Značka zaměstnavatele – Vytyčení ideálu značky
Chcete-li budovat značku zaměstnavatele, potřebujete cíl, ke kterému můžete směřovat.
Číst víceLéto zdaleka nekončí, koupaliště praskají ve švech, z letiště Václava Havla vzlétají letadla každých pět minut a my už tady máme další díl Inspirativních počinů. Inu, komu se nelení, tomu se i v parných dnech zelení. Stačí nastražit uši, otevřít oči a sociální sítě a hned se před vámi objeví spousta inspirace. O čem se tentokrát dočtete? Začneme propracovaným zaměstnaneckým časopisem, který se na dvou stranách věnuje přitahování zaměstnanců, prohlédneme si tištěné brožury cílené na profese jako zdravotní sestra a praktický lékař, nahlédneme do firemních pravidel Slevomatu, seznámíme se s pracovní nabídkou pro zaměstnance 50+, nahlédneme pod pokličku nástroje CultureAmp a vydáme se na pouť – nikoli do Santiaga de Compostela – ale na Kariérní pouť do La Fabriky v Holešovicích. Dobrou chuť.
Moc prosím, kdykoli kolem vás proběhne nějaká inspirace ze světa značek zaměstnavatelů, firemních kultur či poctivého HR marketingu, dejte mi vědět petr.hovorka@brandbakers.cz.
Za to si tady můžete prolistovat všechna vydání Inspirativních počinů...
1/2017, 2/2017, 3/2017, 4/2017, 5/2017, 6/2017, Sborník 2017
Každá druhá velká firma vydává zaměstnanecký časopis. Málokdy jsou v něm informace o přitahování nových zaměstnanců (dříve nábor) – většinou se tato kapitola omezuje na výpis volných míst. Téma nemá v komunikaci se zaměstnanci patřičnou váhu, nezískává si dostatečnou pozornost všech zaměstnanců – a přitom přitahování není úkol HR, je to úkol všech – zejména manažerů. Škoda Auto se tématu ve svých zaměstnaneckých novinách věnuje. A informuje také o plánech, úspěších, projektech, nabídce pro zaměstnance, kultuře v lokalitách a na závěr nechybí ani rebus, křížovka a sudoku. Prolistujte si jejich noviny – zde je číslo 2/2018.
Každá dobrá komunikace začíná nasloucháním. Ve zdravotnické skupině EUC se rozhodli naslouchat tomu, co mají jejich lékaři a sestry na srdci. Vytvořili cílené nabídky pro jednotlivé profese – praktické lékaře, praktické a všeobecné sestry. Nenabízejí všechno všem. Nabídka pro sestry tak obsahuje například „podmínky pro skloubení práce, rodiny a koníčků“, zatímco pro začínající lékaře – praktiky „možnost dodělat si atestaci a stát se praktickým lékařem“ nebo „dělat dobrou medicínu bez omezení a nadměrné administrativy“. Pozn.: Protože jsem byl u toho, vím, že si nejdříve na základě rozhovorů se zaměstnanci vytvořili persóny jednotlivých kandidátů, aby lépe pochopili jejich cíle, motivace, obavy a současné pracovní frustrace.
Ve Slevomatu dali svoje hodnoty na papír. I když sepsali sedm, což je na můj vkus hodně – skvělé firmy jako například Tchibo, Decathlon, Vyncke mají často 2 až 3 – oceňuji na nich několik drobných, ale podstatných, detailů: Tak zaprvé: „Čemu věříme“ je významově daleko lepší než „Firemní hodnoty“, které od začátku zavdávají otázku, zda-li jsou to hodnoty firmy nebo zaměstnanců. Zadruhé: víceslovné názvy jako krátké věty obsahující sloveso jsou lepší než podstatná a přídavná jména – hodnoty mají být něco živého, co se reálně děje, ne pasivní „zbožné přání manažerů“. Raději tedy „Podporujeme inovace“ než „Inovace“. Zatřetí: jednotlivé hodnoty jsou relativně dobře vysvětlené v krátkých odstavcích a každá hodnota má piktogram, který texty odlehčuje a celý plakát činí vizuálně stravitělnějším. Palec nahoru.
„Máte zkušenosti, ale občas už nestíháte takové tempo jako dřív? Rádi byste přispěli k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí? Respektujeme jeden druhého i naše odlišnosti, jsme zvídaví a přístupní novým nápadům a názorům. Hledáme ty, kdo jsou mladí duchem, mají pozitivní náhled na život a sdílí naše hodnoty. Věříme, že každý jednotlivec může nabídnout něco hodnotného. Více než tituly oceňujeme iniciativu, týmovou práci a férový přístup...“ Volní lidé na trhu práce nejsou, ale nabídky pro lidi starší 50 let podobně jako nabídky zkrácených úvazků, firmy nevytvářejí – mají jen plnou hubu prázdných frází (omlouvám se, ale dere mě to) jako flexibilita, diverzita a talent management. IKEA je jiná – chytrá, odpovědná, lidská. Úspěšná.
Platformu Culture Amp jsem poprvé zaznamenal před měsícem, když kolem mě proběhla informace o dalším fundingu této společnosti ve výši 40 Mio. US$. Wow, skoro miliarda Kč do „softwaru“ zaměřeného na firemní kulturu. Začal jsem se zajímat více. „Culture Amp je platforma, která umožňuje firmám zlepšovat jejich firemní kultury na základě dat. Umožňujeme lidem v oblasti lidských zdrojů přijímat lepší rozhodnutí, prokazovat dopad jejich práce a měnit firemní kultury na konkurenční výhodu tím, že usnadňuje sběr a zvyšuje porozumění názorům zaměstnanců.“ Umí změřit zapojení (engagement), zážitek (employee experience) a efektivitu zaměstnanců a na základě těchto dat navrhnout opatření na zlepšení. Využívá ji přes 1 500 společností, včetně AirBnb, Oracle nebo McDonalds. Zní to fantasticky, že?
Před lety jsem přišel do kontaktu se studenty, kteří pořádali pracovní veletrh určený pro studenty vysokých škol – myslím, že se jmenoval Career Days, v rámci kterého se studenti seznamovali s firmami v salóncích 5 hvězdičkového hotelu. Byla to taková klasika 90. let – stánky, personalistky, brožurky, prezentace na lcd obrazovkách, rollupy, propisky a bonbóny. Vypadá to, že už v roce 2018 se dočkáme nového konceptu – Kariérní poutě z hlavy Petra Skondrojanise (Cocuma). „V jeden den, na jednom místě pozveme firmy a absolventy k výjimečnému setkání. Skryjeme loga, rollupy a marketingové materiály a vytvoříme prostor pro neformální diskuzi nad hodnotami, vizemi a budoucností. 250 studentů bude diskutovat s 15 firmami, které mladým lidem nabízejí rozvoj jejich talentu s respektem k individualitě a jedinečnosti každého z nás.“ Jsem zvědavý a těším se.
And that’s all, folks. Je mi vedro. Jedu se toulat do Rychlebských hor, daleko od lidí.
________________________________________________________________________________________________
Chcete se dozvědět, jak se nabírají a vedou lidé tam, kde to funguje? Přijďte na 2. ročník konference Employer Branding Experience. Budeme se na vás těšit 20. září v La Fabrika v Praze. Více se dozvíte na webu konference.
Chcete-li budovat značku zaměstnavatele, potřebujete cíl, ke kterému můžete směřovat.
Číst víceO tom, jak se vedou a nabírají lidé tam, kde to funguje.
Číst víceTak schválně? Kde jinde? Pavel Puff do jádra kladivem sice nebouchá, ale vede ve Skupině ČEZ tým…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.