Autor: Ondřej Pokorný Akce 28. 4. 2020

Jak dostat studenty k poradenství? Budujte vztahy

Je to vlastně jako s holkami. Opravdová dáma vám neskočí kolem krku, když jí pošlete zamilovanou básničku na Facebooku. Oslovit ji někde musíte, ale poznává vás rozvážně. Když nějakým zázrakem vysvětlíte tu básničku, tak nejdřív zajdete na rychlé kafe, za pár dnů bude možná večeře, pak dovolená u vody a nakonec společná hypotéka.

Studentů na univerzitách v posledních letech ubývá. A ti nejlepší z nich si mohou při hledání práce vybírat. Prozkoumávají terén, sbírají informace, ptají se svých spolužáků, shánějí reference a postupně si ujasňují, jestli je pro ně daný obor a firma tím pravým.

Nabídněte ve správnou chvílí správnou informaci

Existuje spousta skvělých firem. Studenti je zběžně znají, ale možná už nevědí, co přesně takové firmy dělají. Jaký je jejich přínos, poslání, jaké nabízejí uplatnění a příležitosti. Často se navíc tento problém netýká jen firem, ale celého odvětví. Příkladem budiž poradenství.

Poradenky to nepodceňují a připravují pro studenty a absolventy pestrou nabídku materiálů a akcí, kde lze potřebné informace sehnat. Může jít například o infostánky na veletrzích, náborové brožury, kariérní webové stránky, setkání s budoucími kolegy, odborné workshopy, testy nanečisto, dny otevřených dveří nebo krátkodobé stínování zaměstnanců.

Kreativitě se meze nekladou. Cíl je však jasný: mít pro studenty k dispozici něco reprezentativního, autentického a vhodného pro danou fázi seznamování se s potenciálním chlebodárcem. Měla by to prostě být kvalitní cihla pro stavbu celé firemní komunikace k dané cílové skupině.

Obsah je králem, ale důležitá je i forma

Jedna z firem tzv. Velké čtyřky, poradenská společnost EY, se studentům nově představuje s náborovou brožurou s názvem „Tvoje cesta s EY. Cesta plná možností“. Jedná se o materiál, jehož primárním cílem není seznámit studenty s neznámým pokladem. Jde spíše o to, aby měli možnost poznat fungování firmy ve větším detailu.

Je to jakási mapa, průvodce budoucí kariérou, kterou lze studentům rozdávat při osobním kontaktu. Mohou si ji odnést domů a tam si ji v klidu projít. Obsahem i zpracováním odlišuje EY od ostatních firem. A může studenty přimět k tomu, aby se naladili na správnou notu a začali si o EY zjišťovat víc informací – osobně, na sociálních sítích nebo třeba na webu.

Mapa staví na stávajících zaměstnancích pracujících na různých pozicích a v různých odděleních firmy. Dává jim velký prostor, což působí věrohodněji, než třeba i vyšperkované větičky napsané copywriterem z kanceláře. Ke storytellingu se sice postupně dostávají další a další firmy, ale stále platí, že poctivý storytelling se zajímavým obsahem a bez prázdných frází dokáže firmu odlišit od ostatních.

Lidé z EY tak promlouvají slovem i obrazem. Zmiňují se o náplni své práce, firemní kultuře a přínosech, které pro ně z práce vyplývají. Oboustranná skládací mapa o formátu A1 slepě neprodává a neapeluje na studenty, aby okamžitě posílali svoje životopisy. Funguje jako jakýsi teaser. Vše je doplněno ilustracemi, které dokreslují kariérní cestu. Jedná se možná o drobnost, ale celkové výtvarné zpracování souznící s prezentací firmy na tištěných letácích nebo v online světě pomáhá EY odlišit od konkurence.

Pár tipů k psaní náborových brožur

A protože jsme začínali tím, že je to s náborem studentů podobné jako s holkami, tak bychom asi měli zakončit dnešní článek pár osvědčenými tipy, jak na to. Tedy, jak takovou brožuru vytvořit.

Dejte si záležet na celém konceptu. Materiál by měl synergicky fungovat s ostatními komunikačními nástroji. Prostudujte si materiály konkurence. Kroťte se s obsahem. Nemusíte popsat úplně všechno. Papír sice snese dost, ale drobný detail mnohdy poslouží lépe než traktát o délce románu od Dostojevského. Najděte příběh. Skrývají se všude, stačí klást otázky a hledat. Oslovte kolegy, kteří by se mohli stát tvářemi vaší firmy. Připravte si na rozhovory diktafon a scénář, ale nedržte se ho dogmaticky od začátku do konce. Reagujte. Ptejte se po náplni práce i po firemní kultuře. Zkuste ich-formu, vytáhněte to nejdůležitější. Vyhněte se obecným frázím, které zní jak z generátoru náhodných citátů. Píšete o lidech a pro lidi. Bavte se při tom.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.