Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

BrandBook - základ každého businessu

Co je to BrandBook?

Značku nelze vědomě a smysluplně budovat bez toho, aniž by lidé ve firmě věděli, jaká má jejich značka být, jaký je její ideální obraz, ke kterému všichni společně směřují. BrandBook je ucelenou formulací tohoto ideálního obrazu značky a parametrů, které jej tvoří. Je to ta nejdůležitější strategie, kterou firma má. Předurčuje cestu, kterou se ubírá.

Co je a co není značka?

Značka není ani logo ani název firmy či produktu, jak se stále mnoho lidí domnívá. Značka je to, co si o vás lidé povídají, když zrovna nejste v místnosti, co k vám cítí. Je to soubor asociací, které si zákazník vytváří ve své hlavě ve vztahu k firmě, jejím produktům a službám, jejím lidem. Cílem budování značky je pak tyto asociace spoluvytvářet a dlouhodobě řídit.

Značka je živý organismus, jehož základem je DNA, která do značné míry předurčuje, co bude značka zač.

  • PROČ? = hodnotový základ firmy, důvod, proč firma existuje, v co věří
  • CO? = vymezení kategorie činnosti firmy
  • JAK JINAK? = definice jednoho či několika parametrů, na kterých firma staví jedinečnost oproti konkurenci
  • PRO KOHO? = charakteristika zákazníka / klíčových zákaznických segmentů
  • KAM? = formulace vize firmy - kam firma směřuje
  • KDY? = na jakém trendu značka žije
  • KDE? = na jakém území značka operuje?

 

Proč budovat značku?

V minulosti byly klíčovými nástroji úspěchu firem továrny, peníze či patenty.


Pro dnešní svět a zákazníka, který se v něm pohybuje, je typická zahlcenost produkty a jejich funkcemi, informacemi, sděleními a médii. Zásadním nástrojem konkurenční výhody a jedinečnosti se stala značka. Většina nákupů je dnes realizována na základě důvěry ke značce. Pokud dnes nejste značka, jste komodita. Značka je světlo na konci tunelu a těmi, které přitahuje, jsou lidé – vaši zákazníci i vaši zaměstnanci.

K čemu BrandBook slouží?

BrandBook není jen dalším z manuálů, na které se práší kdesi ve firemní knihovně. Je to filozofie, kterou musí celá firma, všichni její lidé, žít. Určuje, jak se firma chová, jak vypadá, co dělá a říká, jaké si do svých řad vybírá lidi a jak s nimi žije a pracuje. BrandBook je zrcadlem pro veškeré firemní konání. Co je s ním v souladu, je v souladu i se značkou, co v souladu není, může značku poškodit a je nutné se toho vyvarovat. Pokud firma žije podle svého BrandBooku, tedy v souladu s filozofií ideálu své značky, je srozumitelná pro své zákazníky i zaměstnance, lidé mohou sdílet hodnoty, které vyznává, a mohou ji následovat.

BrandBook od BrandBakers                                             Mapa pro rozbouřené moře (klikněte pro zvětšení)         
 

S čím Vám BrandBook může pomoct?

Směrem k zaměstnancům

  • Vyberete si snáze správné lidi do týmu
  • Vytvoříte silné týmy osazené motivovanými lidmi
  • Povedete lidi prostřednictvím značky (smyslu vašeho podnikání) 
Směrem k zákazníkům
  • Navrhnete zážitek, který má zákazník získat při kontaktu s vaší značkou
  • Budete umět se představit příběhem vaší značky
  • Vyberete takové komunikační prostředky a kanály, které osloví vaše zákazníky

Čím již brzy budeme pokračovat?

  1. Několik příkladů inspirativních BrandBooků.
  2. Jak se buduje značka aneb od značkového DNA k nadšeným zákazníkům?
  3. Jak pečeme BrandBook my v BrandBakers? A jaké BrandBooky jsme již upekli?
Co si myslíte o potřebě BrandBooku vy? Napište nám nebo rovnou zavolejte ;-) Těšíme se na vaše názory!

Dále si také přečtěte:

Firemní hodnoty vytesané do kamene

Employer Value proposition - inspirace od L'Oreál

Jak dostat video k divákům?

 

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.