Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

HR marketing s rozpočtem 0,-?

Na našich workshopech rádi HRistům ukazujeme skvělé náborové kampaně, videa prezentující firemní kulturu či kariérní weby firem, coby inspiraci a ukázku toho, o čem všem současný HR marketing je. Několikrát jsem se setkal s výtkou, a možná oprávněnou, že takový HR marketing je především otázkou peněz.

Jasně, parádní kariérní web vám sotva někdo naprogramuje zdarma a mediální prostor se taky jen tak nerozdává. Existuje tedy nějaké řešení?

Pro ty z vás, kteří jsou před takový úkol postaveni, mám pár tipů, jak se s ním poprat. Že máte jiné, lepší nápady? Pak hurá. Třeba se o ně se mnou podělíte.

Tak tedy, jak na HR marketing s prázdnou kapsou?

Co k tomu budeme potřebovat

Předpokládám, že počítač a mobil s foťákem patří do standardního vybavení každého HRisty, a tak si jej dovoluji nepovažovat za nutnou investici.

Krom toho pak budeme potřebovat už jen čas a ochotu věnovat kus své práce.

Obsah, který potřebujeme

Bez obsahu, který lidi zajímá, to prostě nejde. Na jaký obsah se tedy zaměřit a jak jej vytvořit?

1. Příběh firmy

  • Každou firmu, i tu vaši, jednoho dne někdo založil s nějakým úmyslem, snem či přesvědčením. Historie firmy je jistě protkána důležitými milníky, které vás posunuli dále, posílili, nasměrovali určitým směrem.
  • Napište tedy krátký příběh vaší firmy a přidejte pár fotek.

2. O čem je vaše práce

  • Popište, co jako firma děláte. Co jsou vaše produkty a služby.
  •  Hlavně nezapomeňte na to nejdůležitější, a sice jak lidem pomáhají, čím činí tento svět lepším.
  • Opět platí, že není potřeba psát žádné romány.

3. Příběhy a názory vašich lidí

  • Firma je především partou lidí, kteří v ní pracují. Věřte proto, že vaši zaměstnanci, jejich příběhy a názory kandidáty na trhu práce rozhodně zajímají. Jsou pro ně inspirací a důvodem věřit tomu, co říkáte a děláte.
  • Vyzpovídejte proto alespoň pár vašich kolegů, u kterých cítíte, že je jejich práce baví, že mají k firmě a jejímu poslání blízko. Požádejte je o názor, jméno a fotku.
  • Udělejte s nimi jednoduchý rozhovor, ve kterém zjistíte, co jsou zač, co je k vám do firmy přivedlo, na čem pracují a co je na jejich práci těší, co považují za důležité a atraktivní, proč by podle nich měl někdo chtít u vás pracovat. Na mobil si při tom udělejte i pár fotek vašeho kolegy.

4. Jakého člověka hledáte

  • Určitě do svých řad nevybíráte lidi jen podle toho, co umí. Určitě vám záleží i na tom, jací jsou to lidé, zda se vám s nimi bude dobře spolupracovat, zda se mezi vás hodí.
  • Popište tedy, alespoň v pár větách, jaký by váš budoucí kolega měl být člověk. Je to férové a vám to později usnadní výběr.

5. Co nabízíte/co vás může odlišit od vaší konkurence

  • Formulovat jasně svou nabídku – tedy tak, aby jí lidé rozuměli, byla pro ně atraktivní a zároveň aby vás odlišila od konkurence – není vůbec snadné. Měli byste se však o to minimálně pokusit.
  • Hlavně se nesnažte vyjmenovat všechno, co vás napadne. Zahrňte do své nabídky jen to, co ve firmě skutečně máte a co podle vás i vašich kolegů opravdu stojí za zmínku.

6. Jak se u vás žije

  • Prostředí, ve kterém trávíte svůj pracovní čas, pracovní i mimopracovní akce, kterých se účastníte, jsou důležitým projevem vaší firemní kultury.
  • Nafoťte si tedy mobilem pár fotek z kanceláří, dělejte si malé reportáže z akcí. Zejména na sociální sítě, ke kterým se ještě dostaneme, je to přesně ten pravý ořechový obsah.

Forma komunikace, kterou zvolíte

S nulovým rozpočtem si samozřejmě nemůžete dovolit žádného profesionálního textaře. Jste tedy odkázáni jen na své schopnosti. Každopádně, nedělejte z toho vědu. Mluvte a pište, jak vám zobák narostl, a hlavně tak, jak jste spolu ve firmě s kolegy zvyklí mluvit. Jde vám přeci o to, aby vás lidé vnímali takové, jací skutečně jste.

Kde vzít informace

Pokud jde o informace, určitě ani to nebude problém. Vše, co potřebujete vědět, víte vy nebo vaši kolegové. Ptejte se jich, řekněte jim o HR marketingu, o který se pokoušíte, požádejte je o zapojení. Určitě vás neodmítnou, nejspíš je to bude i bavit a hlavně se toho hromadu dozvíte vy a díky vám pak i lidé na trhu práce.

Jak to vše dostat k lidem na trhu práce

Tak určitě by to chtělo pořádný kariérní web, k tomu nějakou kampaň k podpoře jeho návštěvnosti, brožury... Nechte si zajít chuť. Náš rozpočet je přeci čistá 0,-.

Musíme tedy vystačit jen s tím, co je k mání zdarma. Naštěstí je toho celkem dost.

 

1. Slideshare

  • Je to ideální místo, kam ve formě prezentace (Powerpoint nebo PDF), kterou si sami připravíte, umístit všechen váš výše popsaný obsah, který jste vytvořili.
  • Link na tuto prezentaci pak můžete směle sdílet vy i vaši zaměstnanci a získáte tak náhradu za web, který si s nulovým rozpočtem nemůžete dovolit.

2. LinkedIn

  • O využívanosti a všech výhodách této sociální sítě asi netřeba mluvit.
  • Založíte si profil, umístíte na něj základní představení vaší firmy a pravidelně, řekněme v týdenních intervalech, budete přidávat příspěvky (informace o aktuálním dění ve firmě, reportáže z vašich akcí, nabídky volných pozic, představení projektů, na kterých děláte, a třeba i odkaz na nějaký ten článek, který vás někde zaujal).
  • Když zapojíte své kolegy, z nichž většina na LinkedIn jistě svůj profil má, bude se vám krok za krokem dařit váš obsah šířit k dalším lidem.

3. Facebook

  • Na Facebook patří především zábava.
  • Založte si profil, oslovujte lidi, aby se stali vašimi přáteli, a požádejte o totéž vaše zaměstnance.
  • Když budete pravidelně přidávat zajímavé příspěvky – fotky, odkazy, volné pozice, vtipy, vše veselé, co se u vás ve firmě řeší – a když se do šíření zapojí většina vašich zaměstnanců, brzy o vás bude vědět hromada lidí, kteří s vámi navíc budou v kontaktu.
  • Mohli bychom zmínit řadu dalších sociálních sítí, jako jsou Pinterest, Twitter, Google+ a další. Je to jen na vás, vaší fantazii, a chuti věnovat jim čas se meze nekladou.

4. Vaši zaměstnanci

  • Tím nejcennějším marketingovým nástrojem, který máte, jsou ovšem vaši zaměstnanci. Každý z nich má řadu kamarádů a ti zase další kamarády. Když se s nimi budete bavit, zapojíte je do vaší HR marketingové komunikace (minimálně jejich příběhy a názory), pak věřte, že mezi jejich kamarády a kamarády jejich kamarádů je hromada těch správných lidí, které do svých řad hledáte.
  • Sofistikovaněji nahlíženo bychom tomu mohli říkat třeba program doporučení. Nám však postačí, když budou zaměstnanci rozumět tomu, co jako zaměstnavatel nabízíte a koho hledáte, když budou ztotožněni s tím, co o sobě vaše firma říká (tedy s tím vámi vytvořeným obsahem komunikace), a když to budou šířit dál mezi svými kamarády. Věřte, že to je úkol jako hrom.

Že je to všechno hromada práce? Ano, to je. Bez ní ale nejsou koláče ani zvučná značka zaměstnavatele. Pokud máte nulový rozpočet, je vaše práce cenou, kterou za svůj HR marketing zaplatíte. Věřte však, že to stojí za to. A pokud se vám snad do toho nechce, stále máte možnost opatřit si peníze a najmout profíky, kteří to oddřou za vás. A na vrch přidají i ten kariérní web, videa či náborové kampaně.

Tak ať vám jde ten HR marketing od ruky. S nulovým či nekonečným rozpočtem.

Dále si přečtěte: 

1) HR Marketing jako magnet na správné lidi

2) Prolomte ledy obsahem

3) Persóna kandidáta aneb jak si udělat jasno o své cílovce 

4) Motivace

5) Trendy HR Marketingu v roce 2014

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.