Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Dovednosti, bez kterých nové zaměstnance nezískáte

Se zájmem sleduji diskusi o roli HR ve firmách. Je dlouhá a nevím, zda-li a jak prakticky přínosná. Alespoň doposud tomu tak bylo. Budoucnost HR se zmítá od zpracovávání mezd a vedení pracovně-právní agendy (koukněte na první tři úkoly manažerky lidských zdrojů v dnešním inzerátu níže) po strategickou roli zasahující do firemní kultury společností či řízení přesunu k human-centered designu organizací. Nebude to pro HR snadný boj. Obzvlášť, když se obor poslušně zahaluje mrakem importovaného klišé zahrnující termíny jako talent acquisition, diverzita, inkuze nebo hr business partnerství. Selskému rozumu nezřídka bliká kontrolka.

Poslední velký výzkum provedený Bersin by Deloitte hovoří o třech nových kompetencích v HR: Digital, Design (Thinking) a Data. Doporučuji, podívejte se na dvě krátká vysvětlující videa:

 

 

 

 

 

 

Stále je však čas se na všechno pořádně připravit. Jaké kompetence budete, podle mého názoru, potřebovat v oblasti získávání lidí do firem (dříve nábor)? Nabízím vám 7 tipů:

1) Marketingová komunikace

Plošné spamování emaily, re-klamou a inzercí je hudba minulosti. Budete místo toho potřebovat umět používat nástroje, které vám pomohou popsat a pochopit cílovou skupinu, její potřeby, místa výskytu, formu jazyka, oblíbené komunikační kanály a prostředky. Bude nezbytné pochopit rozdíl mezi atributy ("mezinárodní dynamická finanční společnost") a benefity („nabízíme možnost cestovat po evropských pobočkách, tempo, které vás nenechá usnout na vavřínech a velké možnosti pro váš osobní růst").

2) On-line a sociální sítě

On-line prostředí a sociální sítě představují současnost a nepochybně i budoucnost. Umožňují cílit na vybranou skupinu a měřit každý váš pohyb, tím získávat okamžitou zpětnou vazbu a podle ní upravovat své další aktivity. Můžete představit vaši firmu prostřednictvím článků, fotografií nebo videí. Budete potřebovat porozumět vyhledávačům, PPC, SEO, AB testování, specifikům jednotlivých sociálních sítí a jejich možnostem, měření výkonnosti prostřednictvím Google Analytics a na sociálních sítích. Je pravděpodobné, že se stávající sociální sítě promění, nebo se objeví nástroje úplně nové. Budete se muset pustit do experimentování a vyzkoušet si, které on-line prostředí je pro váš byznys to pravé.

3) Obsah

Úplným základem obsahu je psaní textů. Psaní říkám schválně, protože copywriting mi zní re-klamně. Nejde o to napsat krásný text, ale napsat text opravdový, který zachytí vaši firmu věrně, bez příkras. Když nafotíte firemní akci (ve většině případů postačí na mobil), je potřeba reportáž doplnit o text pro zaměstnance, kteří na akci nebyli, ale také pro kandidáty na trhu práce, které zajímá, jak vaše firma žije. Možná namítnete, že současnost jsou videa. Ano. A a zároveň bez schopnosti zformulovat své myšlenky a sepsat zadání na papír, dobré video nenatočíte.

4) Obchodní dovednosti

V současné situaci na trhu práce s takřka nulovou nezaměstnaností práci nenabízíte, ale otevřenou pozici ve vaší firmě prodáváte. Necítíte to taky tak? Z nákupčích práce se společnosti proměnily v prodejce svých pozic. Věřím, že pakliže porozumíte základům obchodu, obchodního jednání a procesu, již nikdy například nenapíšete náborový inzerát, kterých je plný jobs.cz. Pochopíte, že když vám někdo pošle životopis, je to dárek z nebes. Stejně, jako když vám napíše nebo zavolá nový klient. Naučíte se vaši firmu představit formou atraktivního příběhu a budete schopni vaši firmu dobře prodat.

5) Matematika

Mám na mysli umět pracovat s čísly, nebát se jich, umět dělat kvalifikované odhady a aproximace, maximálně trojčlenky, žádné derivace nebo integrály. Schválně si odpovězte na následující otázky: kolik vás stojí nábor (přes jednotlivé náborové kanály), kolik vás stojí fluktuace, kolik vás stojí v tržbách či hodnotě vyrobených výrobků nízká angažovanost, jak si stojíte v odměňování jednotlivých profesí v porovnání s trhem v ČR? A teď - jaká čísla pomůžete zlepšit firmě v tomto roce?

6) Employer Branding

Budování značky zaměstnavatele je koncept pro řízení firem a vedení lidí. Je to práce na vašem produktu, na vaši firmě. Řeší základní otázky pro každý byznys: proč vaše firma existuje (nad rámec vydělávání peněz - jakou jedinečnou hodnotu přináší zákazníkům; ví to váš ředitel, obchodní ředitel, finanční ředitel?), jakou má firemní kulturu (jaká jsou pravidla hry, žité hodnoty, možnosti vzdělávání, styl vedení lídrů a manažerů, akce a rituály...) a co lidem nabízí výměnou za jejich práci (odměňování, pracovní podmínky atd.). Umíte odpovědět na otázku: V čem jste/chcete být jako zaměstnavatel jedineční? Ano?! A žijí to i vaši zaměstnanci? Pakliže lidi nespojíte základními myšlenkami, na angažovanost a loajalitu (nízkou fluktuaci) zapomeňte. Tu si za peníze nekoupíte.

7) Vzdělávání se (a nadstavba)

Předpokládám, že když HR řídí oblast vzdělávání zaměstnanců, mělo by samo být vzorem pro ostatní zaměstnance. Takže - co nového se naučíte v příštím kvartále, půlroce, roce? Nabídka možností výše je, myslím, široká. A aby toho nebylo málo, nadstavbou mám na mysli vaši „extra mile", kterou hodláte ujít ke své výjimečnosti v oblasti získávání lidí. Můžete se naučit natáčet a zpracovávat videa, založit si vlastní blog a psát články, přednášet na inspirativních konferencích či budovat komunitu fanoušků vaši společnosti.

 

Výše uvedené kompetence nejsou aktuální pouze pro získávání lidí do firem. Jsou úplně stejně aktuální pro jakýkoli byznys (obchod/prodej). I v byznysu potřebujete:

  1. porozumět potřebám zákazníků, být schopen představit jim svůj produkt (marketingová komunikace)
  2. umět se pohybovat v jejich oblíbeném prostředí (sociální sítě),
  3. vědět jak budovat a udržovat vztahy prostřednictvím smysluplného obsahu, který pomáhá, radí, inspiruje, baví... (obsah),
  4. umět prodat zákazníkům svůj produkt, vyzdvihnout jeho jedinečnosti (obchodní dovednosti),
  5. vědět jak spočítat či odhadnout efektivitu vynaložených prostředků (matematika),
  6. rozumět tomu, jak si můžete prostřednictvím značky vybudovat pozici, ve které nebudete muset s konkurencí soupeřit cenou (v HR mzdou a souborem benefitů) a
  7. neustále se zlepšovat, protože rozsah i skladba potřebných kompetencí se rychle mění.

Je to prostě na vás, jak změníte oblast získávání lidí do firem a jak se změní celé HR. Tomáš Baťa říkal: „Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte napřed sebe.".

Držím vám na té cestě palce!  

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.