TED.com #9 - Jak se rodí nápady
Odkud se berou dobré nápady?
Číst víceDostala se mi před nedávnem do ruky knížka s názvem Na čem dnes záleží (v češtině ji vydal PeopleComm / Tomáš Hajzler v roce 2013). Podle Wall Street Journalu ji napsal nejvlivnější myslitel v oblasti byznysu dneška — Gary Hamel. Fortune o něm hovoří jako o předním odborníkovi na firemní strategii. A mohl bych takhle v jeho označeních pokračovat.
Tomáš Hajzler o knížce říká:
„Kniha přináší oči otevírající souvislosti, mistrně vysvětluje podstatu problémů dnešních firem, popisuje, jak se mění dnešní svět, co to znamená pro každou firmu a každého pracujícího a předně ukazuje, na co se zaměřit v případě, že chce firma přežít v hyper-konkurenčním 21.století.“
Nebo si můžete představení knížky poslechnout v tomto videu.
Pojďme na to, o čem ta knížka je a Na čem dnes záleží. Gary Hamel nejdříve popisuje příčiny současného úpadku nebo stagnace mnoha organizací a firem a následně nabízí řešení, co s tím můžeme dělat. Podle Garyho Hamela bude získávat v oblasti řízení firem na váze těchto pět zásadních věcí: hodnoty, inovace, adaptabilita, zápal a ideologie, které v knížce dopodrobna rozebírá.
Dotknu se pouze kapitoly „hodnoty“, v rámci kterých předvídá postupný a pomalý odklon od ryze finančních a měřitelných byznysových parametrů a prognózuje zapojení vznešených hodnot jakými jsou oddanost, štědrost, prozíravost, odpovědnost a spravedlivost. K tomuto tématu píše: „Mnozí lidé z Googlu se domnívají, že odvětvím jejich firmy je moudrost, jejich prací je zvyšování světového IQ, demokratizace znalostí a umožnění přístupu k informacím pro všechny. Taková oddanost velkorysým cílům a šlechetným ideálům je ve světě dnešního byznysu bohužel až příliš vzácná.“ A cituje i rakouského neurologa a psychologa Viktora Frankla *), který zastával podobný názor, jenž vyjádřil v knize Člověk hledá smysl: „Úspěch, stejně jako štěstí, není možné vytvářet. Musí vyplynout. A to se stane pouze jako vedlejší efekt osobního odevzdání se něčemu, co je větší než člověk sám.“.
*) Viktor Frankl: zakladatel logoterapie — terapie založené na hledání smyslu — a také autor myšlenky, podle níž by socha Svobody na východním pobřeží Spojených států měla být doplněna sochou Zodpovědnosti na pobřeží západním.
Gary dále nastínil hierarchii lidských schopností v práci v 6 úrovních, které styl řízení / vedení lidí dramaticky ovlivňuje:
Úroveň 6: Zápal
Úroveň 5: Kreativita
Úroveň 4: Iniciativa
Úroveň 3: Kvalifikace
Úroveň 2: Pečlivost
Úroveň 1: Poslušnost
...a dodává: „Každá firma si přeje mít zaměstnance se špičkovou kvalifikací, kteří jsou výborně vyškolení a vítají přístup k dalšímu sebevzdělávání. Problémem je, že poslušnost, pečlivost i kvalifikace se stávají globálními komoditami. Tyto lidské vlastnosti si dnes můžete koupit skoro kdekoliv na světě a v zemích, jako jsou Indie nebo Čína, vás to nebude ani moc stát.“
Následně popisuje sociální DNA facebookové generace (generaci Y) vycházející z pravidel internetu na pozadí jednotlivých částí, které nejvíce kontrastují s tradičními metodami současného managementu:
Všechny své myšlenky okolo „nové ideologie managementu“ ilustruje na reálných příbězích firem jako Bank of New Zealand, W. L. Gore & Associates, Morning Star, HCL Enterprise, které si výraznou změnou ideologie managementu prošly nebo ji hned od samého začátku měly ve své DNA. Přidává i příklad změny v jedné farnosti anglikánské církve, tedy v organizaci staré stovky let.
Podívejte se na přednášku Garyho Hamela s názvem „Proč a jak je třeba znovu vynalézt management?“
Pakliže máte na nočním stolku, stejně jako já, připravenou nebo rozečtenou Budoucnost organizací od Fredericka Laloux, průvodce budováním organizací v 21. století na základě evoluce lidského uvažování, přečtěte si nejdříve / také Na čem dnes záleží. Ty knížky se skvěle doplňují.
Díky Tomášovi Hajzlerovi a jeho knižnímu nakladatelství PeopleComm (Facebook profil) se můžeme zas a znovu začítat (v češtině) do nejčerstvějších myšlenek ze světa byznysu, podnikání, leadershipu a výchovy (vzdělávání). Tome, děláš skvělou práci, díky za všechny!
Knížku si můžete koupit taky na Martinusu zde.
Vaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.