Galluping Into the 21st Century
Využíjte Gallupové otázky k vytvoření angažovanější a inspirovanější skupiny lidí.
Číst vícePřečtěte si případovou studii, jak vznikla jedna celostní firemní strategie, která neskončila stostránkovou prezentací v šuplíku.
Naopak, dostala se vytištěná na jedné stránce do rukou všem zaměstnancům. Strategie ICT společnosti Axians se stala nástrojem pro dosahování firemních cílů, pomocníkem managementu při řízení firmy, pomůckou manažerů při vedení lidí.
A jak souvisí firemní strategie se smysluplnou prací? O tom, zdali lidé vnímají práci jako smysluplnou, se rozhoduje v individuální úrovni každého z nás. Firma k tomu může přispět jednou jedinou věcí – vytvořením kontextu, díky kterému lidé porozumí plánům a krokům firmy, díky čemuž se poté dokážou samostatně rozhodovat a určovat priority svým úkolům. Lidé se nedají motivovat, dají se pouze kontextovat. Smysluplná práce je jedním ze dvou pilířů angažovanosti lidí (tím druhým je pečující prostředí). Lidé, kteří do práce nosí kromě rukou také svou energii a nadšení, jsou tím, co odlišuje skvělé firmy od těch dobrých.
Na začátku naší spolupráce byla zpráva ředitele společnosti, Jiřího Vytlačila: “Přeji hezké odpoledne. Půjdu rychle na věc. Minulý týden jsme nastartovali v naší společnosti workshop (28 lidí) s cílem vydefinovat naše firemní hodnoty. V principu se nám to i podařilo. Všichni si uvědomili, že firma o 150 lidech už explicitní vyjádření hodnot potřebuje. Cítím, že ještě potřebujeme pomoci s jejich hezkým, jednoduchým a jednoznačným pojmenováním. Rád bych s vámi na tom spolupracoval.”
Začít spolupráci s novým klientem firemními hodnotami je tenký led. Jednoduše na to máte málo informací, neznáte kontext. Navíc, firemní hodnoty samy o sobě nic nedělají a jako osamocená část strategie se jen obtížně uvnitř firmy prosazují. Především ale klient často řeší úplně jinou výzvu. Úkolem první schůzky je zahodit zadání a zjistit, co klienta skutečně pálí, čeho chce dosáhnout.
Na schůzce jsme na A4 nakreslili schéma Firemního DNA, ve kterém se ukrývá celá strategie, abychom vysvětlili, že firemní hodnoty jsou pouze jednou z částí. A pak už jsme se jenom ptali: na byznys a cíle firmy, překážky v jejich realizaci, způsoby spolupráce, složení řídícího týmu. Bylo zřejmé, že je potřeba existující části strategie propojit, některé vytvořit, některé upřesnit. Přínosem, který měl klient na mysli, bylo sjednotit firmu společným cílem a strhnout lidi pro jeho realizaci.
Sluší se říct něco málo o klientovi. Axians začal v České republice fungovat v roce 2012 jako poskytovatel IT služeb pro nadnárodní farmaceutickou společnost. Zaměřoval se na kybernetickou bezpečnost, firemní procesy a systémy. Dnes už mají klientů více. Portfolio služeb zahrnuje také smart technologie, správu datových center a podnikových sítí včetně supportních služeb. Axians působí ve 23 zemích a zaměstnává přes 12 000 lidí. V České republice pracuje 150 lidí v pobočkách v Brně a Praze.
Projekt, jehož výsledkem má být firma spojená společným cílem se zapálenými lidmi, vyžaduje důkladnou přípravu. Ta vám posléze ušetří spoustu času. Na schůzku s ředitelem, která posloužila k vyjasnění cíle, navazovala schůzka s projektovým týmem, který čítal 12 lidí a který již byl ustaven z předchozích meetingů ke strategii. Tvořili ho zástupci řídícího týmu (managementu) doplnění o interní influencery. Na této schůzce jsme se chtěli vzájemně poznat, prodiskutovat a sladit individuální očekávání, představit projekt a jeho první krok, zadat domácí úkol před prvním workshopem. Jednalo se o několik otázek k firemní strategii v Google Forms.
Abychom vytvořili komplexní firemní strategii (Firemní DNA), připravili jsme sérii dvoudenních workshopů, které se konaly v hotelu napůl cesty mezi Prahou a Brnem. Program prvního workshopu zahrnoval práci na dvou částech, které vymezují celé Firemní DNA: tvorbu 5letého cíle (vize), střednědobých cílů a firemních hodnot. Na druhém workshopu jsme navázali posláním firmy a závazkem značky. Zbývající dvě části byly již ukotvené: příběh společnosti a nabídka zaměstnancům, takzvané Employer Value Proposition.
Workshopy jsme vedli tak, aby klient vytvořil strategii sám. Vycházíme z toho, že efektivní rozhodnutí = správné rozhodnutí x vztah k rozhodnutí. Facilitovali jsme diskusi, používali omšelé i gamifikované cvičení, individuální i skupinové úkoly, hlídali energii, řešili nedorozumění. Nejde totiž jen o výstup, ale také o to, jakým způsobem strategie vznikne. To je zásadně důležité pro její implementaci do každodenního života firmy.
Vytvořením strategie vše teprve začíná. Bylo potřeba do ní nejprve vtáhnout (ne, představit opravdu nestačí) zbývajících 20 manažerů společnosti. A jak představit komplexní strategii, na které jsme s projektovým týmem strávili 5 celých dnů, lidem, kteří se na její tvorbě nepodíleli? Rozhodli jsme se pro vizualizaci. A udělali jsme dobře. Jedna stránka, s pomocí metafory města propojeného ICT technologiemi, odvyprávěla celou strategii. Na půldenním workshopu jsme s její pomocí zvládli do strategie vtáhnout zbývající manažery.
Lepší, než stostránková prezentace strategie je její jednostránková vizualizace.
Firma může k vytvoření smysluplné práce přispět tím, že vytvoří kontext, díky kterému lidé porozumí plánům firmy a dokážou se poté lépe a samostatně rozhodovat.
Firemní strategie –> Smysluplná práce –> Angažovaní lidé –> Úspěch firmy, rovnice skvělých firem, které staví svůj úspěch na lidech.
Firemní hodnoty samy o sobě nic nedělají a jako osamocená část strategie se jen obtížně uvnitř firmy prosazují.
Firemní DNA = celostní strategie, díky které můžete sjednotit firmu společným cílem a strhnout lidi pro jeho realizaci. Samozřejmě záleží na tom, jak strategii vytvoříte. Pamatujte, že energie a nadšení lidí nevzniká rozkazem nebo rozhodnutím seshora, ale spolutvořením.
Plánujete-li podobný projekt, ke kterému přizýváte externí pomoc, dejte si čas na důkladnou přípravu a seznámení se.
Mantinely Firemního DNA zásadně vymezuje dlouhodobý cíl (vize), z ní vyplývající střednědobé cíle a způsoby pro jeho dosažení (firemní hodnoty).
Využíjte Gallupové otázky k vytvoření angažovanější a inspirovanější skupiny lidí.
Číst víceO chatbotech se mluví jako o jedné z klíčových technologií už i na poli náboru zaměstnanců a…
Číst víceJak přistupovat k on-boardingu, abychom o kandidáty nepřišli v prvních měsících.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.