Trendy v českém marketingu pro rok 2014
Již 3. ročník výzkumu marketingových trendů je právě na startu.
Číst víceAsi v 7. třídě při hodině dějepisu jsem dostala životní lekci - vyvolala mě paní učitelka a zkoušela z třicetileté války. U tabule jsem nebyla ani 2 minuty a šla jsem si sednout s jedničkou. Třídou projela nesouhlasná vlna, že to bylo moc krátký… Paní učitelka vstala a řekla: “Odpověděla na všechny důležité otázky: Proč, kdo, co, kdy, kde a jak”.
Jednoduché otázky používám, když pomáhám týmům projít změnou.
Co děláte?
Proč to děláte?
Kam směřujete?
Čeho chcete docílit?
Jak to děláte?
Poslání (smysl), vize (směr), služba nebo produkt (přidaná hodnota) a hodnoty (chování). Je to proces a jeho výstupem jsou krásné věci. Jako třeba:
...přinášíme naději…
...odemykáme potenciál…
...vracíme do hry…
...pomáháme dýchat…
Klíčem je jednoduše pojmenovat podstatu existence vašeho týmu.
Týmový positioning vychází z původního marketingového nástroje - brand positioningu, kde je cílem odlišit se v mysli zákazníka od konkurenčních značek. V případě týmového positioningu nejde o odlišení se od ostatních týmů, ale spíše o nalezení svého “místa na slunci” v rámci organizace. Jaká je role našeho týmu v kontextu firmy? V návaznosti na firemní strategii? Může se stát, že se na to v návalu denní rutiny zapomene nebo se to pro nedostatek času ani neudělá.
A proč je positioning týmu potřeba? Důvodů je hned několik:
protože to pomáhá členům týmu sladit se na tom, o co jim jako týmu jde,
pomáhá jim také srovnat si priority
a hlavně, v důležitých okamžicích pomáhá jednotlivcům rozhodovat se. A tady, věřím, že správně!
Vybavuji si situaci, kdy jsem s týmem Zákaznické zkušenosti, který jsem nově převzala, prošla tímto procesem. Bolelo to. Ale výsledek stál za to! Naše poslání znělo: Vracíme zákazníka do hry!
Možná se vám to zdá málo sofistikované a říkáte si: “...a co jiného byste jako chtěli dělat?” Zní to možná jednoduše, ale v jednoduchosti je krása! Vybavuji si ty situace, kdy jsme si lámali hlavu nad tím, jak vyřešit tu a tu situaci, ten a ten problém. A vždy, když jsme si připomněli naše poslání - vracet zákazníka do hry - hned bylo jasné, jak dál! Najednou to nebylo nic těžkého.
Když týmu poslání chybí, každý člen jedná jinak. Není nastavený a hlavně žitý standard toho, jak tým funguje - jak a co dělá, na čem pracuje. Každý v týmu může vnímat jinak své a společné priority a hledat si “svou cestu” v jejich plnění. Při spolupráci s ostatními týmy, každý vytváří jiný zážitek a jinou zkušenost. Nebuduje se tak povědomí o kvalitě týmu jako takového, ale o jednotlivcích, kteří dělají svou práci tak či onak. Každý zanechává jinou stopu.
Mít týmové poslání to není o tom, že všichni děláme stejně - každý jsme jiný a je to tak v pořádku! Mít týmové poslání - smysl - je o závazku. O závazku jeho členů chovat se a jednat tak, aby společně toto poslání, tento závazek, naplňovali. Pracovali na věcech, které jsou pro ně, jako tým, smysluplné.
Pokud chcete vědět více o tom, jak se takové poslání, takový smysl týmu rodí, ozvěte se.
Již 3. ročník výzkumu marketingových trendů je právě na startu.
Číst víceJak se k němu "dostat", kde jej najít a jak jej udržet, když už ho dosáhnete?
Číst vícePtáte se, jaké rozdíly jsou mezi těmito nástroji?
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.