Ptejte se na angažovanost, až když máte vizi
Do té doby je to jen hra (bez cíle).
Číst víceJak by měl vypadat „perfektní náborový web“?
Vycházejme z jeho účelů, z jeho cílů. Co jsou tedy cíle náborového webu?
Co považuji za důležité zmínit hned v úvodu, protože na to mnozí web návrháři zapomínají, což je, že web design, tak jako všechno, podléhá módě. Proto i stránky, které sice budou obsahovat všechny relevantní a potřebné funkcionality, ale budou evokovat 90. léta minulého století a dojem, jako by zaspaly dobu, těžko budou konkurovat společnostem, které plně respektují a využívají nejmodernější trendy ve web designu. Moderní, aktuální design web stránek hovoří o tom, že společnost jde s dobou, že je flexibilní, že sleduje trendy, a že je na špici technologií. Pokud toto nevyjadřují již vaše web stránky, jak těžké bude přesvědčit kandidáty, že vaše společnost taková opravdu je?
1. CO NEJJEDNODUŠŠÍ, MINIMALISTICKÉ – DESIGNOVĚ „ČISTÉ STRÁNKY“
Trendem je snaha o maximální jednoduchost. O formální a také obsahovou výrazovou čistotu. Trendem je minimalizace textů. A naopak, co nejširší uplatnění vizuálních prvků – velkoformátových obrázků včetně pohyblivých elementů – sliderů, které se automaticky mění, rotují, a proto přirozeně upoutávají pozornost, nebo dokonce „full-site“ obrázků na celou obrazovku. Trendem je tedy maximální využití fotografií – a to co nejvíce autentických, kvalitních a profesionálních.
Texty jsou redukovány na headliny, sub-headliny, případně hesla a zajímavé citáty. Jejich účelem je vzbudit emoce, imaginaci, oslovit pocity a představivost kandidáta. Přimět kandidáta k dalšímu zkoumání. Jako například u stránek společnosti Lidl nebo Bosch, kde obrázky hrají prim.
Ukázka webu Lidl CZ
Ukázka webu Bosch CZ:
Obrázky by měly ideálně sloužit také jako základní navigační prvky – aktivní linky, jak se dopracovat k dalším úrovním stránek, k dalšímu obsahu. Koncept bohatých textů je překonán, patří do minulosti. Srovnejte sami předchozí stránky se stránkami společnosti TRW CZ, které tento trend zatím nerespektují.
Ukázka webu TRW CZ:
Nejnovějším trendem jsou také skrolovací stránky v rámci jedné obrazovky a tedy pohyb bez nutnosti klikání v položkovém menu. Navigační (menu) lišta obsahující další položky na vnořený obsah je maximálně redukována, často skrytá v podobě symbolu tří čárek v pravém horním rohu. Navigace se uskutečňuje skrze obrázky a headliny, nebo je vše podstatné komunikováno na jedné skrolovací obrazovce s minimem dalších textových – menu navigačních prvků.
Navigační menu – a tedy vnoření obsahu je na stránkách omezeno na maximálně dvě úrovně. Tím je zabezpečena super jednoduchá navigace a nemožnost se na stránkách „ztratit“.
Jako například u společnosti Apple. Obrázky slouží jako navigační prvky k dalšímu podrobnějšímu obsahu.
Ukázka webu Apple CZ
Použití moderní typografie – originálních fontů písma, případně dalších vizuálně atraktivních prvků, je samozřejmostí.
Alternativou k navigačním aktivním obrázkům jsou ikony.
Všechny tyto zásady, včetně poutavé barevnosti, která je neméně důležitá, využívá například česká společnost Liko-s na svém webu.
Ukázka webu Liko-s CZ:
2. MAXIMALIZACE AUDIOVIZUÁLNÍHO MATERIÁLU – MLUVTE BEZE SLOV
Kromě textů a fotografií jsou nejnovějším trendem v efektivní web komunikaci také další netextové elementy jako: infografika, grafické animace, kreslené obrázky a videa. Proč? Protože ty všechny „útočí“ na další smysly vašich kandidátů, ty všechny zapojí také pravou neanalytickou mozkovou hemisféru a tím zbaví kandidáty nutnosti číst souvislé texty a naopak jim umožní vnímat obsah holisticky, emocionálně a komplexně. To vše redukuje nejen jejich čas, ale hlavně zvyšuje údernost, „impact“ a odezvu vaší náborové komunikace.
„Videa beze slov“, tedy čistě emocionálně laděná „klipovitá“ videa ve stylu „MTV“, jejichž cílem je hudbou a obrazem emocionálně zaujmout kandidáty a představit jim společnost, jsou v našich končinách trestuhodně zanedbávány. Budiž příkladem společnost Norgren s jejím kresleným znázorněním hodnot a strategie.
Obrázky (fotogalerie) nebo videa nemusí být nutně integrální součástí vašeho firemního webu. Řešením jsou odkazy na Facebook, Instagram nebo Pinterest, jako například u firmy Zappos:
Ty jsou alternativou, jak zpřístupnit kandidátům bohatý audiovizuální obsah bez nutnosti je umístit přímo na vaše web stránky.
3. NAVÁZÁNÍ A BUDOVÁNÍ VZTAHU S KANDIDÁTEM
České firmy a české dceřiné společnosti těch mezinárodních nepochopitelně zanedbávají potenciál webu jako nástroje navazování a rozvíjení dlouhodobého vztahu s jejich návštěvníky. Pokud na váš web jednou někdo zavítal, je trestuhodnou nedbalostí jej jen tak ztratit. Je to promarněná příležitost na druhou. Jaká jsou řešení? Je jich spousta. A jsou snadné. Vytvořit jednoduchý formulář:
Nevyužití těchto jednoduchých nástrojů znamená nevyužití potenciálu náborového webu. Za to by měly padat hlavy v IT oddělení. Tyto funkcionality vám mohou ušetřit čas a hlavně peníze.
4. SOCIÁLNÍ SÍTĚ – ALFA A OMEGA INTERAKTIVITY
Je opravdu třeba se k tomu specificky vyjadřovat? Je. Proč? Protože sedm z deseti zkoumaných
a analyzovaných českých firem či českých poboček mezinárodních firem neměly žádné profily na sociálních sítích. Dokonce neměly ani odkazy – prolinkování na mezinárodní konta na sociální sítě, která byla plně aktivní, navštěvovaná a perfektně spravovaná. Facebook, Linkedin, Instagram, Pinterest atd. není možno dnes ignorovat. Buď je využijete, nebo je využijí jiní – lepší a flexibilnější.
5. OBSAH JE KING
Jak motivovat návštěvníka vašeho webu k opakovaným návštěvám? Samozřejmě obsahem: zajímavými články, novinkami z oboru, o které se váš návštěvník webu a tedy i potenciální kandidát zajímá. Tím mu ušetříte čas, který by strávil prohledáváním webů a hledáním toho, co jej zajímá. Najde to u vás. Nebo také tím, že jej připoutáte a zaujmete diskusí. Že mu dáte šanci tyto informace získat, sdílet a prodiskutovat se stejně zaměřenými spolubesedníky. Jednoduchý recept? Vytvořte expertní virtuální komunitu. Vytvořte a udržujte super blog. A opět – umožněte uživatelům přihlásit se k odběru novinek z webu, které nabízí RSS zdroj, dejte jim šanci být informováni o novinkách, o nových příspěvcích v diskusích. Tak jednoduché. A co je přímo top? Videa, obsahy, které mají virální potenciál a spontánně se šíří bez vašeho přičinění. Však to víte – musí být vtipné, zábavné… nebo extrémně dobře informující.
6. GAMIFIKACE
Kdo si hraje… Dejte lidem chléb a hry… Tato rčení přímo nesnáším… Faktem ale je, že soutěživost
a snaha vyhrát je v nás. Soutěžit nás baví, tak proč tento moment nevyužít ve váš prospěch? Kvízy, soutěže by ale měly působit důvěryhodně a v každém případě by měly být navázány na vaše podnikání, na vaše produkty, na váš byznys. Ideální by bylo, pokud by výsledky soutěžení byly přímo využitelné ve vašem byznyse. Připravujete novou komunikační kampaň? Vyvíjíte nový produkt? A máte již dobře fungující a dedikovanou komunitu? Není nic lehčího, než ji oslovit. Oslovit lidi, kteří se o vás zajímají, kteří vás poznají se žádostí o pomoc ve spolutvorbě. Některé firmy si na tom postavily svůj byznys. Pro vás se to nabízí jako možnost. Bezplatně. Nemáte komunitu? Tak si ji vytvořte. Obzvlášť pro mladé lidi z generace Y je možnost spolu tvorby velmi atraktivní a zábavná. Více o české generaci Y ve článku zde.
7. STORYTELLING
Příběhy… Co je víc…? Autentické příběhy zaměstnanců, nebo vyprávění vašeho šéfa o tom, jak se zrodila vaše firma… To je to, co z vašeho firemního webu udělá VÁŠ web. Nechte je vyprávět… Nechte vaši firmu promluvit. Nejlépe na videu. Ale také texty mohou působit velmi autenticky. Někdy dokonce víc než audiovizuální materiál. Proč? Protože tak jako pohádky z knih ponechávají prostor fantazii čtenáře. Příběhy ale musí být skutečné a lidé v nich musí být skuteční. Musí být autentické, uvěřitelné a musí mít přesah. Hodnotový přesah. O hodnotách a smyslu jsem mluvila v předchozím článku: "Jak na kariérní web. Aneb proč nebýt stoprocentní"
8. EMOCE
Mnohé společnosti jako by se emocí obávaly. Jako by měly pocit, že vyjádření emocí se nehodí
k prezentaci jejich firmy, jako by se obávaly, že emoce snad sníží kredibilitu firmy či poškodí jejich image… Opak je pravdou: emoce jako vášeň, nadšení, zaujetí je to, co odlišuje zaměstnance průměrné firmy od té excelentní. Bez emocí jsou zaměstnanci jenom přízraky plnící příkazy. Ukažte emoce. Očekávejte je. Nechte kandidáty je projevit. Tak poznáte ty správné lidi. Více ve článku "Jak na kariérní web. Aneb proč nebýt stoprocentní"
8. OPTIMALIZACE STRÁNEK
A poslední věc? Myslete na to, že lidé se na vaše stránky dívají mnohdy ve svém volném čase, při čekání na metro, na tramvaj – a proto z mobilních telefonů… Nenechte je zklamat se nevyhovujícím formátem vašich stránek – responsivní formát je už dnes a dále bude normou a standardem.
Jak si představuji ideální web stránky? Podívejte se na www.nutricia.cz. Ty všechny výše zmíněné zásady, myslím, docela dobře respektují.
Dále si přečtěte:
1) Jak na keriérní web. Aneb proč nebýt stoprocentní.
2) Jak udělat přitažlivý náborový leták s opravdovým obsahem?
3) Čitelná náborové komunikace
4) Work Rules! Aneb jak vedou (a nabírají) lidi v Googlu?
5) Je jedno, co o sobě říkáte, když vaši zaměstnanci říkají na Glassdoor něco jiného
Do té doby je to jen hra (bez cíle).
Číst vícePár skvělých po–činů z oblasti firemních kultur a značek zaměstnavatelů v České republice, na…
Číst víceŘíká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Co bychom si tedy měli odnést z aktuální koronavirové…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.