Jak vdechnout zaměstnavatelské značce život
Uvedení značkové strategie v život je výzvou, na které si lze v Employer Brandingu snadno vylámat…
Číst vícePřed více než deseti lety v Čechách nastoupila nová disciplína - Employer Branding. Jednoznačným hnacím motorem pro jeho rychlé rozšíření byl akutní nedostatek kandidátů, resp. problém obsadit volné pozice. Mnohé firmy se k Employer Brandingu uchylovaly až v okamžiku, kdy jim opravdu „teklo do bot”. Vkládaly do něj velké naděje a očekávaly rychlé výsledky. Ovšem po velkých očekáváních přicházela často velká zklamání.
Employer Branding není a ze své podstaty ani nemůže být krátkodobou náborovou kampaní, jak si někteří představovali. Mnozí zaměstnavatelé, především pak B2B společnosti s nepříliš známou spotřebitelskou značkou nebo firmy s nízkou mírou spokojenosti zaměstnanců, tak byly v takovém případě předem odsouzeny k neúspěchu. Díky jedné kampani se slavným brandem nestanete a nespokojenost zaměstnanců vám také nevyřeší.
Mediální prostor a sociální sítě zahltily nejrůznější kampaně. Firmy na lidi útočily a snažily se je přesvědčit, že právě ony jsou tím nejlepším zaměstnavatelem. Často se tak dělo bez jasného konceptu a na základě okamžitých nápadů. Výsledkem byla velká spousta víceméně identických kampaní, jen s jiným logem. Navíc, čím více jich bylo, tím menší měly účinnost.
Employer Branding je dobrou investicí do budoucna. Ale nefunguje jako akutní záplata nebo nějaká zázračná zbraň, která vás zachrání v okamžiku, kdy už je nejhůře. Nicméně pomáhá, abyste se do takových situací vůbec nedostali a v případě, že potřebujete nového zaměstnance, měli kam sáhnout.
Celá tato počáteční éra by se dala nazvat „obdobím velkého očekávání a následného vystřízlivění.”
Mnoho firem začalo řešit podstatu problému - jakým jsou zaměstnavatelem. Díky tomu hodně otravných kampaní zahlcujících kandidáty nereálnými superlativy ubylo. Firmy se zabývají spokojeností zaměstnanců, někteří i motivovaností a angažovaností. Firemní kultura a firemní hodnoty přestaly být abstraktními pojmy a staly se skutečnou agendou nejen HR ale i manažerů.
Můžeme s klidným svědomím říci, že už dlouho jsme se nesetkali s klientem, který by po nás chtěl Employer Branding, a přitom mu to uvnitř nefungovalo.Vlastně se jako agentura v posledních cca dvou letech setkáváme téměř výhradně se skvělými zaměstnavateli, kteří se pyšní spokojenými loajálními zaměstnanci a firemními kulturami, které podporují lidi v rozvoji a růstu. Je možné, že ti ostatní jen pochopili, že když mi to doma nefunguje, nepůjdu se tím chlubit světu. Ale všeobecně vnímáme velké zlepšení. Což je dobrá zpráva nejen pro zaměstnance.
V současnosti tak s našimi klienty primárně řešíme, jak zachytit a správně popsat to, jakým jsou zaměstnavatelem v konfrontaci s konkurencí. Jak to lidem vysvětlit a prodat. Středobodem naší spolupráce s klienty je tak logicky Employer Value Proposition, u které se zastavíme v některém z následujících článků.
Na druhou stranu, mít vyladěnou EVP a k tomu parádní kariérní web (naše nejčastější combo) je fajn, ale je to jen základ. Pro silnou značku zaměstnavatele toho musíte udělat mnohem víc. A mnoho zaměstnavatelů si to začíná uvědomovat.
Co bude hýbat světem Employer Brandingu v příštích letech?
Dlouhodobě sledujeme trendy nejen v u nás, ale i v zahraničí. Jsme v každodenním kontaktu se zaměstnanci a zaměstnavateli napříč různými odvětvími. Komunikujeme s kolegy ze zahraničních agentur. A na základě toho, co vidíme, můžeme s radostí říci, že Employer Branding v Česku, byť velmi pozvolna, směřuje k tomu, co je trendem posledních let na vyspělých evropských trzích.
Když to shrneme, Employer Branding se u nás po počátečním vystřízlivění postupně stává skutečným Employer Brandingem - budováním vlastní jedinečné pozice na trhu práce založené na vztazích. Přibývá zaměstnavatelů, kteří k němu přistupují skutečně komplexně a chápou, že se jedná o běh na dlouhou trať, o strategickou investici. A to je dobrá zpráva.
Jednotlivé trendy si již brzy detailněji vysvětlíme v dalším článku. A nebudou chybět ani užitečné tipy.
Uvedení značkové strategie v život je výzvou, na které si lze v Employer Brandingu snadno vylámat…
Číst víceA co to vlastně ten BrandBook je, že by ho každý business měl mít...
Číst víceKdyž dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Jak vypadá práce HR markeťáků a markeťáků a jaké plody…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.