Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

Tisíc dotyků na cestě ke značce zaměstnavatele

Ruku na srdce, kolikrát vás první dojem vypekl a vy jste zjistili, že ten, na první pohled úžasný, objekt vašeho zájmu, je vlastně někdo úplně jiný? Nestává se něco podobného lidem, když přijdou do kontaktu s vaší firmou?

O tom, že zaujmout na první pohled je důležité, asi není pochyb. Žijeme ve světě nekonečného množství reklamních sdělení, informací a nejrůznějších vjemů. Pokud děláte náborovou kampaň, je onen první „wow“ efekt důležitý k tomu, aby si vás vůbec někdo všiml.

K tomu, abyste vybudovali svou značku zaměstnavatele však potřebujete mnohem víc než jen zaujmout.

Značka je tím, co k firmě, produktům, službám či zaměstnancům lidé cítí, jak to vše vnímají. Jde o asociace, které si s firmou spojují.

Vezměte si své oblíbené značky, ke kterým inklinujete. Jistě je důvodem vašeho vztahu k nim více, než jen chytlavá reklama, dokonce i více než kvalitní produkty a služby. Co tedy stojí za oním pocitem, že vy a nějaká značka k sobě tak nějak patříte?

Plán nebo dílo náhody?

I náhoda může hrát svou roli. Spíše však věřím, že skutečnost, že se tolik diskutované značky jako Apple či Nike staly doslova ikonami, pro mnohé lidi téměř nenahraditelnými, není dílem náhody, ale výsledkem dobře vymyšleného a do posledního šroubku perfektně realizovaného plánu.

Tím plánem je strategie značky, která obvykle začíná Brandbookem – zásadním manuálem, který onen ideál budované značky popisuje. Je vlastně jedno zda se bavíme o značce spotřebitelské či značce zaměstnavatele. Základní princip je identický v obou případech.

Tomu, co vše by měl takový BrandBook obsahovat a popisovat, jsme se v minulosti již několikrát věnovali. Třeba v tomto článku.

Lidem je fuk, jakou máte strategii. Zajímá je zážitek

Jistě, bez strategie to sotva půjde.

Na druhou stranu vašemu publiku – zákazníkům, kandidátům na trhu práce – je vaše strategie naprosto ukradená. Do našich oblíbených značek se přeci zamilováváme z jiných důvodů. Třeba takový Apple. Příběhy, které nás zaujali, reference lidí, kteří produkty značky milují a jiné zatracují, vaše první návštěva iStoru, když jste poprvé vzali do ruky MacBook nebo iPhone, když jste otevírali krabici, operační systém, uživatelská jednoduchost, design. Ve všech těchto okamžicích jste získali určitý zážitek, který vám byl (a nebo nebyl) blízký a pro který jste Apple začali milovat (a nebo zatracovat). Zkrátka značka, tedy vnímání lidí, se buduje skrze zážitky.

Ptáte se jak krabička iPhonu souvisí se značkou zaměstnavatele a náborem lidí?

Velmi úzce.

Tisíc dotyků na cestě ke značce zaměstnavatele

V případě značky zaměstnavatele to funguje úplně stejně.

I zde vnímají lidé konkrétního zaměstnavatele na základě zážitku, který v kontaktu s touto firmou získávají. Stejným způsobem se budují ikonické zaměstnavatelské značky, pro které lidé v různých odvětvích touží pracovat.

Kde všude se takové zážitky získávají?

Onen náborový proces, tedy od prvního kontaktu s firmou až po nástup na konkrétní pracovní pozici, je možná delší než by se mohlo zdát a míst, ve kterých lidem konkrétní značkový zážitek předáte či nepředáte je více než dost.

Zde je výčet několika typických kontaktních míst značky zaměstnavatele:

Jak to proboha všechno zvládnout?

Pokud jste se vyděsili nad množstvím míst, ve kterých se láme chleba, pak vězte, že sotva najdete firmu, která by se coby zaměstnavatel s plným nasazením věnovala všem kontaktním místům v náborovém procesu. S ohledem na konkrétní cílovou skupinu kandidátů, vámi realizovaný náborový proces a v neposlední řadě selský rozum si vyberte několik, pro vás nejdůležitějších, míst a do těch se s plnou vervou pusťte.

Možností jak vytvořit zážitek je opravdu hodně

Vaše cesta k vytvoření značkového zážitku nemusí být nijak sofistikovaná.

Vezměte si třeba takové assessment centrum. Kromě toho, že je to pro vás užitečný nástroj k prověření schopností a charakteristik kandidátů, je to také čas, který tito lidé s vámi ve vaší firmě stráví. Na základě toho, co u vás zažijí, vás budou nějak vnímat. Ti, kteří uspějí se budou třeba rozhodovat mezi vámi a jiným zaměstnavatelem, ti, kteří neuspějí, o vás budou něco říkat svým kamarádům a známým třeba na sociálních sítích.

Zamyslete se nad scénářem svého AC. Příchod člověka a jeho přivítání na recepci, čas strávený před zahájením AC, lidé, kteří se za vás budou účastnit, úvodní řeč a představení vaší firmy, místnost a její výzdoba, prezentace vašich produktů či služeb, občerstvení, poděkování, seznámení s dalším průběhem přijímacího řízení, tištěné materiály, dárek na cestu... To vše a mnoho dalších věcí, které vás jistě napadly, určuje jaký zážitek si lidé z vašeho assessment centra odnesou. V tom všem máte příležitost ovlivnit vnímání a pocity účastníků.

Věřím, že když se stejným způsobem zamyslíte i nad ostatními důležitými body vašeho náborového procesu, když lidem přichystáte pokaždé ten váš značkový zážitek, začnou vás vnímat tak, jak si přejete.

Ti, kteří se do vás zamilují, o vás poreferují svému okolí. Aniž by si to uvědomili, stanou se vašimi náboráři. A to je přeci sen každé firmy, která chce získávat ty skutečné talenty.

Dále si přečtěte: 

1) Odmítnutí kandidáti - vaši důležití náboráři 

2) 16 způsobů, jak během náboru oslnit kandidáty

3) Zážitek nade vše

4) Na každou rybu platí jiná návnada 

5) Motivace 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.