Jak na firemní sociální sítě? Prostě začněte něco dělat
Cena za použití sociálních sítí = 0 Kč. Cena za úspěch na sociálních sítích = atraktivní obsah.
Číst víceMinulé díly si můžete přečíst zde:
1. díl: Úvod do tématu a představení rovnice - čtěte zde.
2. díl: Jedinečná komunikace aneb EVP a Esence – čtěte zde.
3. díl: Smysluplná komunikace aneb pomáhat, bavit a informovat – čtěte zde.
Naše pekařská rovnice (recept) na přitažlivou náborovou komunikaci:
Určitě ne zrovna font a velikost písma. Při snaze maximalizovat čitelnost komunikace pro cílové publikum řešíme především formu, kterou je komunikace vedena a konzistentnost. Zkrátka, aby vás vaši kandidáti ihned poznali a přitom jim vaše komunikace byla blízká, abyste se každým slovem, které směrem k nim vypustíte, zapisovali stále hlouběji do jejich hlav.
Netvrdím, že by forma měla zvítězit nad obsahem, ale věřte, že je nesmírně důležitá. V případě volby formy komunikace jde vždy o nalezení té správné rovnováhy mezi tím, jací jako firma skutečně jste (tedy být autentičtí), a tím, co funguje na konkrétní cílovou skupinu.
Je zajímavé vidět, jak významné rozdíly mnohdy panují mezi tím, jak firma mluví navenek a jak uvnitř. Všichni známe ty neustále se opakující slova a fráze, které se jak přes kopírák opakují u dalších dvaceti firem napříč odvětvími. Býval to dobrý standard, ale dnes informace v takové formě spíše přeskakujeme, ne? Pokud chceme oslovit lidi stejného ražení, ty, kteří se do naší firmy a její firemní kultury hodí, je důležité být autentičtí, tedy mluvit s lidmi na trhu práce stejně, jak mluvíme spolu ve firmě, tak, jak je nám vlastní. Ideálním stavem je, pokud má vaše společnost v rámci značkové strategie definovanou tu správnou, autentickou formu komunikace, tzv. Brand tone of voice. Že jste se zatím tak daleko nedostali? Nezoufejte. I se zdravým selským rozumem toho zmůžete dost. Pokud si ve firmě například všichni tykáme, měli bychom tykat i kandidátům v naší náborové komunikaci. Ti, kterých se to dotkne, by stejně u nás sotva byli šťastní.
Být autentičtí, zkrátka sami sebou, je klíčové. Neměli bychom však zapomínat na to, že promlouváme k určitému publiku, které má svá specifika – je zvyklé na určitý jazyk, určité vyjadřovací prostředky mu pomáhají vstřebávat informace, jsou pro něj atraktivní. Na to je potřeba v náborové komunikaci myslet rovněž. Takový seniorní technický inženýr se jistě rád začte do grafů, zvládne i obsáhlejší odborný text a povrchnost je u něj spíše negativem. Chce znát více detailů. Na druhou stranu studenta grafy spíše odradí a představování technických detailů je v jeho případě kontraproduktivní. Mnohem snáze se mu budou vstřebávat informace skrze krátké texty, obrázky či infografiku. Neznamená to nicméně, že byste měli být chameleonem, který změní svou formu komunikace, kdykoliv mluví k někomu jinému. Stále byste to měli být vy – vaše firma, vaše kultura, ale podaná tak, aby vám konkrétní lidé rozuměli. Každou cílovou skupinu, na kterou napřete úsilí své náborové komunikace, lze charakterizovat, popsat její personu. Věřte, že se to vyplatí. Je to váš důležitý domácí úkol, ze kterého budete dlouhodobě těžit. O tom, jak takovou personu cílového kandidáta popsat, se můžete dočíst zde.
Pokud se naší náborovou komunikací chceme publiku zapsat hluboko do šedé kůry mozkové, měli bychom tak činit krok za krokem každým sdělením, které směrem k němu vypustíme z úst či třeba na sociální sítě. Bylo by skvělé docílit toho, že kdykoliv něco řekneme nebo napíšeme, lidé budou hned vědět, že jsme to my, aniž by museli vidět naše logo. Do jisté míry je to v dnešním, informacemi zahlceném světě pohádka, do značné míry to lze docílit právě tím, že budeme mít tu naši typickou formu komunikace a přitom se jí budeme držet, budeme skutečně konzistentní.
EY – komunikace se studenty
Tato přední poradenská společnost cílí ve své náborové komunikaci na studenty vysokých škol. Důležitým vyjadřovacím prostředkem jsou pro ni ilustrace, ať již ve formě doprovodných obrázků, či přímo komixových scének. Je to prostředek pro ně typický, který je odlišuje od konkurentů, a zároveň je cílové skupině studentů blízký.
Aplikace Ernesto:
Facebook EY Kariéra v České republice:
Kariérní postup znázorněný pomocí ilustrací:
Vodafone
Známý mobilní operátor chce do týmu mladé talenty a z jeho náborové komunikace to je cítit. Jazyk, prostředky, design, všechno sedí cílovce na míru. O autentičnosti nemohu polemizovat. Ve Vodafonu nepracuji a ani jsem tam nepracoval. Náborová komunikace této společnosti je konzistentní již po několik let. Navíc je v souladu s komunikací, kterou společnost vede se zákazníky.
Podívejte se třeba na vodafonní kariérní web:
Když už investujete energii do tvorby své náborové komunikace, byla by škoda nevyužít naplno její potenciál. I ten nejzajímavější obsah lze zabít tím, že nebudete pro své publikum čitelní a naopak. Buďte proto sví, skutečně autentičtí, přizpůsobte přitom formu a prostředky komunikace vaší cílové skupině a držte se svého přístupu. Věřte, že je to cesta, jak být pro své publikum čitelní, jak se zapsat lidem pod kůži.
Dále si přečtěte:
1) Rovnice atraktivní náborové komunikace - 1. díl
2) Rovnice atraktivní náborové komunikace - 2. díl (EVP)
3) Rovnice atraktivní náborové komunikace - 3. díl (smysluplná komunikace)
4) Jak udělat přitažlivý náborový leták s opravdovým obsahem
5) Trnitá cesta do hlavy študákovy
Cena za použití sociálních sítí = 0 Kč. Cena za úspěch na sociálních sítích = atraktivní obsah.
Číst víceProč vymýšlet, jak můžete lidi oceňovat, když už to vymysleli jiní…
Číst víceOptiscont nás oslovil v době, kdy byl dobře nastartovanou mladou a nadějně se rozvíjející firmou.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.