnosti a jaké to…
Číst víceKaždý sympatizant naší značky, každý zákazník se počítá. Přináší nám další sympatizanty a zákazníky, kupuje naše produkty a služby, přináší nám peníze. Na něm stojí úspěch naší firmy. Proto investujeme velké úsilí do toho, abychom takové sympatizanty získali, vychovali z nich zákazníky, byli s nimi v permanentním kontaktu, poskytovali jim tu správnou zákaznickou zkušenost, vedli je k opakovaným nákupům. Každý se počítá, nikdo nesmí zůstat stranou. Takto jako firma v ideálním případě uvažujeme o našem brandingu, marketingu, prodeji a zákaznickém servisu. Není přece nikdo, komu bychom náš produkt či službu nechtěli prodat.
Stále více firem mluví o tom, jak důležitým aktivem jsou pro ně lidi, jak na nich záleží, jak důležité je pro budoucnost firmy a jejího byznysu zajistit permanentní příliv talentů.
Často věnujeme i velké úsilí tomu, abychom takové talenty oslovili, předložili jim naši nabídku a ukázali jim, jak úžasné je v naší firmě pracovat. Ostatně, proto se ve velké míře rozmohl HR marketing se všemi jeho kampaněmi a nabídkami, kterým jsou kandidáti stále častěji vystaveni. Jenže, co se děje poté, kdy náš HR marketing slaví úspěch a kandidát projeví sympatie či dokonce zájem v naší firmě pracovat? S drtivou většinou těch, které jsme oslovili a vyvolali jejich zájem, jednáme jako s onucí a hodíme je přes palubu.
Pokud jsme na poli HR marketingu úspěšní, znamená to, že v konečném důsledku většinu kandidátů odmítneme. Množství těch, kteří projeví zájem u nás pracovat, je zkrátka větší než počet volných pozic, které potřebujeme obsadit. Ať chceme nebo ne, odmítnutí vždy znamená určitou míru zklamání. Mezi těmi, které našimi náborovými kampaněmi oslovíme, je i řada pasivních kandidátů, tedy těch, kteří práci aktivně nehledají, ale jsou ochotni o změně zaměstnavatele uvažovat. A pasivní kandidáti nad těmi aktivními v současné době výrazně převažují. Dokud se nepřesvědčí, že jsme pro ně tím skutečně správným zaměstnavatelem, což chvíli trvá a jedna kampaň k tomu většinou nestačí, nerozhodnou se pro nás. A dokud se pro nás nerozhodnou, nezajímá je konkrétní pozice, kterou zrovna potřebujeme obsadit.
Co se děje poté, co naše náborová kampaň skončí? Odmítnutí kandidáti nás již nezajímají. Maximálně je vedeme v nějaké databázi pro případ, že by se nám v budoucnu hodili na nějakou jinou pozici. Ti, kteří nám nedali ani svůj životopis, jsou pro nás už vůbec pasé. Když se kampaň povede, obsadíme volné pozice, a to je to hlavní. Proč bychom měli řešit ty, které zrovna nepotřebujeme.
Dříve či později přijde potřeba znovu obsadit větší množství volných pozic, a proto uděláme další kampaň. Vždyť se minule tak osvědčila. Pozice se často opakují, cílové skupiny kandidátů proto také. A tak mezi těmi, na které naší nabídkou volných pozic a argumentů cílíme, jsou i ti, které jsme již dříve odmítli, ti, kteří projevili zájem dozvědět se o nás víc, a my jsme se na ně vykašlali. Představme si, že bychom byli v roli zákazníka, kterého firma naláká svou reklamou a pak mu odmítne své zboží a služby prodat. A co hůře, za dva měsíce nás ta samá firma začne znovu bombardovat svou, v podstatě identickou, nabídkou. Jak bychom na to reagovali? Prostě bychom byli zatraceně naštvaní. Takovou reklamu bychom vnímali jako spamování, chování firmy jako neomalenost. Ve světě spotřebitelské značky a zákazníků je to něco nepředstavitelného, za co by v marketingu padaly hlavy, ve světě tak zvaného employer brandingu a HR marketingu je to nicméně standard, nad kterým se málokdo pozastavuje.
S faktem, že pro každého kandidáta v naší firmě místo nemáme, nic nezmůžeme.
To je něco, co bude nábor vždy odlišovat od prodeje.
Jak tedy lidi nespamovat a nezklamat v konečném důsledku 99 % našeho publika?
Mám pro vás pár tipů, které by mohly pomoci:
Ty čtyři tipy svět nespasí. Pokud se jimi však začnete řídit, přestane být váš HR marketing o úporném spamování kandidátů volnými pozicemi a argumenty proč poslat CV, nebude vyvolávat zklamání lidí z toho, že jste je nalákali a pak se na ně vykašlali, bude jim přinášet více užitku a tím i důvodů, proč vás jako společnost sledovat a jednou, až přijde ten správný čas, ucházet se i o práci u vás.
Vykopli jsme 3. ročník naší konference Employer Branding Experience. Letos uslyšíte příběhy firem jako Air Bank, EYELEVEL, Tesena, McDonald’s nebo Kiwi. Navíc – nově – se budete moci zúčastnit dvou hodinových workshopů, na kterých se budeme věnovat tématům jako definování EVP, žití podle firemních hodnot, gamifikace onboardingu, tvorba obsahu komunikace a persón kandidátů či měření HR marketingových aktivit.
A pozor – do 15. 7. jsou lístky za early birds cenu.
Druhý díl článku (případové studie) o tom, jak v KPMG pracovali na poslání společnosti a jaké to…
Číst víceHR marketing zažívá boom jako nikdy v minulosti, firem, které se mu nevěnují, je již pramálo. Tato,…
Číst vícePrávě jsem na trulydeeply.com.au dočetl krátký, ale výstižný, článek pod názvem Lekce z jazyka…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.