Autor: Akce 28. 4. 2020

Jak udělat z náboru skvělý zážitek? Máme recept od firmy IReSoft

Zakladatel a šéf IReSoftu Jirka Halousek s námi nasdílel svou závěrečnou MBA práci. Popsal v ní do nejmenšího detailu, jak dělají v IReSoftu z náboru zážitek. Tento článek je pouze výběrem několika zajímavých částí, celou práci si můžete přečíst zde

Šiřte svou firemní kulturu

Jste hrdí na to, že vaši firmu tvoří super parta a přátelská atmosféra? Tak to vykřičte do světa! Inspirujte se např. knihou Štěstí doručeno od Tonyho Hsieha (CEO Zapposu) či knihou IReBook z roku 2015 o firemní kultuře firmy IReSoft. Neobyčejná softwarová společnost IReSoft byla založena v roce 2002 v Brně a nyní ji tvoří zhruba 80 zaměstnanců. V jejich IReBooku se dočtete, kdo a co tvoří IReSoft prostřednictvím vlastností a hodnot, proč stojí za to  být součástí této firmy, jak vypadá správný „iresofťák“ a skutečné příběhy členů týmů tvořící tuto společnost.

Pro mě bylo důležité to vydat už jen pro naše lidi, aby mohli být hrdi na firmu, které jsou součástí. Aby mohli ukázat ostatním, v jaké firemní kultuře pracují.“

„Práce je nedílnou součástí života každého člověka, trávíme v ní polovinu produktivní části dne a dost zásadně ovlivňuje náš osobní život. Mým smyslem je vytvořit takovou firmu, do které se člověk v pondělí ráno těší, protože se zase uvidí se svými kamarády. Chci vybudovat takovou firmu, která lidi bude bavit, ve které budou moct dosáhnout svého potenciálu a na kterou budou právoplatně hrdí. Přeji si, abychom jsme si všichni, co jsme spojili svůj život s IReSoftem, svůj život užili, nikoliv přežili.“ Jiří Halousek, ředitel společnosti IReSoft.

Rozhovor Petra Hovorky s Jiřím Halouskem o IReBooku si můžete přečíst zde.

„Definování společných hodnot a uvědomění si našich silných stránek byl pro nás začátek cesty.“

Firemní kultura (tedy komunita lidí sdílející společné hodnoty) a značka firmy (tedy asociace v hlavách lidí, když zmíníte jméno firmy) jsou podle mě nejcennější aktiva každé firmy, která definují lidé, kteří jsou její součástí. Jsou to dvě věci, které si nemůžete koupit, nemůžete je okopírovat a nemůžete je ani nařídit - musíte je dlouhodobě budovat. Jak snadné je zničit firemní kulturu týmu, když do něj naberete špatného člověka, který rozvrátí fungující a stmelený tým! Pro rozvoj firmy a spokojenosti lidí v ní je klíčové, aby nově příchozí byli sladěni s firemní kulturou, která ve společnosti existuje. Říkám tomu culturefit - prostě musí zapadnout do rodiny a musí s námi sdílet naše společné hodnoty. Tato slova proto nesmí chybět ve vašem slovníku:

1. Buď spolehlivý a hraj férově
Důvěra, spolehlivost, čestnost, férovost, otevřený a korektní přístup, jednání na rovinu.
2. Aktivně se zapojuj
Proaktivnost, angažovanost, zodpovědnost, ohleduplnost.
3. Buduj vztahy
Přátelské a kamarádské prostředí, týmový přístup, zájem, respekt.
4. Buď otevřený změnám
Inovace, otevřenost změnám, hledání nových cest, pozitivní myšlení, překonání výzev.
5. Chtěj se rozvíjet
Neustálý osobní rozvoj, zlepšování dovedností, poučení se z chyb a zpětných vazeb.

Jak tedy vytvořit nábor jako zážitek?

Nábor byl postaven na těchto pilířích:

1. Přitahování namísto hledání.
2. 
Přijmeme pouze ty nejlepší.
3. 
Nábor musí být zážitek - počínaje webovými stránkami, inzerátem, přes naši komunikaci, výběr až po podepsání pracovní smlouvy.

Nejdřív si musíme uvědomit koho chceme přitáhnout a proč. Jaký je vlastně smysl dané pozice a jaké jsou od ní očekávané výsledky. Další otázka byla, kde budeme lidi přitahovat a jak. A následně jak vybereme toho správného ze všech lidí, které přitáhneme.
Nad tím vším se bude prolínat všudypřítomná otázka - jak to udělat jinak než tradičně, jak z toho udělat zážitek, jak se odlišit.

Část I - Koho přitahujeme a proč?

Cílem je nalezení odpovědí na následující otázky:

1. Proč by se měl kandidát přidat do mého týmu, čím jsme výjimeční a jaké máme silné (výhody) a slabé (příležitosti) stránky?
2. Jaký je popis a specifikace pracovní pozice, pracovní náplň, odpovědnosti, výsledky práce, měření produktivity a výzvy a bariéry této práce?
3. Jaký by kandidát měl a neměl být, jeho žádané vlastnosti, zkušenosti, znalosti, dovednosti, přístup a hodnoty?

Část II - Kde přitahujeme a jak?

Přitahování probíhá prostřednictvím inzerátů, které ukazují firemní hodnoty, kreativitu, přitáhnou pozornost, zaujmou svou odlišností a vyvolají emoce otázkami jako "Dokážeš si poradit se spoustou dat a udělat v nich pořádek pomocí MS SQL?“ či "Bude to těžké, troufneš si?". Měly by přitáhnout ty, kteří se nebojí výzev, jsou motivovaní, chtějí přispět a stát se součástí něčeho většího. K sestavení dotazníku slouží tento návod:

Inzeráty jsou vyvěšeny na nových webových stránkách, které obsahují: kdo jsme (včetně medailonků všech vedoucích a příběhů členů týmů), proč děláme to, co děláme, kdo tvoří IReSoft, jaké jsou naše hodnoty, čemu věříme, co jsou naše silné stránky a sekci přidej se k nám, kde se nacházejí zmiňované inzeráty i s možností návrhu vlastní pozice. Stránky jsou ozdobeny fotkami ze života iresofťáků, protože bez nich by to jednoduše nešlo.

 

 

 

 

 

 

Kromě webových stránek k přitahování slouží náborová videa, blog plný inspirací, náborový koutek v samotné firmě, Facebook či stránky Cocuma.

Část III - Jak vybíráme toho správného iresofťáka?

Zjišťujeme od kandidátů odpovědi na následující otázky:

1. Proč ti dává smysl být součástí IReSoftu? Jaká je tvá motivace?
2. Jaké jsou tvé hodnoty? Korespondují s našimi? Zapadneš do party?
3. Jaké jsou tvé dovednosti? Co jsi dokázal a jaké máš zkušenosti?

Všechny odpovědi musí korespondovat s našimi hodnotami, se kterými se kandidát může seznámit v IReBooku či prostřednictvím všech našich komunikačních kanálů.

Celý nábor probíhá tedy takto:

1. Kandidát zašle motivační dopis, ve kterém chceme číst zejména to, čím jsme kandidáta přitáhli a zaujali,
2. vyplní seznamovací dotazník, který se ptá na např. priority, slabé a silné stránky, jak by vypadala ideální pracovní pozice či tým apod.
3. Dostane pozvánku na první pohovor. Součástí e-mailu je i velmi milá a jednoduchá videopozvánka "expertky na iresoftí talenty" Elišky, na kterou se můžete podívat zde.
4. Na druhé kolo vyplní kandidát CSMI test osobnosti, který hodnotí citlivost, dominanci, empatii, komunikativnost, kreativitu, morální integritu, loajalitu, sebedůvěru, společenskost, stabilitu, systematičnost, zodpovědnost, motivaci a orientaci na výsledek,
5. dále zpracuje domácí úkol, který následně odprezentuje při druhém kole pohovoru a ukáže tím své schopnosti a dovednosti.
6. Třetí kolo pohovoru obsahuje seznámení se se ředitelem, přivítání do firmy a převzetí firemního trička, voucheru do e-shopu a poukazu na pracovní místo.

Takto zvolený proces spolehlivě odradí ty, co nejsou dostatečně namotivovaní stát se součástí naší značky. A to je ve finále dobře.

Na závěr

Hlavní vize společnosti:

"Vytváříme úžasnou společnost založenou na svobodné a zodpovědné firemní kultuře, která si váží svých lidí a zakládá si na přátelství, důvěře a lidském přístupu. Kde se cítíš jako člověk a práci děláš proto, že ji máš rád a dává ti smysl. Kde můžeš dělat to, v čem jsi nejlepší, u čeho se rozvíjíš a rosteš. Máš svobodu se rozhodovat o tom, co, jak, kdy, kde a s kým budeš dělat k dosažení svých výsledků, na které budeš hrdý. Schůzka v 7 ráno není pro tebe? Pracuj kdy chceš. Nikdo ti do toho kecat nebude. IReSoft je pro tebe zábavnou a naplňující součástí tvého života. IReSoft je lifestyle."

Co myslíte, který nápad můžete uplatnit ve své firmě vy? Dejte nám, prosím, vědět, budeme rádi.

Dále si přečtěte:
1. Trendy Employer Brandingu v roce 2017 v ČR
2. Světové trendy v náboru v roce 2017
3. Náborová videa NN – jak jsme je točili a jak jsme se zase poučili
4. Bene-fity versus Cultural-fity
5. Vaši lidé nejsou uhlí

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.