Jak zaručeně zničit firemní kulturu?
Byznys je celoživotní učení, a tak se člověk učí také ze svých chyb. Daleko levnější je ale poučit…
Číst vícePavel Hulák, ředitel Klubu zaměstnavatelů mě pozval na letošní vyhlášení Zaměstnavatele roku, za což mu moc děkuji. Během odpoledního programu, který předcházel vyhlášení vítězů a galavečeru, jsem měl možnost vést svůj diskusní stůl, u kterého se postupně vystřídalo přibližně padesát zástupců různých, převážně velkých firem. Většina z nich byli personalisté, což se dalo logicky předpokládat.
Pokud jde o optiku, kterou nahlížíme na to, jak dobrým či špatným je firma zaměstnavatelem, tak ta se u nás v BrandBakers liší od té, jakou je na firmy nahlíženo v případě Zaměstnavatele roku. Zatímco pro nás je zásadní to, jak firmu vnímají a hodnotí její zaměstnanci (jedná se tedy o pohled ryze subjektivní, založený na pocitech, vnímání zaměstnanců), u této, v ČR největší a nejznámější soutěže rozhoduje spíše objektivní hodnocení podle metody Saratoga od PwC. I když bych si přál, aby o tom, kdo se stane nejlepším zaměstnavatelem, jednou rozhodovali samotní zaměstnanci, a nepochybuji o tom, že celá řada skvělých zaměstnavatelů se do soutěže vůbec nepřihlásila, rozhodně chovám k metodice Zaměstnavatele roku větší respekt, než k všelijakým soutěžím, ve kterých parta pomazaných hlav hodnotí, kdo má lepší náborové video nebo obrázky na Instagramu.
Každopádně, nepíši recenzi na soutěže, ve kterých svádí klání zaměstnavatelé. Na úvod jsem chtěl především poděkovat za tu šanci setkat se s tolika lidmi od HR fochu za jedno odpoledne. A protože všichni účastníci byli moc fajn a hlavně sdílní, probrali jsme toho hromadu a věřím, že každý z účastníků si odnesl nějaké cenné tipy – ne ode mě, ale od těch ostatních, kteří se ve svých firmách problematikou budování značky zaměstnavatele zaobírají.
Já jsem si pak kromě načerpání řady praktických poznatků potvrdil i několik trendů a stereotypů, které v poslední době u firem v Čechách a na Slovensku sleduji. A tady jsem je pro vás sepsal:
Osvícených personalistů, kteří jsou pátým kolem u vozu, je pořád hodně.
Manažeři ve firmě od nich očekávají, že seženou lidi, když zaměstnanci z firmy odcházejí, čeká se, že něco udělá HR, když se mluví o employer brandingu, vyšle se HR do terénu, aby se to naučili. Osvícení (i když, k tomu snad ani není potřeba velkého osvícení) personalisté chápou, že k tomu, aby se jejich firmy staly atraktivními zaměstnavateli, je potřeba začít jinde než u profilů na Proudly a letáčků vhazovaných do schránek. Že je potřeba začít nejprve dělat změny uvnitř firmy, a to často poměrně zásadního charakteru. Nemají však páky k tomu, aby takové změny uskutečnili, protože na boardu mají přeci jiné, mnohem důležitější starosti. Bylo by proto fajn, kdyby se podobných akcí a diskusí účastnilo více manažerů či dokonce samotných CEO firem. Možná by pochopili, jak důležitá a nepostradatelná je jejich role při budování značky zaměstnavatele. Tedy, pokud pro ně platí, že zaměstnanci jsou motorem úspěchu firmy.
Myslím nicméně, že se blýská na lepší časy. Sleduji, že firem, které skutečně pracují na tom, aby byly nejen navenek atraktivním, ale skutečně dobrým zaměstnavatelem, přibývá. A v tom jsem se utvrdil i na letošním Zaměstnavateli roku. Myslím také, že se začne stále více ukazovat, které firmy jsou dobré a které špatné. A možná to pár firem neustojí, protože stejně jako na trhu výrobků a služeb, platí i na trhu práce, že kdo chce prodat, musí mít co nabídnout.
Byznys je celoživotní učení, a tak se člověk učí také ze svých chyb. Daleko levnější je ale poučit…
Číst víceJak na výkonnost firmy díky srozumitelné strategii a zapojeným lidem
Číst víceS Vysokou školou obchodní v Praze jsme se začali bavit o možné spolupráci v době, kdy Petr Hovorka…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.