Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Na čem dnes záleží

Dostala se mi před nedávnem do ruky knížka s názvem Na čem dnes záleží (v češtině ji vydal PeopleComm / Tomáš Hajzler v roce 2013). Podle Wall Street Journalu ji napsal nejvlivnější myslitel v oblasti byznysu dneška — Gary Hamel. Fortune o něm hovoří jako o předním odborníkovi na firemní strategii. A mohl bych takhle v jeho označeních pokračovat.

Tomáš Hajzler o knížce říká:

„Kniha přináší oči otevírající souvislosti, mistrně vysvětluje podstatu problémů dnešních firem, popisuje, jak se mění dnešní svět, co to znamená pro každou firmu a každého pracujícího a předně ukazuje, na co se zaměřit v případě, že chce firma přežít v hyper-konkurenčním 21.století.“

Nebo si můžete představení knížky poslechnout ve videu níže:

Pojďme na to, o čem ta knížka je a Na čem dnes záleží. Gary Hamel nejdříve popisuje příčiny současného úpadku nebo stagnace mnoha organizací a firem a následně nabízí řešení, co s tím můžeme dělat. Podle Garyho Hamela bude získávat v oblasti řízení firem na váze těchto pět zásadních věcí: hodnoty, inovace, adaptabilita, zápal a ideologie, které v knížce dopodrobna rozebírá.

Dotknu se pouze kapitoly „hodnoty“, v rámci kterých předvídá postupný a pomalý odklon od ryze finančních a měřitelných byznysových parametrů a prognózuje zapojení vznešených hodnot jakými jsou oddanost, štědrost, prozíravost, odpovědnost a spravedlivost. K tomuto tématu píše: „Mnozí lidé z Googlu se domnívají, že odvětvím jejich firmy je moudrost, jejich prací je zvyšování světového IQ, demokratizace znalostí a umožnění přístupu k informacím pro všechny. Taková oddanost velkorysým cílům a šlechetným ideálům je ve světě dnešního byznysu bohužel až příliš vzácná.“ A cituje i rakouského neurologa a psychologa Viktora Frankla *), který zastával podobný názor, jenž vyjádřil v knize Člověk hledá smysl: „Úspěch, stejně jako štěstí, není možné vytvářet. Musí vyplynout. A to se stane pouze jako vedlejší efekt osobního odevzdání se něčemu, co je větší než člověk sám.“.

*) Viktor Frankl: zakladatel logoterapie — terapie založené na hledání smyslu — a také autor myšlenky, podle níž by socha Svobody na východním pobřeží Spojených států měla být doplněna sochou Zodpovědnosti na pobřeží západním.

Gary dále nastínil hierarchii lidských schopností v práci v 6 úrovních, které styl řízení / vedení lidí dramaticky ovlivňuje:

Úroveň 6: Zápal

Úroveň 5: Kreativita

Úroveň 4: Iniciativa


Úroveň 3: Kvalifikace

Úroveň 2: Pečlivost

Úroveň 1: Poslušnost

...a dodává: „Každá firma si přeje mít zaměstnance se špičkovou kvalifikací, kteří jsou výborně vyškolení a vítají přístup k dalšímu sebevzdělávání. Problémem je, že poslušnost, pečlivost i kvalifikace se stávají globálními komoditami. Tyto lidské vlastnosti si dnes můžete koupit skoro kdekoliv na světě a v zemích, jako jsou Indie nebo Čína, vás to nebude ani moc stát.“

Následně popisuje sociální DNA facebookové generace (generaci Y) vycházející z pravidel internetu na pozadí jednotlivých částí, které nejvíce kontrastují s tradičními metodami současného managementu:

  1. Všechny nápady jsou plnohodnotnými konkurenty
  2. Míra skutečného přispění znamená více než míra formální kvalifikace
  3. Hierarchie vznikají odspodu nahoru
  4. Lídři slouží, nejenom řídí
  5. Lidé si úkoly vybírají, nejsou jim přidělovány
  6. Skupiny se samy definují a organizují
  7. Zdroje jsou přitahovány, nikoliv přidělovány
  8. Moc vychází ze sdílení, nikoliv ze shromažďování
  9. Průměrnost je odhalována
  10. Opoziční hlasy se mohou spojit
  11. Uživatelé mohou vetovat většinu předpisů
  12. Nejvíce záleží na vnitřní odměně

Všechny své myšlenky okolo „nové ideologie managementu“ ilustruje na reálných příbězích firem jako Bank of New Zealand, W. L. Gore & Associates, Morning Star, HCL Enterprise, které si výraznou změnou ideologie managementu prošly nebo ji hned od samého začátku měly ve své DNA. Přidává i příklad změny v jedné farnosti anglikánské církve, tedy v organizaci staré stovky let.

Podívejte se na přednášku Garyho Hamela s názvem „Proč a jak je třeba znovu vynalézt management?“

Pakliže máte na nočním stolku, stejně jako já, připravenou nebo rozečtenou Budoucnost organizací od Fredericka Laloux, průvodce budováním organizací v 21. století na základě evoluce lidského uvažování, přečtěte si nejdříve / také Na čem dnes záleží. Ty knížky se skvěle doplňují.

Díky Tomášovi Hajzlerovi a jeho knižnímu nakladatelství PeopleComm (Facebook profil) se můžeme zas a znovu začítat (v češtině) do nejčerstvějších myšlenek ze světa byznysu, podnikání, leadershipu a výchovy (vzdělávání). Tome, děláš skvělou práci, díky za všechny! 

Knížku si můžete koupit taky na Martinusu zde.

 

 

Dále si přečtěte:

1. Co to vlastně znamená: HR Marketing x Employer Branding x Advertising

2. Formální moc versus neformální vliv

3. Kariérní stránky — výkladní skříň vaší značky

4. Jak napsat pracovní inzerát

5. Nejdřív vztah, potom cívíčka

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.