Staň se pekařem, senior konzultantem
Pojď pečovat o naše zákazníky a hledat pro ně ta správná řešení.
Číst víceJako naši věrní čtenáři víte, že my na motivování lidí, aby pracovali lépe či více, moc nevěříme. Zastáváme názor, že lidi se nedají motivovat, ale jen kontextovat. Kontext totiž pomáhá lidem vidět, že jejich práce má smysl. Teď už jen zbývá zodpovědět otázku, co ten kontext vlastně je. Co myslíte? Máte pravdu. Jde o celostní strategii firmy.
Jestli máte odhodlaný management, tak se do vytvoření celostní strategie - kontextu, můžete záhy pustit. Postupně pak do něj zapojíte střední management a všechny zaměstnance ve firmě. Je to práce na několik soustředěných dnů. Věci se zdají na začátku, první hodinu, dvě, jasné. Než začne skutečná hluboká diskuse.
Pro jednodušší a strukturovanější práci na strategii vám pomůže náš strategický canvas. 8 základních “chlívků”, které čekají na kompletní vyplnění. A my se jim teď podíváme trošku víc na zub.
1. Příběh
Jak svou firmu představujete, co o ní říkáte na první schůzce, abyste zaujali? Je to strohé představení nebo používáte příběh a emoce? Jak moc je to pro příjemce srozumitelné a inspirativní, chtějí vědět více? V jaké kategorii se váš byznys odehrává a umíte k tomu jednoduše přidat také přínos pro vaše zákazníky, aby to celé znělo sympaticky?
2. Poslání
Pravděpodobně jste již slyšeli příběh o třech zednících. Všichni tři dělají stejnou práci. Člověk, který jde kolem, se jich postupně ptá, co že to vlastně dělají. První odvětí, že rovná cihly. Druhý, že staví zeď. A třetí prohlásí, že buduje katedrálu. Asi si všichni dovedeme představit, v čem se liší přístup stavitele katedrály od člověka, který staví zeď, nebo od toho, který rovná cihly. A o tom je poslání, o vyšším smyslu, přínosu, který přesahuje lidi jako jednotlivce.
3. Vize
Dalším prvkem Firemního DNA, který spojuje lidi, je dlouhodobý cíl – vize. Management ukotví smart vizi a rozpracuje ji do celofiremních střednědobých a ročních cílů a priorit. Například: vize 2030 → střednědobé 2027 → roční 2025. Manažeři pak dostávají jednu otázku: Jak se můžete podílet na realizaci ročních celofiremních cílů se svým týmem? Jaké cíle dodáte, jaké priority si stanovíte?
Tím se vize stává reálným nástrojem pro celý plánovací proces. A nejen to. Díky prioritám – nejdůležitějším aktivitám, vedoucím k dosažení cílů – se často stávají z od-dělení spolupracující týmy. Protože všechny sledují společný cíl, celofiremní cíle a priority, na které se svými týmy navazují. Žádné vlastní písečky.
4. Firemní hodnoty
V některých firmách nejde pouze o výsledky, ale také o to, jakými způsoby jich firma dosahuje. V některých firmách vítězí svoboda a zodpovědnost nad mikro-managementem a řízením každého detailu. V některých firmách se lidé do firmy přijímají primárně na základě přístupu a postojů, sekundárně na základě zkušeností, dovedností a dosaženého vzdělání. V těch prvních firmách obvykle vědomě hrají / žijí podle pravidel hry, firemních hodnot. Není snadné je na začátku zvědomit, pojmenovat a zavést do života celé firmy. Když se to však podaří, začnou se dít věci.
5. Závazek značky
Byznysová jedinečnost firmy je předpokladem pro dlouhodobý úspěch firmy. Odpovídá na otázku, v čem je firma jako výrobce / dodavatel v daném oboru / segmentu oproti konkurenci jedinečná. Z jedinečnosti se stává závazek značky, nepsaná smlouva se zákazníky, kterou firma dlouhodobě a konzistentně naplňuje. A jak se k závazku značky dostat? Musíte především znát svého klíčového zákazníka, kolem kterého celý byznys stavíte. Například v IKEA je klíčovým zákazníkem mladá rodina. To neznamená, že by ostatní nebyli vítáni, ale všechno je designováno kolem této skupiny.
6. Employer Value Proposition
Každá firma chce přitahovat ty nejlepší lidi – zaměstnance. I tato část DNA chce trochu rozvahy ve formě nalezení a pojmenování jedinečné pozice firmy jako zaměstnavatele na trhu práce a následně její trpělivé a konzistentní naplňování. Tato část Firemního DNA bývá nejčastěji považována za budování značky zaměstnavatele, Employer Branding.
Práce na strategii je v první fázi hotová, když ji dokážeme dostat na jednu stránku. Je to signálem toho, že tým opravdu zná odpovědi natolik dobře, že je dokáže zjednodušit. Přivést k dokonalosti. Jak říkal Antoine de Saint-Exupéry: “Dokonalosti se nedosahuje tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už není co odebrat.”
Když mají lidé před očima celostní strategii, mnohdy poprvé vidí celou firmu v kontextu. Rozumí kam firma jde a jak se tam chce dostat. Kdo je klíčový zákazník a v čem je firma unikátní. Poté a teprve tehdy mají příležitost se sami rozhodnout, jestli jim ten obraz (kontext) dává smysl. Sahají si na svou vnitřní motivaci.
Celostní strategii máte na stole. A co teď? Přišel čas vtáhnout střední management. Zapojit ho do diskuse, dalšího rozpracování strategie. Představit nebo prezentovat strategii nestačí. Potřebujeme dát manažerům prostor pro spolu-tvoření, aby byla strategie také jejich. Aby ji nedostali jako diktát nebo příkaz seshora.
Tak takhle to s tou strategií je. Dává vám to celé smysl? Dostali jste kontext, který jste potřebovali? Dejte nám vědět. A při práci na své strategii se nebojte použít náš strategický canvas. Budeme rádi, když vám pomůže. Stáhněte si ho přímo tady.
A kdyby se vám hodila pomocná ruka při nastavování strategie vaší firmy, dejte nám vědět a my vám ji moc rádi podáme. :) Těšíme se.
Pojď pečovat o naše zákazníky a hledat pro ně ta správná řešení.
Číst víceMáme pro vás pár čísel týkajících se Employer Brandingu a sociálních médií.
Číst vícePokud jde o nábor zaměstnanců, jsou firmy většinou bezradné. A nic na tom nezměnil ani Employer…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.