Autor: Jana Zahradníčková Případovky 12. 10. 2022

Jak vysvětlit lidem strategii firmy? Jednoduše.

S firmou Edwards Vacuum jsme započali spolupráci již v roce 2021, kdy jsme spolupracovali na tvorbě HR marketingového projektu. Cílem bylo nabrat 50 operátorů výroby. Stanovili jsme EVP, vytvořili koncept kampaně a přišla první hříčka osudu. Těsně před rozjetím masivní náborové kampaně nám klient oznámil, že potřebné lidi již na palubě má. :) Krásná práce! 

Spolupráce s Edwards každopádně zafungovala výborně a klient nás pověřil novým úkolem – vysvětlit nově stanovenou strategii společnosti tak, aby byla srozumitelná všem zaměstnancům. A stejně tak srozumitelně jim ji i představit. Tohle umíme, jdeme do toho!

Strategie Edwards vzešla (tak jak je to správně) od top managementu firmy. Nicméně pár věcí bylo třeba rozvést, dovysvětlit. Strategie (v případě Edwards šlo o vizi, poslání a firemní hodnoty) byla vypracována v angličtině a sám management nevěděl, jak správně ji “přeložit” do češtiny, aby vystihl hlavní myšlenky. Dalším otazníkem bylo, zda je strategie dostatečně pochopitelná i pro ostatní zaměstnance. To nevěděl nikdo z nás. A když nevíte, tak je potřeba se zeptat. Tak jsme se šli ptát. A svolali jsme celodenní workshop.

Malá vsuvka do příběhu:

Věděli jsme, že workshop bude pro účastníky náročný, protože pracovat a ladit strategii budou zejména oni sami. Proto jsme chtěli podpořit efektivitu pracovního prostředí. Prostě, aby lidé vydrželi být co nejdéle čilí. Tak jsme si požádali o velkou místnost s přísunem denního světla. Stalo se. A bylo by to skvělé, kdyby venku nebylo skoro 40 °C a místnost měla klimatizaci. Dovedete si představit, jak vyčerpávající celý workshop nakonec byl. Někomu se nás dokonce během dne sželelo natolik, že jsme později odpoledne dostali nálož nanuků.:) Na workshopu se ukázala opravdová týmovost Edwards, všichni se kousli. Měli společný cíl, chtěli být u toho a být nápomocní. 

Workshopu se zúčastnili lidé z Edwards napříč pozicemi i odděleními. Byli s námi zástupci z výroby, technici, management, HR. Taková pestrá směsice lidí i názorů. Přišli všichni i se splněným úkolem. Každý měl sesbírat 3 příběhy z praxe, které v sobě odráží hodnoty Edwards: Innovation, Interaction, Commitment. A tím jsme začali. Společně jsme zjišťovali, co si vlastně lidé pod těmito hodnotami představují a jak je reálně žijí. A tak jsme chtěli “suchým” jednoslovným korporátním hodnotám vdechnout lidskost a hlavně srozumitelnost. Lidé se nakonec shodli na tomto znění: 

Měníme malé věci (skoro) každý den (původně Innovation)

Nabízíme řešení a pomáháme si navzájem (původně Interaction)

Posíláme dál pouze dobře odvedenou práci (původně Commitment)

Každou hodnotu jsme pro lepší pochopení ještě detailněji popsali. Pro názornou ukázku jsme si vybrali poslední zmíněnou hodnotu, tj. Posíláme dál pouze dobře odvedenou práci: 

→ Posílej dál pouze dobře odvedenou práci. Dobrou prací máme na mysli takovou, na kterou může tvůj kolega plynule navázat. Aby i jeho výstupem mohla být dobře odvedená práce.

→ Buď si vědom, za co zodpovídáš a občas udělej něco navíc. Dívej se na výstupy jiných týmů a zjistíš-li, že je někde v procesu prostor pro zlepšení, ozvi se. Pomůžeš tím kolegovi i celé firmě.

Po hodnotách přišla na řadu vize. K odprezentování vize jsme pozvali pana ředitele. Skvělým způsobem tento úkol zvládl, snažil se vše vysvětlit, ukázat kontext. Samozřejmě jsme chtěli znát zpětnou vazbu lidí. Nejdříve jsme požádali účastníky workshopu, aby se seřadili na pomyslné úsečce od 0 = vize se mnou vůbec nic nedělá po 10 = jsem nadšený a chci se na vizi podílet. Poté jsme se zeptali, co by se mělo s vizí stát, aby se na čáře posunuli o 1 bod směrem k desítce. Takže jsme se do toho pustili, hledali hlavní esenci a zkracovali. Tady je výsledek před a po. 

Verze před: Staneme se lídrem v oblasti výzkumu, vývoje a výroby vakuových technologií, provozní dokonalosti, klíčovým partnerem pro naše zákazníky a zainteresované strany. Budeme též zaměstnavatelem první volby. A přitom budeme odpovědní k životnímu prostředí.

Verze po: V roce 2027 se staneme nejlepším závodem vakuové techniky. Díky týmu, který své práci rozumí. Ovšem, rozhodnou zákazníci.

A pak už nám zbyla jen práce nad posláním. Nechtěli jsme účastníky ovlivňovat jeho zněním, které vytvořil sám management. Proto jsme nechali lidi poslání vymyslet na místě. Sešla se nám 3 skvělá znění poslání, která nám následně posloužila k tvorbě toho konečného. 

Verze poslání před: Vakuem pomáháme vědě a průmyslu objevit nepoznané pro lepší život.

Verze po: Díky našim vývěvám vznikají výrobky a vynálezy, které mění svět k lepšímu.

Výstupy z workshopů byly natolik povedené, že následná práce pro nás byla relativně “procházka růžovým sadem”. Vše krásně zapadalo, s klientem jsme se velmi brzy shodli na konečných výstupech a mohli jsme se v našem projektu posunout dál.

Takže teď ještě bude potřeba strategii s lidmi prodiskutovat, rozpracovat a vtáhnout je “do hry”. A jak to nejlépe udělat? Hlavně jednoduše. Pro takové účely nejraději využíváme možnosti vizualizace, kdy umíme celou strategii “hodit” na jednu stránku. Tu už máme taky hotovou. Koukněte! :) Přihodili jsme do ní ještě příběh firmy a EVP a můžeme jít pomalu mezi zaměstnance. 

I když, ještě nám dejte chvilku. My totiž tu vizualizovanou strategii pro zaměstnance ještě rozpohybujeme. Takže celá ta kosmická záležitost na jednom listu bude ve formě videa a doprovodného povídání. Sami se na výsledek už moc těšíme. Určitě vám ji sem později nahrajeme.

Dalším krokem bude realizační plánování. Rozpracování dlouhodobého cíle (vize) do střednědobých cílů a priorit, ročních cílů a priorit a pak do jednotlivých týmů. Tím se z vize stane něco uchopitelného, inspirativního a sexy.

A co vlastně k naší spolupráci říká klient? :)

Tým BrandBakers se od ostatních odlišuje zejména svou tvořivostí, originálními nápady a hlavně tím, že je vidět i cítit, že je jejich práce baví. Krom toho, že spolupráce je vždy velmi příjemná a všichni členové týmu staví zejména na tom, aby poznali a navnímali kulturu firmy, lidi, kteří v ní pracují, její silné a slabé stránky, tak výsledky jejich práce mají vždy laskavý a lidský nádech. V jednoduchosti jejich návrhů, je vždy největší síla a jistota, že nejen lidi uvnitř firmy, ale i mimo ni, porozumí kultuře firmy a ucítí tam i nádech atmosféry, která uvnitř panuje. ...a závěrem dodám jen to, že na konci práce na projektu nás ještě zvládnou přesvědčit, že jsme si na všechno přišli sami. Tomu, ale nevěřte, během „pečení“ jsou to oni, kteří vždy přidají ve správný čas tu správnou ingredienci a třešínku na dort na závěr :).

___________________________________

Líbil se vám článek? Budeme moc rádi, když ho nasdílíte ve svých sítích a dostanete ho tak i k dalším lidem.

Chcete si s námi popovídat o tématech jako angažovanost, firemní kultura nebo interní komunikace?

Zarezervujte si nás v termínu, který vám vyhovuje ;-
https://calendly.com/petr-hovorka/employer-branding-chat

(A) Sledujte nás na LinkedIn

(B) Odebírejte náš newsletter

(C) Napište nám email: petr.hovorka@brandbakers.cz

Anebo přijďte na naše únorové workshopy, kde získáte koncentrovanou dávku těch nejdůležitějších informací, jak efektivně budovat značku zaměstnavatele.

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.