Employer Branding není disciplína pro HR
*83 % českých HR manažerů považuje budování zaměstnavatelské značky za svou disciplínu. Ve světě si…
Číst vícePosledních pár měsíců jsem se věnovala kariérním webům – web náborové komunikaci předních českých a mezinárodních společností. Na stránky jsem se dívala dvojí optikou – jako specialista komunikace a psycholog z oblasti HR a zároveň jako člověk hledající si práci: který si mapuje trh a snaží se vytipovat si atraktivní společnosti. Hodnotila jsem tedy akviziční potenciál kariérních webů.
V následujících článcích se s vámi podělím nejen o to, jak vypadá web náborová komunikace v české kotlině, ale také o to, co udělat pro zvýšení jejího motivačního potenciálu.
V prvním článku se soustředím na celkový dojem web stránek – na významy, které společnosti komunikují. Druhý článek bude techničtější – soustředím se na funkcionality webu, na způsoby a možnosti interakce s potenciálním zaměstnancem.
Asi je zbytečné zdlouhavě popisovat, proč je web pro firemní komunikaci klíčový. Proto jen krátce. Web stránky jsou dnes obyčejně prvním zdrojem informací, s kterým se kandidát při hledání zaměstnání setká, a proto také zdroj nejdůležitější. Z jakých důvodů? Psychologický fenomén nazývaný efekt první informace má na svědomí to, že informace, s níž se recipient setká jako s první, je pro jeho další vnímání daného objektu rozhodující a klíčová. Pod jejím vlivem jsou pak zpracovány a vyhodnoceny všechny další informace. Web stránky tak výrazně ovlivňují to, jaký primární dojem si recipient o společnosti vytvoří. A který proto bude základem pro budování vztahu k společnosti. Nebo který povede k jejímu odmítnutí a zapomenutí na ni. Web stránky tedy rozhodují o tom, jak bude pracovní kandidát vnímat a zpracovávat každou další komunikaci společnosti, na kterou narazí. To dělá z web-stránek extrémně důležitý a strategicky významný komunikační kanál.
Jedno z prvních zjištění, ke kterému návštěvník webů dojde, je to, že společnosti se prezentují na trhu velmi sebevědomým způsobem: jako lídři, jako vedoucí společnosti, jako ty nejlepší, největší, nejkvalitnější, jednoduše „nej“. To je sice hezké a mělo by to nepochybně svůj efekt, kdyby… Kdyby to nedělali všichni. V momentu, když všichni komunikují stejným způsobem, stane se daný typ charakteristiky trivialitou. Prázdným sdělením. Přestane působit. Přestane diferencovat.
Nemluvě o tom, že pokora a přiznání se k nějaké slabosti a nedostatku je lidmi vesměs vnímáno pozitivně. Vyvolává to sympatie a zájem se na zlepšení aktivně podílet. (A vzbuzení zájmu je primárním účelem každé, nejen náborové web prezentace). Nedostatek je pro (kvalitního) pracovního kandidáta výzvou. Aktivní, dynamický, zvídavý a pracovitý člověk vidí v nedostatku příležitost. Příležitost, jak být užitečný. Nebojte se proto mluvit o něčem, co by bylo záhodno ve vaší společnosti zlepšit, popracovat na tom. Udělejte z tohoto nedostatku důvod, proč potřebujete nové lidi, proč potřebujete právě daný typ člověka. Vytvoříte tím prostor a téma k diskusi s kandidátem v průběhu pracovního pohovoru. Ambicióznímu a kreativnímu kandidátovi ukážete, jak své zkušenosti a vědomosti uplatní právě u vás. Řešení problémové situace je to, co aktivní, pracovití a inteligentní lidé vyhledávají. To je láká. To je motivuje. Takové lidi chcete, nebo ne?
A nejen to – vaše pokora, přiznání si prostoru pro zlepšení bude působit sympaticky, protože bude působit transparentně. Transparence je to, co nám na jednání politiků, na jednání korporací ve společnosti obecně chybí. Všem.
S komunikací síly a prestiže na trhu souvisí silná pro-zákaznická orientace mnoha firem. Společnosti jako by ve své náborové komunikaci (často) nemluvily k potenciálním zaměstnancům, ale k potenciálním zákazníkům. Pro ty jsou jistě kvalita procesů, produktů, pečlivé dodržování všech ISO a EU norem těmi nejdůležitějšími kritérii pro výběr dodavatele. Zákazníkům to zaručí kvalitní produkt a servis. Jak to ale může vnímat potenciální zaměstnanec? Dovolím si tvrdit, že jednou z jeho interpretací může být představa firmy sešněrované předpisy a plné byrokracie, která přehnaně lpí na normách a ve které není proto pro vlastní iniciativu a kreativitu místo. Společnosti, kde je nutné se jen zařadit a stát se drobným anonymním předvídatelně fungujícím kolečkem v obrovském stroji. Kdo by chtěl pracovat v takové firmě?
Jak se s tím tedy vypořádat? Řešením je ukázat kandidátům, jak dodržování všech technologických postupů v takto dobře fungující firmě pozitivně ovlivní jejich život v ní. Protože pro zaměstnance je nejdůležitější, jaký bude mít tento perfektně fungující systém dopad na jeho čas strávený v práci a prací. To je to, co zajímá kandidáta. Proto doporučujeme propojit tyto aspekty společnosti přímo s potřebami a očekáváními kandidátů. Na ty se zaměřit a ty oslovit. Ukázat, jak skrze hladce fungující firmu budou uspokojeny potřeby zaměstnanců, jejich ambice, jejich tužby. Jak z nich bude zaměstnanec přímo a jednoznačně profitovat. Tam vidíme tu správnou cestu.
Proč by měl člověk poslouchat či číst o tom, jak je někdo či něco – firma, kterou nezná – úspěšná, veliká a prosperující? Jaké pocity v nás vyvolávají úspěchy a důležitost jiných…? Pocit bariéry, odstupu jsou ještě ty méně negativní. Situace se ale mění v momentu, kdy jsme důležitým člověkem přímo osloveni. V té chvíli náš vlastní pocit důležitosti narůstá, cítíme se poctěni, naše ego to příjemně pošimrá. Co uděláme? Automaticky projevíme zájem. Co z uvedeného vyplývá pro web náborovou komunikaci? Mluvte k lidem. Oslovujte kandidáty přímo. Hovořte s nimi. Hovořte pro ně. Nemluvte jenom o procesech, normách, produktech, mluvte o lidech a s lidmi. Přátelsky, vstřícně, profesionálně. Jedině vstřícná a adresná komunikace má potenciál pracovního kandidáta zaujmout a připoutat. Tento cíl nesplní deskriptivní komunikace popisující vaše výrobky. A již vůbec ne popis vašich přesných procesů a norem. Lidi zajímají lidi.
V případě prodeje kosmetiky či luxusních aut je všem zřejmé, že emoce budou hrát prim. Emoce budou tím, co se budeme snažit vyvolat, oslovit, využít. Mají však emoce místo v případě, že nabízíme pracovní místo ve výrobní společnosti, ve fabrice? Samozřejmě že mají. A jejich použití bude o to důležitější. Proč? Protože s pracovním místem nenabízíme kandidátovi fabriku, nabízíme mu jeho život. S pracovním místem nabízíte člověku budoucnost. Nabízíte mu jeho budoucnost, kterou chce prožít s pocitem důležitosti, jedinečnosti, s pocitem, že je součástí něčeho dobrého a smysluplného. Každý chce být hrdý. Hrdost a sebeocenění je to, po čem lidé touží. S pracovním místem nabízíme člověku jeho identitu.
Přiznejme si to, fabrika není pro většinu lidí nijak zvlášť atraktivní prostředí. Co ale atraktivní být může, jsou pocity spojené s tím, že člověk prostřednictvím ní je součástí něčeho většího, co jeho každodenní práci přesahuje. S prací se proto snažte nabízet kandidátovi možnost naplnění smyslu. Protože smysl je, domnívám se, společně s Franklem, to nejdůležitější, po čem člověk touží, co hledá. Co ho dělá šťastným.
Co z uvedeného vyplývá? Ukažte kandidátům, jak je každý jeden člověk pracující ve vaší firmě důležitý, jak přispívá k misi a vizi vaší společnosti. Ukažte jim, čeho si ceníte – jaké jsou vaše hodnoty – ale ne proto, aby se kandidáti na pohovoru dokázali stylizovat do role, kterou očekáváte. Ukažte jim, proč jsou tyto hodnoty očekávány a uplatňovány – jak tyto hodnoty slouží k naplnění smyslu vašeho podnikání. Protože smysl je to, co stojí za hodnotami.
Ale zpátky k webům. Nebojte se v komunikaci emocí. Emoce nejsou v rozporu s profesionalitou. Právě naopak. I sebelépe vzdělaný odborník se bez emocí nikdy nestane špičkou v oboru. Emoce, jako jsou nadšení, zápal, radost z práce, z úspěchu, jsou živou vodou pro jakékoliv zaměstnání. Nadšený člověk dokáže strhnout další, emoce jsou nakažlivé. Emoce jsou naším motorem. Bez emocí je i sebevzdělanější člověk jenom prázdná chodící encyklopedie.
Doporučujeme proto ve web komunikaci zapojit emoce: v případě, že očekáváte nadšení, vášeň u budoucího zaměstnance, je velká pravděpodobnost, že jejich vyjádření ve vaší komunikaci zarezonuje právě u takového kandidáta, který těmito vlastnostmi sám disponuje. Právě takový kandidát jimi bude pravděpodobně osloven.
Jak to s vyjádřením emocí na náborových webech vypadá v našich končinách? Některé společnosti jejich důležitost pochopily (Liko-s, Mondelez, Siemens). Některé ne. A proto komunikují suchopárným, strohým, technokratickým a nezáživným jazykem.
V dalším článku budeme velmi konkrétně a pregnantně formulovat zásady a prvky webu náborové komunikace.
Dále si přečtěte:
1) 20 součástek náborové komunikace
2) Case Study: Nutricia na cestě k atraktivní zaměstnavatelské značce
3) Case study: Česká pošta rodičům
5) Je jedno, co o sobě říkáte, když vaši zaměstnanci říkají na Glassdoor něco jiného
*83 % českých HR manažerů považuje budování zaměstnavatelské značky za svou disciplínu. Ve světě si…
Číst víceHow to Design your Recruitment Process as a Successful Candidate Experience? One-day intensive…
Číst vícePrávě jsme spustili druhý ročník výzkumu aktuálních trendů HR marketingu v České republice. Jediný…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.