Autor: Petr Hovorka Nezařazeno 28. 4. 2020

5 otázek před natočením atraktivního videa značky zaměstnavatele

Video je nejúčinnější komunikační prostředek současnosti, jehož prostřednictvím doručíte své sdělení cílovému publiku. A sdělením nemyslím pouze tvrdé informace o vaší společnosti, ale především emoce zasazené do kontextu vaší firemní kultury.

Podle společnosti Cisco budou v roce 2018 tvořit videoformáty 85 % globálního trafficu. Je tedy nejvyšší čas s videi začít a nezůstat za tři roky mimo zájem kandidátů.

Pojďme na slíbených 5 základních otázek, než se pustíte do psaní scénáře. Zároveň se můžete podívat na příklady, které vám danou otázku pomůžou vyjasnit:

 

1. Pro jakou cílovou skupinu video vytváříte?

Jinak bude video ztvárněno, budete-li chtít oslovit studenty, a jinak v případě technických inženýrů, obchodníků nebo třeba operátorů. Forma, obsah i prostředek sdělení se budou lišit. Použijte nástroj zvaný Persóna kandidáta.

Starbucks a Apple cílí na studenty. V obou případech vypráví studenti-zaměstnanci svůj příběh.

Zachytil jsem následující sousloví, která vystihují rozhodující parametry současné generace absolventů vysokých škol. V případě Starbucksu: „je to tady jako sen“, „stal jsem se partnerem“, „výborné projekty“, „úžasná příležitost“, „jednoduché si najít kamarády“. V případě Applu: „zažít vůdcovství“, „zábava v práci“, „pyšný na svou práci“, „chci být toho součástí“, „učení každý den“. Defaultní větou ve všech videích je „I love my job“, to už patří k americkému koloritu :)

 

2. Jakou hlavní funkci má video mít – má získat pozornost a přivést kandidáta k dalšímu kroku, nebo má představit vaši zaměstnavatelskou značku?

Více informací „prodáte“ kandidátovi, který již o vaší společnosti něco ví, než v případě prvního kontaktu. Na konci první schůzky s novým přítelem/přítelkyní také požádáte pravděpodobněji o telefonní číslo než o ruku.

Rozhodovací proces kandidáta probíhá nejčastěji v krocích Objevení („taková firma existuje?“) – Zvažování („to nevypadá špatně...“) – Preference („to vypadá dobře!“) – Rozhodnutí („mají nabídku – tak já jdu do toho“). Pro každou z těchto fází se hodí jiný obsah sdělení. Více se dozvíte v naší prezentaci Nábor zaměstnanců jako obchod a marketing.

Mezi videi Barclays a HubSpot je patrný rozdíl v jejich cíli. Zatímco Barclays se nás snaží relativně krátkým a úsměvným videem informovat o tom, že u nich pracují chytří lidé z oblastí technologií a financí, HubSpot nám představuje rovnou celou společnost.

HubSpot hovoří o velkém dopadu své práce, dynamice startupu, originálním pravidle pro čerpání dovolené -–žádné nemají, zaměstnanci se mají řídit svým úsudkem, o pivu zdarma nebo například o pravidelné výměně pracovních míst s cílem seznamovat se mezi sebou.

3. Co si má kandidát o vaší společnosti po zhlédnutí videa myslet, co má cítit a co má udělat? Která část má být nejvýraznější?

Začnete-li s myšlenkou na konec, na skutečný výsledek, jak bude video na kandidáta působit, půjde vám psaní scénáře daleko lépe. A není podmínkou, aby video obsahovalo všechny tři části. Například co by měl kandidát udělat (call-to-action), tam nemusí být vůbec.

Úžasné video Harley & Davidson na mě dýchlo především pýchou a hrdostí zaměstnanců, kteří se můžou podílet na silném příběhu legendární značky. Pro své video použili prostředek ze všech nejlepší – vyprávějí příběh, příběh plný emocí, hrdosti a víry. Na druhé straně video Twitteru mě zejména pobavilo a na konci vyzvalo, abych se k nim přidal.

4. Jak se má divák cítit po zhlédnutí vašeho videa především? Má být inspirován? Pobaven? Informován?

V mých očích je výsledek „informován“ tím nejslabším možným. Pokud chceme někoho získat (ne nakoupit), aby pracoval pro „naši myšlenku“, za příslib „blood-sweat-tears“ je nutné představit daleko více než jen informace. Své emoce, přístup k dosahování cílů a vedení lidí, zaměstnance, rituály a další.

Facebook nás přesvědčuje o tom, že ještě není „u konce“ s inovacemi. Naopak. Stále se vyvíjí a umožňuje lidem zkoušet nové věci a dělat chyby. Chce lidi inspirovat. Vedle toho stojí video Shopify, které mě především informovalo (zřejmě nejsou tak známí jako Facebook?! :) a trochu, ve stylu videa Twitteru, pobavilo.

5. Má video představit jednu část vaší značky zaměstnavatele, nebo více částí?

Chcete-li získat pozornost a „pozvat“ kandidáta k nahlédnutí pod pokličku, třeba na návštěvu vašich kariérních stránek, použijte krátké video (teaser), které se zaměří pouze na jednu část vaší zaměstnavatelské značky.

Adidas natočil takový teaser, který zvládne sdělit, že se všechno točí kolem lásky ke sportu, zatímco ve videu Google můžete zaznamenat, že oceňují zaměstnance s myšlením podnikatelů, zaměstnávají talentované lidi, pracují hodně projektově, nabízejí spoustu benefitů a mnoho dalšího.

Jestli má jeden obrázek sílu tisíce slov, pak video nahradí rovnou milion. Neznám lepší způsob, jak autenticky představit značku zaměstnavatele než prostřednictvím videa. Než se do toho pustíte, položte si alespoň 5 otázek uvedených výše. Držím palce. 

 

Dále si přečtěte: 

1) 5 výborných videí značek zaměstnavatelů

2) Představte vaše zaměstnance a nechte je říci proč ve vaší firmě pracují

3) Vyprávějte příběhy, lidé vám budou lépe rozumět 

4) Povědomí vs. vnímání

5) Prolomte ledy obsahem

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.