Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

Stavitelé katedrál vs. řadoví zaměstnanci

Nevýhodou zejména B2B firem je, že lidé, kandidáty nevyjímaje, nevědí, co vlastně firma dělá, na čem se podílí, jaký je její dopad a význam pro fungování tohoto světa. Vezměme si takové výrobce drátu, válcovny plechu, celou řadu firem z oblasti automotive, ale třeba i slavné konzultantské firmy z velké čtyřky. Kolik lidí pořádně ví, jak důležité pro okolní svět je to, co tyto firmy dělají, které produkty, úspěšné projekty či dokonce celé firmy by bez nich vůbec neexistovaly?

Když se podíváme na Employer Branding aktivity nebo i dílčí náborové kampaně firem, vidíme, že většina z nich se zaměřuje na zaměstnanecké benefity, vzdělávání, firemní kulturu, ale povětšinou zcela zapomínají na to nejzásadnější, tedy na čem se bude zaměstnanec podílet, co je onen vyšší přínos firmy, jehož bude součástí. Přitom každý člověk chce dělat důležitou práci. Ten pocit, že bez něj se ostatní neobejdou, že to, co dělá má smysl, že má být na co hrdý, že se má čím pochlubit, ten je k nezaplacení.

Pro lidi je přínos jejich práce důležitý, i když vám to třeba neřeknou

Asi jste také slyšeli onen příběh, jak se kolemjdoucí ptá zhrzeného zedníka skládajícího cihlu k cihle, co že to vlastně dělá a ten mu otrávení odpoví “Co asi, stavím zeď, nevidíte?”. Pak jde o kus dál a položí tu samou otázku druhému zedníkovi, který mu s jiskrou v očích půl hodiny vypráví o tom, že tady staví největší katedrálu v Evropě. Lidé, kteří vědí, na čem se podílejí, jsou zpravidla spokojenější, neřkuli angažovanější. Prostě se jim ráno lépe vstává z postele.

Podívejme se na profese typu lékař, zdravotní sestra nebo třeba učitel. Ti všichni sotva dělají svou práci primárně pro zaměstnanecké benefity a srandu v práci. Naopak smysl, který jim jejich práce dává, mnohdy vykoupí zcela fatální nedostatky na poli oněch funkčních požitků.

Zeptejte se ostříleného ajťáka (třeba takového Java vývojáře), které 3 věci jsou pro něj při výběru práce ty nejdůležitější. Jednou z nich bude „jaký má ta práce dopad, na čem se budu podílet“.

Operátor ve výrobě potřebuje primárně nakrmit rodinu a zaplatit složenky. Když ale přijde mezi chlapy do hospody, je pro něj sakra důležité moci se pochlubit na čem skvělém že to maká.

Pokud mluvíte o tom, na čem jako firma pracujete, na čem se podílejí vaši zaměstnanci, ve skutečnosti tím oslavujete jejich práci, vyzdvihujete je na piedestal. V BrandBakers máme zkušenost, že kdykoliv jsme tak v náborových kampaních či v interní komunikaci činili, významně jsme tím ovlivnili vztah zaměstnanců k firmě, posílili jejich doporučování ostatním lidem v jejich okolí.

Nemusíte mít slavný produkt, abyste byli pro lidi přitažliví

Mnohokráte jsem slyšel brblat zástupce B2B firem, jak to mají těžké, že nemají obecně známý produkt nebo službu, a že se jim proto v náboru zaměstnanců těžko konkuruje těm firmám, které ony slavné produkty a služby mají a jejichž reklamy plní televizní časy a stránky novin. Nesmysl! Kdykoliv jsem si s lidmi z těchto B2B firem povídal o tom, co vlastně dělají a kdo na světě z toho co má, zjistil jsem, že jejich význam a přínos je mnohdy dramaticky vyšší než v případě těch, tak zvaně slavných, v jejichž stínu se cítí být. Jen o tom přínosu jaksi nikdo neví, mnohdy ani samotní zaměstnanci, natož lidé tam venku na trhu práce. Protože se o tom nikdy nemluvilo.

Taková automotive firma, která vyrábí výfuky, má vlastní vývoj, zásadně se podílí na budoucnosti aut pokud jde o výkon a emise. Díky ní mohou vznikat úspornější auta třeba dvaceti značek, podílí se na budoucnosti automobilového průmyslu. Lidé v drátovně vyrábí dráty a vlákna, díky kterým drží beton pohromadě, stojí mosty nad mořem, těží se ropa nebo drží zátka v láhvi šampaňského, než ji sami otevřete. Konzultanti ve velké čtyřce jsou spoluautory mnoha úspěšných projektů, které pomohly uspět nejedné firmě. A tak bychom mohli pokračovat sakra dlouho.

Pokud dokážete lidem představit, co vlastně děláte a jaký to má význam pro ostatní lidi, budete srozumitelnější, vytvoříte ke své nabídce mzdy, zaměstnaneckých benefitů, vzdělávacích programů nebo bláznivých teambuildingů a firemních akcí skutečně hodnotnou nadstavbu. Mnoha lidem dáte důvod třeba i oželet část oněch požitků výměnou za smysl práce, kterou u vás mohou dělat. 

Na srandě v práci, benefitech a dobré kantýně značku zaměstnavatele sotva postavíte

Firemní Facebook profily, kariérní weby, billboardy u silnice, on-line kampaně začínají přetékat onou pohodovou atmosférou v práci a štědrostí zaměstnavatelů, oznamujících, že zvyšují mzdy a zahrnují zaměstnance stále novými benefity.
Ruku na srdce, která velká firma to dnes nemá. Personální marketing tak začíná v mnohém připomínat lavinu slev a spotřebitelských soutěží, jichž svědky jsme po tolik let byli v reklamě zboží a služeb. Nelehký je život marketéra, jehož jediným argumentem pro zákazníka je sleva nebo úplatek zákazníkovi. Stejně tak je a bude nelehký život personalisty, který je v přitahování lidí závislí na nabídce mzdy a benefitů.

Když Steve Jobs (vracející zašlou slávu Applu) představoval v roce 1997 vedení firmy svůj marketingový plán, říkal, že pro něj je marketing především o hodnotách. Zatímco ostatní se předháněli v gigabitech, RAM, ceně a dalších funkčních parametrech nabídky, Steve Jobs věděl, že pro vybudování značky je potřeba vytvořit emotivní pojítko mezi firmou a lidmi, sdílet společné hodnoty, nějaký vyšší přínos, který je důležitější než cena a nějaký ten gigabite. Byl si vědom toho, že hodnota není to samé, co cena.

Doplňte do svého obsahu komunikace, do náborových kampaní, které děláte, i přínos firmy a práce vašich zaměstnanců. Ukážete tím lidem skutečnou hodnotu a odlišíte se od zástupu těch, kteří to nedělají. Nemusíte se zrovna vznášet na obláčku a tvrdit, že měníte svět k lepšímu. Úplně stačí říct, že pomáháte na svět novým automobilům, rozvádět elektřinu do domácností po celém světě nebo svým poradenstvím pomáháte ostatním firmám uspět, přežít, realizovat své plány.

Nám se tento přístup v budování zaměstnavatelských značek našich klientů vždy velmi osvědčil. A naopak, kdykoliv jsme se spokojili s onou funkční nabídkou peněz a benefitů, natloukli jsme si čumák.

 

Dále si přečtěte:

1. Pojď s námi budovat pohraničí! 

2. Nejlepší práce na světě

3. Práce nebo život? Obojí!

4. Jak můžete zlepšit firemní kulturu?

5. Víte, co na vaše zaměstnance funguje?

 

 

Zapojte se do výzkumu trendů Employer Brandingu 2017!

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.