LOGO! Obrázek nebo symbol značky?
Rozhodujete vy – marketéři, majitelé firem. Vy rozdáváte noty, podle kterých pak grafici hrají.…
Číst víceNemějte obavy, nečeká vás žádný exkurz do akvaristiky, čínské mytologie nebo nějaká šílená letní beletrie.
Každý týden si povídám s personalistkami o problémech s množstvím kandidátů, zapojením (říkají angažovaností) zaměstnanců, rostoucí fluktuací či nespokojeností zaměstnanců s... – doplňte si sami. Když se diskuse stočí na sexy téma budování značky zaměstnavatele (Employer Branding), a to se mnou netrvá obvykle nijak dlouho, začneme rozebírat, jakou podporu tomuto „projektu“ dají šéfové.
Navrhuji úvodní půldenní workshop s managementem, na kterém bychom se sladili v porozumění, co to je značka zaměstnavatele, jaké jsou její přínosy a co obnáší silnou značku vybudovat. Aby šéfové pochopili, že bez jejich zapojení a podpory značku zaměstnavatele vybudovat nelze. Anebo možná lze, ale já jsem zatím neměl to štěstí. Hledáme vhodný termín, ve kterém bysme se mohli dostat do nabitých diářů ředitelů – obvykle se podaří vymyslet 45 minut na měsíční poradě vedení. Často pak ale koncept budování značky zaměstnavatele představujeme lidem, z nichž část rozhodně není „tady a teď“, naladěná na téma lepší spolu-práce firmy a lidí, spíše se pohybuje někde v souhvězdí P&L, EBITDA, FCF, případně M&A. Co s tím? Jeden z možných receptů, který si umí získat pozornost, zaujmout a sdělit myšlenku, nabízí Kristýna Wasylkiwová, Employer Branding manažerka (ex-Tieto, nyní Finidr). Tady je.
Kristýna si stoupne před flipchart, vezme do ruky fix a ptá se manažerů: Představte si, že by značka byla ryba. Kdo by „seděl“ v její hlavě? Po chvíli zaslechne správnou odpověď – ano správně, v hlavě jí sedí, ostatně jako v každém velíně, ředitel, CEO.
Pak již bez otázek kreslí další části ryby.
Páteřní kost představuje board, management, nejvyšší vedení společnosti.
Kosti vedoucí z páteře – to je střední management – lídři týmů, manažeři.
Všechny ostatní malé kostičky, a že jich někdy je, to jsou zaměstnanci.
Mezi kostmi, to všechno „masíčko“, to jsou vztahy a atmosféra. A jestli jíte ryby tak víte, že obvykle platí, čím pevnější maso (vztahy), tím lepší.
Nakonec přicházejí šupiny. To, co dává každá ryba na odiv ostatním rybám. Podobně jako náborová komunikace představuje značky zaměstnavatelů na trhu práce kandidátům.
Značka zaměstnavatele je ryba. Začíná (smrdí) od hlavy. Jaká hlava, taká ryba. Got it, pánové a dámy?
Až budete vysvětlovat, kreslete rybu postupně – od hlavy a páteře, přes páteřních kosti k nejmenším kůstkám, tělu a šupinám. Uvidíte – najednou bude ten Employer Branding takový představitelnější a uchopitelnější.
Posledně jsem na schůzce v jedné výrobní firmě s vysokou fluktuací čtyřem personalistkám vysvětloval, že si mohou vybrat mezi dvěma přístupy k řešení problému, jak udělat firmu lepší – hezčí, aby noví lidé přicházeli a stávající neodcházeli. Říkal jsem jim: můžete jít na liposukci – pustit se do HR marketingu, náborových kampaní, křičet do světa, že jste tady a zrovna nabíráte – nebo můžete začíst jíst méně, častěji, zdravěji a začít pravidelně sportovat – začít budovat značku zaměstnavatele, naordinovat si raději celostní medicínu namísto medikace. Krátkodobě bude mít pravděpodobně lepší výsledky liposukce. Dlouhodobě však vyhraje změna životního stylu. To jsem si jen vzpomněl na kolegu, který měl mladší ženu a rozhodl se pro liposukci břicha. Rázem byl štíhlejší, trička se na něm nepnula a – žena mu utekla za mladším. Chvíli jsem si říkal, jestli jsem to s touto metaforou nepřehnal. Nakonec to klaplo, holky se smály, já si oddychl. Každopádně pro ředitele mi přijde lepší RYBA.
To je vše. Líbí? Dejte vědět – rád Kristýně vyřídím.
Pakliže myslíte, že budete spíše potřebovat méně metafor a více faktů, čísel a příkladů, začtěte se do těchto článků:
________________________________________________________________________________________________
Chcete se potkat s Kristýnou a dozvědět se, jak se buduje značka ve velké IT společnosti nebo v rodinné tiskárně? Pak přijďte na 2. ročník konference Employer Branding Experience. Více se dozvíte na webu konference.
Rozhodujete vy – marketéři, majitelé firem. Vy rozdáváte noty, podle kterých pak grafici hrají.…
Číst víceLámete si hlavu s tvorbou obsahu pro účely náborové komunikace a máte zaměstnanecký časopis nebo…
Číst víceZdá se, že pomalu končí období, ve kterém volných lidí na trhu práce bylo málo a HR marketingu plno.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.