S mikrofonem za inspirací, díl druhý
Dalšími řečníky, kteří nás při nedávné konferenci Employer Branding Experience 2017 inspirovali,…
Číst víceNizozemsko nabízí mnohem víc, než jen lány tulipánů, Van Goghovo muzeum, hořké kakao a fotbalisty v oranžových štulpnách. Skutečné Nizozemsko znamená mimo jiné kvalitní univerzity a tvrdý byznys.
Společnost Croonwolter&dros (v dubnu 2016 došlo k fúzi firem Croon a Wolter & Dros) je jedním z největších elektrotechnických a strojírenských podniků země. Vzhledem k prolínání průmyslových odvětví a nástupu moderních technologií se Croon při hledání vhodných zaměstnanců na domácím trhu čím dál víc potýká s těžkými vahami jako Shell, KLM, Ahold, Unilever, ING, Booking.com nebo KPMG – a to jsem vybral pouze firmy s centrálou v Nizozemsku.
Croon, B2B firma s více jak 3 000 zaměstnanci, si je navíc dobře vědom, že jeho obor – elektrotechnika a dnes i strojírenství – veřejnost nepovažuje za natolik atraktivní jako třeba IT nebo mezinárodní obchod. A přitom společnost pracuje na velmi inovativních projektech (tunel Westerschelde, samozvedací loď Resolution nebo elektrárna Sloecentrale).
Jak tedy zpropagovat elektrotechniku a jak na trhu sehnat ty nejlepší absolventy a zkušené odborníky, zapojit je do života firmy a udržet si je? Croon se v roce 2009 spojil s kreativci z ARA, kteří mu pomohli nalézt cestu.
Obdobně jako my v BrandBakers pojali lidé z ARA spolupráci s Croonem pěkně od podlahy. Základem byla strategie, na kterou navázala tvorba kreativního konceptu, produkce a samozřejmě kampaně. Výstupy všech fází byly zásadní jak pro externí, tak pro interní komunikaci firmy.
Cílem strategické fáze bylo odhalit korporátní duši, kulturu značky Croon, tedy bavit se s lidmi o jejich práci a správnou volbou otázek dojít k momentu, kdy se rozmluví o tom, co je v práci skutečně baví, kde nachází inspiraci a jak své zaměstnání hodnotí v porovnání s jinými firmami. Analýzou focus groups, hloubkových rozhovorů (ke slovu se dostalo 60 zaměstnanců: „van monteur tot directeur“) a firemních dokumentů byla definována EVP.
Pro ty, kteří chtějí mít každý den v práci možnost realizovat své nadšení pro elektrotechniku, nabízí Croon to nejlepší hřiště k osobnímu i profesnímu růstu. Díky zajímavým klientům, inovativním projektům a pracovním podmínkám najdou takoví lidé u nás v Croonu to nejinspirativnější prostředí, díky němuž se všichni společně staneme světovými lídry v elektrotechnice.
Strategická slova se stala základem pro kreativu. Výsledný koncept byl poskládán z (a) detailního představení těch nejzajímavějších projektů firmy (elektroinženýry doopravdy nezajímá reklama, zaujmete je jedině zajímavým faktem), (b) popisu přínosů Croonu a elektrotechniky obecně pro nizozemskou společnost, (c) sloganu „Croon. Žijeme elektrotechnikou.“ (Opel přišel se svým Wir leben Autos až o půl roku později) a (d) jednotného vizuálního stylu vycházejícího z desky plošných spojů (nic, co by zásadně oslovilo podobného břídila řadu let studujícího mezinárodní vztahy a moderní historii, jako jsem já, ale motiv, který velmi zřetelně promlouvá k cílovce).
Produkční část projektu budování zaměstnavatelské značky připravila půdu pro následné kampaně. Vznikly poutavé vizuály, bannery, billboardy a polepy aut hrající si s největšími projekty Croonu a hodnotami firmy.
Firma odkryla práci na aktuálních projektech zapojením zaměstnanců s GoPro kamerou.
Sepsala medailonky svých lidí doplněné o autentické fotky pracovního prostředí, sestavila náborové brožury, rozjela se do škol a vytvořila videa o přínosu elektrotechniky pro Nizozemsko.
Došlo rovněž k úpravě programu doporučení tak, aby stávající zaměstnance skutečně motivoval k šíření nabídky práce v Croonu. A v neposlední řadě se společnost inspirovala populární hrou Electro (sofistikovanější verze společenské hry Vyděržaj pioněr!) a vytvořila vzdělávací aplikaci Connectro o elektrotechnice a všeobecném rozhledu, která rozšířila povědomí o firmě mezi širokou veřejností.
Jádrem všech aktivit se stal nový kariérní web se zajímavým obsahem, představením firmy, databází volných pozic a konverzními formuláři, kam směrovaly veškeré nitky ze sociálních sítí, newsletterů i offline reklamy.
Výsledky? Croon díky projektu budování značky zaměstnal 400 nových lidí za dva roky a za pět let nasbíral kontakty na 14 tisíc lidí zajímajících se o elektrotechniku – potenciálních zaměstnanců. Čtyřikrát za sebou se firma dostala do výběru nejatraktivnějších zaměstnavatelů v Nizozemsku.
Kromě splnění veškerých náborových cílů, zvýšení počtu firemních ambasadorů a rozšíření nepříliš velkého jezírka elektrotechnických talentů vyústil několikaletý projekt budování značky zaměstnavatele v něco mnohem většího.
Croon se rozhodl v souladu s konceptem Žijeme elektrotechnikou upravit celý svůj brand. Myšlenky vzešlé z Employer Brandingu se tedy projevily i při marketingu a rozvoji byznysu. Croon tak získal jednotnou tvář, kterou nastavuje bez ohledu na to, kdo právě stojí na druhé straně.
Vzhledem k nedávné fúzi a změny Croonu v Croonwolter&dros bude zajímavé sledovat další vývoj holistického přístupu ke značce. Například kariérní stránky společnosti jsou momentálně v rekonstrukci, postupně nabíhá rebranding a firma se znovu pouští do tvrdé práce.
My ve střední Evropě budeme doufat, že strategicky uvažujících podnikatelů přibude i u nás. Koneckonců, léto je tady a nizozemské karavany jsou už před Rozvadovem.
Dalšími řečníky, kteří nás při nedávné konferenci Employer Branding Experience 2017 inspirovali,…
Číst víceZpůsob, jak můžete udělat firmu úspěšnější.
Číst víceSkvělé po-činy v oblasti leadershipu a firemních kultur, na jednom místě.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.