Autor: Petr Hovorka Myšlenky 11. 8. 2021

Vize – nástroj lídrů (1. díl)

Rád bych vás tímto článkem nadchnul pro téma firemní vize, která je společně s příběhem, posláním, hodnotami, závazkem značky a nabídkou pro zaměstnance, součástí celostní firemní strategie (si více přečtěte v článku Firemní DNA – celostní firemní strategie). Článek bude zevrubný, delší, a proto ho nakrájím do třech dílů. Ke všemu ještě připojím tipy a příklady, abych vás na cestu tvorby vize co nejlépe vybavil. 

Postupně spolu projdeme následující kapitoly:

1. díl

  • Cesta do průměrnosti (angažovanost – častý a zásadní problém firemní výkonnosti)
  • Lodi bez cíle je každý vítr k ničemu (k čemu vize slouží)
  • Maják, za kterým plujete (co to vize je)

2. díl

  • Recept na vizi (jaké cesty vedou k silné firemní vizi)
  • Příběh jedné vize (jak jedna firemní vize vznikla)

3. díl

  • Převedení vize do každodenních úkolů (jak ji dostat pod kůži všem lidem)
  • Vytrvalost. Disciplína. Sen. (jak zůstat na vytyčené cestě a „make dreams come true“) 

CESTA DO PRŮMĚRNOSTI

„Právě se v managementu seznamujeme s výsledky průzkumu angažovanosti. Nevychází nám to moc dobře. Oproti loňsku jsme se zhoršili o 7 bodů! Pandemie a všechny ty věci okolo nám daly zabrat. Lidé si nejvíce stěžují (pořád!) na stravování v jídelně, špatně nastavené benefity, slabou interní komunikaci. Stále opakují, že nevědí, co se ve firmě děje. Často se tam taky opakovalo, že nemají představu o budoucnosti firmy, postěžovala si mi na úvod schůzky HR ředitelka výrobní společnosti.

„To vypadá, že máte práce jako na kostele. Co s tím budete dělat?“ zeptal jsem se zvídavě. „Zrovna připravujeme ve čtyřech týmech akční plány na ty největší problémy. Jednáme taky s novým dodavatelem stravování, pravděpodobně začneme vydávat firemní časopis, seznámíme lidi s plány, které mají na centrále v Německu.“

„Tak to už to máte hezky promyšlené. Ještě mě napadá, jak souzní váš management s plány centrály v Německu?“ doptávám se. „No, tak to bych snad neotevírala. Něco lidem říct musíme a nic lepšího, kromě ročního plánu, nemáme.“ odpověděla mi manažerka trochu podrážděně.

Často se nám tento obrázek opakuje. Tentokrát to byla nadnárodní výrobní firma s 1200 zaměstnanci, obratem několika miliard Kč. Podle jejich posledního průzkumu se dá méně než polovina zaměstnanců zařadit do kolonky angažovaných. Většina lidí je pouze spokojená až demotivovaná (o rozdílu mezi angažovaností a spokojeností zase někdy jindy. Zatím si můžete přečíst článek Co je lepší než angažovanost?) Firma nedokázala lidem říct, jaké jsou její plány, se kterými by se mohli ztotožnit, uklidnit se vidinou budoucnosti a začít se soustředit na práci.

Nic proti jídelně, ve které se lidé dobře nají a po odchodu nesmrdí jako právě vytažení z friťáku, benefitům, které lidé oceňují a využívají, prošlápnutým cestám poutavé interní komunikace. Tyhle věci jsou však naprostou hygienou, dobrým základem, na kterém se angažovanost nedá vystavět. Těmito věcmi zlepšíte pouze a maximálně spokojenost.

LODI BEZ CÍLE JE KAŽDÝ VÍTR K NIČEMU

Když se chtěl Ernest Shackleton vydat na svou druhou polární výpravu, tentokrát na Jižní pól, potřeboval nabrat 20 mužů různých profesí. Zadal tedy do novin níže zobrazený inzerát a čekal, kdo se mu ozve. Nesliboval toho mnoho, „pouze čest a uznání v případě, že se vrátí domů“. Ozvalo se mu více námořníků, než kolik pro výpravu potřeboval. Jižního pólu sice nedosáhl, zato se všichni ve zdraví vrátili domů. Shackleton byl oslavován jako hrdina a král ho povýšil do šlechtického stavu. Vize dobrodružství, úspěchu a slávy vynahradila lidem riskantní cestu, malou výplatu, krutou zimu, měsíce kompletní tmy, permanentní nebezpečí a nejistý návrat.

Obsah obrázku textPopis byl vytvořen automaticky

Obrázek 1: Novinový inzerát Ernesta Shackletona

Vize určuje směr, spojuje lidi, koncentruje sílu. Aby se firmy nenechaly unášet sezónními větry a mohly sledovat delší cestu. Delší výhled firmám umožňuje efektivněji plánovat, investovat, rozhodovat a dosahovat cílů, kterých předtím ještě nikdo jiný nedosáhl.

Klasik říká, že „vize bez akce je sněním, akce bez vize je noční můrou“. Obojí by nemělo mít co do činění s firemní prostředím. Na obojí si v tomto článku posvítíme. Ani náhodou totiž nebudu psát o vizích, které plní pouze funkci výplně pro prázdné stránky firemních materiálů. Po minutovém googlení jsem jednu takovou výplňovou vizi našel. Představte si, že taková vize má být důvodem, proč lidé v této firmě každé ráno vstávají z postele a jdou do práce.

„Být nejlepší volbou pro naše obchodní partnery. Přinášet kvalitní produkty, na které je spolehnutí, a ke kterým se lidé rádi vrací. Poskytovat profesionální služby a vybudovat významné prodejní a logistické centrum s orientací na zákazníka. Pro tým skvělých profesionálů vytvářet prostředí, kde se nejen dobře pracuje, ale i příjemně žije.“

MAJÁK, ZA KTERÝM PLUJETE

Vize, vision statement, dlouhodobý cíl, firemní sen, jak jen chcete, je odpovědí na otázku, čeho chceme společně jako firma dosáhnout v dlouhodobém horizontu.

Obsah obrázku text, muž, osoba, budovaPopis byl vytvořen automaticky

Obrázek 2: Tomáš Baťa 

Vize je představou budoucnosti, která v nás vyvolává pozitivní emoce. Přivozuje husí kůži na rukou. Vize je světlem na konci tunelu, kterým lze svítit v těžkých i pohodových časech. Vize je pojítkem mezi lidmi a firmami, vizualizací cesty, na kterou se lidé chtějí (nebo nechtějí) s vámi vydat. Vize je společným cílem, který odlišuje náhodné skupiny od sehraných řídících týmů. Vize je cílem, pro který stojí za to ronit krev, pot a slzy. Vize je pomůckou pro konzistentní rozhodování, nataženými kolejemi uvnitř firmy, které vedou ke společnému cíli, a po kterých vlak jménem firma uhání. Vize je začátkem plánování v každé úspěšné firmě; díky vizi dávají roční cíle lidem daleko větší smysl. A s tím, ruku v ruce, roste zapojení lidí – angažovanost. Vize je nástrojem transformačních lídrů, kterým strhávají lidi k neočekávaným výkonům.

Lépe, než Radvan Bahbouh bych to neřekl: „Lídr je někdo, kdo dokáže sebe nebo druhé dovést tam, kde ještě ostatní nebyli, dosáhnout něčeho mimořádného, a to mimořádné je spojeno s jednou důležitou ingrediencí lídrovství – a tou je vize. Vize není cíl, není to proklamace, je to obraz, který si lidé představí. Je to představitelný okamžik budoucnosti, na který se lidé dokážou těšit. Některé vize mají sílu lidi zaujmout, strhnout, či dokonce změnit. Prostě – vize může mít transformační charakter, sílu ovlivnit i lidi, kteří nejsou s lídrem přímo spojeni. 

Existují dva druhy leadershipu – transakční a transformační. Transakční lídr pracuje s vizí, která není natolik silná, aby dokázala lidi dostatečně nadchnout, a proto musí pracovat s různými pobídkami (něco za něco). Naopak transformační, ryzí, leadership, nejvyšší stupeň lídrovství, dává lidem pocit, že to není pouze o práci za nějakou odměnu. A ve firmách potřebujeme samozřejmě daleko více transformačního leadershipu, při kterém záleží také na tom, jak dokážeme spolupracovat s ostatními, imaginovat vizi, zatáhnout ostatní do hry, nechat je se na vizi podílet.“

A proto – mějte vizi. A klidně miřte na Měsíc, protože nejhůře můžete skončit mezi hvězdami. Rádi byste nějaké další příklady? Ty na vás čekají ve druhém dílu.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.