Obsah komunikace jako cesta ke správným kandidátům
Jakým tématům v komunikaci se věnovat, pokud chceme přitahovat ty správné lidi pro náš business?
Číst víceRovnou se vás zeptám – kdo z vás chce mít ve firmě spokojené zaměstnance, kteří jsou „v poho“, nic neřeší, nic je nepálí (teda možná jenom dobré bydlo)... ? A co byste řekli na spolupracovníky, kteří vám s úspěchem vašeho byznysu – ať již vyrábíte, obchodujete nebo poskytujete služby – rádi pomohou?
Dobrá – beru že jste odpověděli „B“. Na cestě k firmě s převahou zapálených (angažovaných) lidí, bude pravděpodobně vašim prvním krokem zmapování současné situace. Abyste mohli kvalifikovaně rozhodnout, jakými kroky budete dále postupovat – a to přeci chcete. Vědět, kolik skutečně zapálených lidí ve firmě máte, nestačí. Stejně důležitá je i informace proč se angažovanými vaši lidé cítí a co chybí těm, kteří se k angažovaným nehlásí.
Podívejte se na obrázku níže, jaká je SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE Z POHLEDU ANGAŽOVANOSTI A SPOKOJENOSTI ZAMĚSTNANCŮ. To je síla, že – těch 38% nespokojených a demotivovaných (říkáme jim chuligáni). Před nedávnem jsme dokončili analýzu firemní kultury ve společnosti, která měla vysoký podíl (kolem 40%) spokojených, ale demotivovaných zaměstnanců (této skupině říkáme žoldáci). Když budete číst dále, dozvíte se, jak je to možné.
Důležitým předpokladem pro mapování současné situace je také získání vhledu do příčin opravdové (vnitřní) motivace lidí. Budete ho potřebovat, až se budete ptát zaměstnanců a interpretovat data z průzkumu. Abyste odlišili PŘÍČINY SPOKOJENOSTI A ANGAŽOVANOSTI a následně uměli naplánovat vaše kroky – některé k podpoře spokojenosti, některé k povzbuzení vnitřní motivace (angažovanosti).
SPOKOJENOST ZAMĚSTNANCŮ ukazuje, do jaké míry jsou zaměstnanci celkově spokojeni či spokojeni se svojí prací a pracovním prostředím, zatímco ANGAŽOVANOST ZAMĚSTNANCŮ ukazuje, do jaké míry jsou zaměstnanci nadšení svou prací, oddáni své organizaci a odhodláni podat mimořádné výkony. Máte to?
Možná bude lepší se na dva pojmy podívat prostřednictím pyramidy potřeb zaměstnanců (obrázek níže). Na pyramidě uvidíte, co působí na SPOKOJENOST a co na MOTIVOVANOST (angažovanost) zaměstnanců.
A je tady ještě INSPIRACE, o té jsme zatím nemluvili. INSPIRACE je nejvyšší metou, které můžeme u svých lidí rozumně dosáhnout. Je to důsledek organizační struktury a zejména stylu vedení. Podívejte se na pyramidu potřeb, co potřebují zaměstnanci, aby byli inspirovaní.
Zásadní předpoklady jsou dva: A) SROZUMITELNÁ FIRMA 1) se silným posláním a B) autentičtí lídři, kteří jsou vzorem hodnot firmy, kteří její DNA „ztělesňují“ a jsou příkladem pro všechny zaměstnance.
Z pohledu výběru lidí, rozdíl mezi ANGAŽOVANOSTÍ a INSPIRACÍ možná nejlépe vystihl Simon Sinek: „Úspěšné společnosti nenajímají kvalifikované lidi, které pak motivují; najímají motivované lidi, které pak inspirují. Lidé buď motivovaní jsou, nebo nejsou. Pokud nedáte motivovanému člověku něco, v co by věřil, něco většího než úkol, na kterém má pracovat, brzy se namotivuje k tomu, aby si našel novou práci. A vy se budete muset spokojit s těmi, kteří zbydou.“
Většina z nás ví, jak důležitá může být inspirace v každodenních situacích. I v práci platí obecné pravidlo, že pokud zaměstnanci při řešení úkolů „narazí do zdi“, můžeme se setkat se třemi různými reakcemi. Spokojení zaměstnanci svolají poradu a začnou řešit, co by šlo se zdí udělat. Angažování zaměstnanci se začnou porozhlížet po žebříku a inspirovaní zaměstnanci zeď rovnou prorazí.
V poradenské společnosti Bain & Company udělali průzkum, který ukázal jak VÝRAZNÝ PŘÍNOS ANGAŽOVANÍ A ZEJMÉNA INSPIROVANÍ ZAMĚSTNANCI oproti spokojeným zaměstnancům mají. Řekněme, že spokojení zaměstnanci vytvoří hodnotu 100. Angažovaní lidé podle jejich výzkumu vytvoří hodnotu 144. A nyní pozor, přichází skutečný skok – inspirovaní zaměstnanci dosáhnou hodnoty 225.
Gallupův institut navrhnul svých 12 otázek (The Gallup Q12 Index) na základě 30 let zkušeností z kontinuálního behaviorálně-ekonomického výzkumu, do kterého je zahrnuto více než 17 miliónů zaměstnanců po celém světě. Na základě tohoto výzkumu Gallup identifikoval 12 klíčových oblastí – prohlášení, které nejlépe předpovídají výkon zaměstnanců a pracovních týmů a výrazně ovlivňují byznysové výsledky společností.
A) Mám vše co potřebuji?
1. Vím, co se ode v práci mne očekává?
2. Mám všechny podklady a výbavu pro to, abych mohl/a dělat svou práci jak nejlépe umím?
B) Jak se mi daří a baví mě to?
3. Mám v práci příležitost dělat každý den to, v čem jsem opravdu dobrý/á?
4. Pochválil mě někdo upřímně nebo poděkoval během posledních sedmi dní za mou práci?
5. Záleží mému nadřízenému na mě jako na člověku?
6. Je v práci někdo, kdo mě podporuje v tom, abych se učil/a nové věci?
C) Patřím sem?
7. Berou se v práci v potaz mé názory?
8. Mám pocit, že moje role je pro celkový výsledek naší firmy opravdu důležitá?
9. Podávají mí spolupracovníci ten nejlepší výkon?
10. Mám v zaměstnání opravdového přítele?
D) Co se můžu naučit?
11. Mluvil se mnou někdo během posledních šesti měsíců o mém rozvoji?
12. Měl jsem během posledního roku možnost naučit se nové věci a vyrůst?
Když budete chtít mapovat příčiny angažovanosti – použijte 12 Gallupových otázek. Chcete-li nahlédnout do úrovně inspirovanosti vašich zaměstnanců, přidejte k nim 4 otázky na DNA firmy a vaše lídry. Nabízím tyto otázky – prohlášení:
Je mi blízké, proč naše firma existuje (poslání).
Rozumím, v čem jsme jako dodavatel jedineční (byznys model).
Naši lídři jsou vzorem firemních hodnot (firemní hodnoty).
Vím, kam naše firma směřuje, čeho chceme společně dosáhnout (vize).
Vnitřní motivaci lidí můžete podnítit či umocnit tím, že budou vaši zaměstnanci souznít s myšlenkami vaší firmy, firemní kulturou a stylem vedení lídrů.
Aby mohli souznít, je bezpodmínečně nutné, abyste byli jako firma srozumitelní. Odpověděli si na 6 zatraceně těžkých otázek (většina firem, se kterými se potkávám, na ně nezná odpověď).
Jestli chcete být lepší firmou, lepší díky intenzivnější spolu-práci s vašimi lidmi, jděte k podstatě. Buďte odvážní a na měření spokojenosti už jednou provždy zapomeňte.
Buďte opravdoví a srozumitelní. Mějte inspirativní poslání a lídry. Vykašlete se na zřízení pozice manažera štěstí, protože jak říkal V. Frankl: „Největším neštěstím je hledat štěstí. Hledejte smysl a naplnění.“
Přeji vám klidnou mysl a odvážné srdce.
Jakým tématům v komunikaci se věnovat, pokud chceme přitahovat ty správné lidi pro náš business?
Číst víceCome peek under the Bakers' hands and look into the step by step process of building an employer…
Číst vícePojďme se podívat na čísla. Vyplatí se investovat do lidí, firemní kultury, značky zaměstnavatele a…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.