Autor: Petr Hovorka Myšlenky 30. 10. 2020

Bez vztahů nejsou výsledky

Jak ale vztahy v home office období udržet a povzbudit???

Možná jste si už osahali nástroje pro online meetingy, sdílení informací, natáčení video zpravodajství. Možná umíte uspořádat interaktivní webinář, na kterém se ani sto lidí nenudí. Stále si ale kladete otázku, jak udržet nebo povzbudit vztahy v týmu, který se nemůže fyzicky potkávat. A tato otázka s námi nejspíš zůstane. Dá se totiž očekávat, že se lidé do kanceláří v režimu pondělí – pátek už nevrátí. Mnoho z nich zůstane mimo kancelář navždy.

Firma není tak dobrá, jak dobří jsou její zaměstnanci, ale jak jsou dobré vztahy mezi nimi. Pakliže jste měli problémy s firemní kulturou a vztahy v období bez karantén, bude to pro vás nyní těžké období. Říkám to proto, abyste se nedivili, proč vám to teď nejde. A abyste nečekali, že vás spasí zázračný recept. Pekař sice jsem, ale takové recepty nemám. Vezmeme to postupně. Stejně není kam spěchat. Budování firemních kultur, vztahů a celých značek zaměstnavatelů je během na dlouhou trať.

Nebudu psát o tom, jak vést týmy, které jsou z části v kanceláři, z části na home office a z části různě po světě. To je další level. K tomuto tématu doporučuji článek How to Manage a Hybrid Team, ve kterém najdete spoustu praktických tipů. Zaměřím se na to, jak vést lidi a týmy, když se nemůžeme pravidelně potkávat, a zároveň si chceme zakládat na dobrých vztazích. Mimochodem, v takových firmách si lidé sami pořádají neformální online meetingy, společné párty a večerní pitky a těší se na okamžik, až se zase fyzicky uvidí a obejmou. Můj tip a zkušenost by se dala shrnout do rovnice o čtyřech proměnných: 

(1) INSPIRACE * (2)  KULTURA * (3) VZTAHY * (4) ANGAŽOVANOST = (5) VÝSLEDKY

A když rovnice, tak to vezmeme per partes, po jednotlivých částech.

1. INSPIRACE

Kde začít cestu k dlouhodobě udržitelným výsledkům? Začněte inspirací, kterou lidé ve firmě mohou načerpat od lídrů. Těžištěm práce lídra je přece právě zajištění toho, že kolegové věří a souzní se smyslem existence firmy. Klid a víru posilují sdílením dlouhodobého cíle, firemní vize, smyslu práce. Mohou ukázat, že i nyní přemýšlí v dlouhodobém kontextu, mají plány, věří, že se firma dokáže změnit a přizpůsobit novému světu, který klepe na dveře. Tohle za ředitele a jejich řídící týmy nikdo neodpracuje. Zejména v této době je právě tato role lídrů zcela nepostradatelná.

Láďa Veselý, CEO Slevomatu, ve svém každodenním video zpravodajství, které natáčel  v průběhu jarní karantény, na začátku vždy trpělivě opakoval poslání Slevomatu. Připomínal tím lidem, k čemu je firma dobrá, jaký účel naplňuje. Přečtěte si rozhovor Kultura důvěry je tím, co mám na Slevomatu nejraději.

Tip: Dejte dohromady celostní firemní strategii, která obsahuje šet částí a dostaňte ji na jednu stránku. Přečtěte si článek Firemní DNA – celostní firemní strategie, případně také Příběh firmy, která strhla lidi jedním směrem – rozhovor s CEO Axians.

2. KULTURA

Šéf je pasován z hodnosti „ředitele“ do role „lídra“ společně s důvěry-hodností. S nabytím a posílením osobní důvěry-hodnosti pomohou lídrům často a jasně komunikované úmysly, sdílení výsledků a takové chování, které odráží firemní hodnoty. Kolik už jsem viděl firem, ve kterých se chodby tapetují plakáty s hesly jako otevřenost, inovace, respekt a ve skutečnosti jsou to firmy plné nespolupracujících od-dělení. Deklarované ale nežité hodnoty podkopávají důvěry-hodnost ředitelů a jejich řídících týmů. Taková firemní kultura pak neumožní uspět jakékoliv firemní strategii. Kultura si pak dává, jak říká klasik, strategii ke snídani.

Jirka Vytlačil, CEO Axians, začal v rámci firemní hodnoty „We take interest in others“ pravidelně volat svým kolegům, se kterými přímo spolupracuje, a mluvit s nimi o běžných nepracovních tématech, ptát se jich, jak se mají, co doma apod. Prostě se o ně začal více zajímat jako o lidi. 

Tip: Udělejte si pořádek ve firemních hodnotách. Naplňte je žitými významy, abyste se podle nich dokázali chovat. Podívejte se na plakát, který vysvětluje žádoucí projevy v chování, tedy co to konkrétně znamená „We take interest in others“. Přečtěte si rozhovor Jak na firemní kulturu, když firma roste nebo si projděte manuál Jak vyšvihnout firemní hodnoty, které vaši firmu odliší a posílí.

3. VZTAHY

První dvě proměnné – INSPIRACE A KULTURA – jsou tématem ředitelů a jejich řídídích týmů. Nyní se dostáváme ve vzorci dál, k další proměnné – VZTAHŮM. Ty jsou především tématem zástupců středního managementu, manažerů, kteří ve firmách vedou nejvíce lidí. Jejich nástrojem, kterým mohou vytvářet vztahy, je pozornost. Že tento nástroj mají si obvykle uvědomí ve chvíli, když pochopí, že jejich rolí je podporovat, umožňovat a vytvářet takové podmínky pro své lidi, které jim k úspěchu (a tím i úspěchu celé firmy) pomohou. Pozornost jim pak dávají najevo tím, že neustále vyjasňují očekávání, staví na silných stránkách lidí, zajímají se o lidi jako o lidské bytosti, oceňují je, reflektují jejich práci, diskutují s nimi a naslouchají jejich názorům.

Na posledním Inspirofestu, který pravidelně pořádá humancraft, se lidé zamýšleli a diskutovali nad otázkou, jak zařídit, aby se lidé chtěli neformálně setkávat v online prostředí. Přitom je to jasný. Pakliže se lidé nechtěli setkávat „normálně“, nebudou se chtít setkávat nyní online. Těžko je k tomu povzbudíte jinak, než že začnete budovat vztahy prostřednictvím pečujících manažerů.

Pár tipů, pro šéfy týmů, nejen pro dnešní dobu:

  • Zaveďte každodenní standup meeting, který potrvá maximálně 15 minut. Nasdílejte své priority na daný den, úspěchy za den předchozí, oceňte kolegy. A jednou týdně ho můžete prodloužit o ranní kafe s neformálním obsahem.

  • Jako šéf týmu si udělejte každý týden čas a mluvte individuálně s lidmi ve svém týmu. Ptejte se jich jak se mají, co doma, zajímejte se o jejich problémy, situaci, pracovní zázemí, obavy a strachy. 

  • Dohodněte se se svým týmem na režimu spolu-práce, který den v týdnu se potkáte všichni, kdy budete dostupní. Zkuste třeba navrhnout a zavést meeting bez agendy, na kterém mohou lidé diskutovat jejich témata. 

  • Přestaňte sledovat aktivity, časy a začněte sledovat výsledky. Začněte lidem důvěřovat. Vrátí se vám to vrchovatě. Poslechněte si podcast s Jirkou Vytlačilem s názvem Na homeofficu se lidí špatně kontrolují. To je dobře.

  • Jednou týdně udělejte celotýmovou poradu, sdílejte výsledky, aktualizujte priority. Během online setkání zachovávejte balanc mezi pracovními a nepracovními věcmi, pracovním obsahem a vztahy.

  • Vymyslete způsob, jakým budete pravidelně a často sbírat názory svých zaměstnanců, s otázkami uzpůsobenými současnému prostředí home office.

A rozhodně ve firmě nerezignujte na osobní rozvoj manažerů. Právě naopak, nyní potřebují doplnit kompetence pro vedení svých týmů v online prostředí, aby přitom zůstali pečujícími lidmi. 

4. ANGAŽOVANOST

Většina firem má největší nevyužitý potenciál ve svých zaměstnancích, kteří do práce často nosí pouze své ruce. Hlavu se všemi nápady a znalostmi, stejně jako srdce s veškerou energií a nadšením, nechávají doma. Chcete-li to změnit, začněte pracovat na dvou ústředních předpokladech. Smyslupné práci a pečujícím prostředí. Jestli budou lidé vnímat svou práci jako smysluplnou je dost individuální a niterná věc. Vy ji můžete podpořit tím, že lidi vtáhnete do celostní firemní strategie, aby si lidé řekli „wow, to mi dává smysl, se na tomto podílet“. Pečující prostředí mají v rukou manažeři. Vytvářejí ho tím, jakou pozornost věnují lidem ve svých týmech. Například naplňují předpoklady podle Gallup Q12 Index. Smysluplná práce v pečujícím prostředí je klíčem k angažovanosti lidí, k tomu, aby je práce bavila, aby chtěli posouvat firmu vpřed.

ANGAŽOVANOST <= SMYSLUPLNÁ PRÁCE V PEČUJÍCÍM PROSTŘEDÍ

Tip: Nemám žádné další tipy než ty, které jsem sdílel výše. Vytvořte celostní firemní strategii, dejte ji na jednu stránku, revidujte a začněte žít firemními hodnotami a tím posilovat firemní kulturu, rozvíjejte své manažery, aby byli připraveni pečovat o své lidi.

5. VÝSLEDKY

Výsledky jsou na konci vzorce. Jsou sou-činem předchozích proměnných. Budou stejně tak dobré jako vnímaná úroveň smysluplnosti práce ve vaší firmě, jako důvěry-hodnost vašich lídrů, jako schopnost vytvářet pečující prostředí, jehož důsledkem jsou dobré vztahy. Protože kvalitu firmy určují vztahy mezi lidmi, nikoli prostý součet kvalit jednotlivých zaměstnanců.

Chcete-li dlouhodobě udržitelné výsledky, stavějte firmu na inspirativních lídrech, důvěry-hodné kultuře, mezi-lidských vztazích a angažovaných lidech.

VÝSLEDKY = INSPIRACE * KULTURA * VZTAHY * ANGAŽOVANOST

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.