Autor: Petr Hovorka Myšlenky 10. 5. 2022

Společný cíl, za kterým všichni jdou

Jestli chcete, aby vám firma šlapala a měli jste ve firmě dostatek správných lidí (a kandidátů), udělejte si domácí úkoly. Postavte firmu tak, aby lidé neměli důvod odcházet a naopak, aby měli spoustu důvodů o firmě mluvit ve svém okolí. Poslední roky transformujeme Employer Branding do nástroje, který zvyšuje zapojení a sounáležitost lidí, rozvíjí jednotlivce i týmovou spolupráci a činí komunikaci srozumitelnější. Popsali jsme jej v ebooku Úspěšnější díky lidem.

Dnes se budu věnovat další části celostní strategie, dlouhodobému cíli – vizi.  K čemu vlastně slouží a proč je dobré vizi ve firmě mít?

Asi všichni už jsme viděli mnoho polepených zdí, výročních zpráv nebo firemních prezentací s velkými cíli, odvážnými slovy, které se nikdy nestaly. Ani tak možná nebyly myšleny. Nebyly sdílené, lidé nevěděli, jak se na nich mohou podílet. To si jen někdo odškrtnul položku v todo listu. Hotovo. Jak to udělat jinak, smysluplně?

NATAŽENÉ KOLEJE, PO KTERÝCH VLAK JMÉNEM FIRMA UHÁNÍ

Vize je představou budoucnosti, která v nás vyvolává pozitivní emoce. Přivozuje husí kůži na rukou. Vize je světlem na konci tunelu, kterým lze svítit v těžkých i pohodových časech. Vize je pojítkem mezi lidmi a firmami, vizualizací cesty, na kterou se lidé chtějí (nebo nechtějí) s vámi vydat. Vize je společným cílem, který odlišuje náhodné skupiny od sehraných řídících týmů. Vize je pomůckou pro konzistentní rozhodování. Vize je začátkem plánování v každé úspěšné firmě; díky vizi dávají roční cíle lidem daleko větší smysl. A s tím, ruku v ruce, roste zapojení lidí – angažovanost.

ABY BYLA VIZE VOŇAVÁ A KŘUPAVÁ

Vize může vzniknout více způsoby. My se nejčastěji setkáváme se spolutvořením nebo s tím, že s obrysy vize přijde lídr.

V případě spolutvoření vzniká vize diskusí v řídícím týmu. Tým může být doplněný o interní influencery, záleží na odvaze lídra. V naší režii vzniká postupně, po částech, za užití Diltsovy metody (více si můžete přečíst v článku Vize: nástroj lídrů). Obraz budoucnosti se skládá z malých sklíček jako mozaika. Když je dílků dostatek, vize se objeví jako součet jednotlivých dílků. 

Druhý způsob je takový, že „partii“ rozehraje lídr. Ten má v tomto případě představu, jak by budoucnost firmy za 5, 10, 15 let mohla vypadat. Je však potřeba, aby to byl lídr, který dokáže svou představu popsat v obrazech a nadchnout pro ni ostatní. Je nutné, aby zahrál tah natolik odvážný, aby byl vzrušující a zase jen tak odvážný, aby všechny spolehlivě neodradil. Posléze je nevyhnutelné se vrátit ke spolutvoření s řídícím týmem. Protože jak víme: „energie a nadšení vzniká spolu-tvořením, nikoli příkazem nebo rozhodnutím seshora“. 

PŘEVEDENÍ VIZE DO KAŽDODENNÍCH ÚKOLŮ

Plánovací proces uvnitř firem můžeme rozdělit na dvě částí. Na část strategického řízení, do kterého patří vytvoření vize a z ní vycházejících střednědobých cílů a priorit, a potom na část realizačního plánování, kdy se střednědobé cíle a priority rozpouští do ročních a kvartálních cílů a priorit. Strategické řízení je odpovědností řídícího týmu, část realizačního plánování pak naplno vtahuje do hry střední management. Když se plánování roluje od dlouhodobého cíle (vize) ke kvartálním cílům a prioritám, je akceptace cílů zaměstnanci o mnoho větší. Protože do plánovacího procesu – tvorby cílů a rozhodování o prioritách – je zapojeno mnohem více lidí.

Největší úskalí při tvorbě vize vidím v sehranosti řídícího týmu. V takovém týmu si jeho členové nahrají na svých písečcích, se svými týmy. Na toto téma si přečtěte článek Sladěný řídící tým – základní předpoklad.

JAK TO UDĚLÁME, ČÍM ZAČNEME

Tvorbu vize jsme moderovali ve společnosti THK Dačice. Její ředitel, Jiří Vystrčil, se postavil před řídící tým a začal vyprávět. „Pamatujete si, když jsme se tenkrát vraceli z firemní vody a svezli se na nádraží taxíkem? Jel jsem v autě s Fandou, Petrem a Pavlem. Byli jsme takoví ještě rozjaření. Taxikář se nás ptal – a co vy vlastně chlapi děláte? Odpovídám – my dodáváme díly do každého druhého auta, které tady kolem nás jede. A jen co jsem to vyslovil, uvědomil jsem si, jak to parádně zní. Projela mnou hrdost na to, co jsme spolu dokázali. Myslím, že bychom měli mít před očima zase něco velkého. A já mám nyní plnou hlavu toho, že bychom mohli do pěti let dodávat naše díly všem výrobcům automobilů na evropském kontinentu.“ Nastalo chvilkové ticho, rosila se čela, svítily oči, nabíhala husí kůže, někdo zajížděl pod stůl, další chtěl vyskočit jako čertík, lidé se koukali jeden na druhého. Celé to netrvalo déle než půl minuty. „Pokud začneme společně pracovat na naší nové vizi, tak se nám ji určitě podaří dosáhnout, ač se možná některým z vás může zdát příliš odvážná a vzdálená,“ pokračoval Jirka. „Už jsme toho společně hodně dokázali. Překonali jsme a stále překonáváme spoustu překážek. A za to vám chci všem poděkovat.“ Tým se začal ptát: Jak změříme, že jsme vizi naplnili? Započítávají se tam i nákladní automobily, nebo jenom osobní? Poté pokračovala diskuse o tom, jak to uděláme, čím začneme, co je to nejdůležitější. Tím, jak se vize začala rozpracovávat do střednědobých cílů (KPI) a priorit (aktivit), čím dál více členů řídícího týmu se začalo přibližovat desítce na pomyslné úsečce. V tu chvíli již nikdo nebyl pod 6. Jejich nová vize zní: „Do konce roku 2025 dostaneme naše díly do všech automobilových značek vyráběných v Evropě.“

Držíme vám s tvorbou společného cíle, byznysem a náborem, palce.

K tvorbě vize si dále můžete přečíst tyto články:

Vize – nástroj lídrů (PDF článek ke stažení)

Vize – nástroj lídrů / 1. díl / co to je a k čemu slouží 

Vize – nástroj lídrů / 2. díl / jak vytvořit sdílenou vizi

Vize – nástroj lídrů / 3. díl / jak stanovenou vizi naplnit 

Axians: příběh firmy, která strhla lidi jedním směrem

A jen tak mimochodem... 8. 11. 2022 pro vás chystáme konferenci humanbrand o firemní kultuře. Spolu s přáteli z humancraft vás na ni zveme.

Těšíme se s vámi na viděnou!

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.