Konference Brand Mixer - One Brand / One Nation přeložena na 25.6.
Je to zastávka na cestě šíření našeho přesvědčení, že dobrou značku ve firmách budují zaměstnanci…
Číst víceTi, kteří Hanku znají, mi jistě potvrdí, že je to bytost neustále veselá a nebývale skromná. Když mluví o své práci, máte pocit, že to, co dělá, je vlastně hrozně jednoduché. Když ale proniknete hlouběji do podstaty, zjistíte, že ony, zdánlivě jednoduché, Hančiny každodenní počiny jsou něčím, oč usilují celé týmy HR specialistů nekonečné řady velkých firem.
Hanko, vzpomeneš si jak ses do Ambiente dostala a co byla první věc, na které jsi pracovala?
To byla jedna velká náhoda. Bývalá kolegyně se mi zmínila, že Tomáš Karpíšek (pozn.: majitel Ambiente) by potřeboval poradit v oblasti lidí, a dala mi na něj telefon.
Mé první zadání znělo „zrevidovat, jak to vypadá s lidmi v restauracích Brasileiro“. Protože se Tomášovi líbilo na co jsem přišla, rozjela se naše spolupráce na plné obrátky.
A na čem makáte nejvíce právě teď?
Asi tě nepřekvapím, když řeknu, že nejvíce makáme na lidech.:-) Potřebujeme lidi zdatné a šikovné. Zároveň Ambi lidi, kteří před tím už Ambiente prošli, mají nějaké zkušenosti, znalosti a vědí co ten Ambi život obnáší.
Takže pracujete hlavně na náboru správných lidí?
Tak třeba jsme rozjeli takový program talentů. Začali jsme v malém, se dvěma lidmi. Oba jsou velmi mladí, do 25 let, ale už mají zkušenosti z fine dining restaurací i prací v restauracích v zahraničí. Teď zrovna podstupují trénink v Lokále a učí se veškeré provozní nástroje, které k vedení úspěšného konceptu patří.
Co z nich má být na konci, až programem projdou?
To je všechno na nich. My jim dáváme příležitost. Stejně jako kterémukoliv dalšímu zaměstnanci. Přímočařejší to mají nicméně v tom, že nastoupili s tím, že z nich mají vyrůst manažeři. Proto mají přesně daný tréninkový plán, který se mění jen v závislosti na tom, jak jim to jde a co potřebují. Tomáš Karpíšek říká, že je na čase začít si vychovávat nástupce, kteří to jednou přeberou až jednou odejdeme do důchodu.
Jací lidé se pro ten váš business hledají nejhůře?
Tak teď zrovna je to noční řezník pro koncept Naše maso. Ten je úplně nepolapitelný. Zdá se, že jich moc není. Alespoň já jsem zatím žádného nepotkala. Ale pořád věříme, že toho správného najdeme.:-)
Všechny pozice se těžko obsazují, když víš, že chceš zájem, nadšení, něco navíc. Takové to neidentifikovatelné co při prvním rozhovoru z člověka nevytáhneš. Já si totiž myslím, že nadšení a elán jsou mnohdy lepší než zkušenosti a znalosti v oboru. Samozřejmě to takto nelze říct u kuchařů a řezníků. Ti prostě musí umět. Nicméně na pozici číšník dáváme v restauracích velký prostor lidem, kteří to třeba nikdy nedělali, ale mají chuť. Když má člověk chuť a nadšení pro značku, dokáže se toho spoustu rychle naučit.
Zaujal mne tvůj výraz „Ambi lidi“. Kdo to tedy je ten Ambi člověk?
Ambiente má svoje hodnoty. Je to 6 slov, která vyjadřují úplně základní pravidla lidského chování. Jako je opravdovost, upřímnost, vřelost, entusiasmus, korektnost a soudržnost atd. O hodnotách se s novými zaměstnanci hodně bavíme. Každý měsíc organizujeme dvouhodinové školení, na kterém jsou hlavním tématem právě hodnoty. Rozebíráme je s nimi na konkrétních příkladech; co která hodnota znamená v pracovním životě ve vztahu k hostům, kolegům.
Myslím si že Ambi člověk je ten, který se chová stejně slušně k hostovi jako ke svým kolegům v týmu. Prostě, aby se všem hezky žilo.
Slyšel jsem, že jste rozjeli projekt ambasadorů značky?
My to nenazýváme tak honosně. Vzniklo to nenápadně - loni jsme si říkali, že máme 4 Lokály a další na cestě a že by stálo za to vytipovat šikovné lidi/zaměstnance, kteří mají touhu poznat Lokály blíže. Po prvotním oslovení se nám přihlásilo 16 lidí, ze kterých jsme vybrali 10 nejpřipravenějších; začali jsme si říkat Lokálníci a začali jsme se potkávat; 8 měsíců, 2x do měsíce na 4 hodiny. Bylo to hodně interaktivní, zvali jsme i lidi z jiných firem, třeba i z těch, kteří nám s businessem pomáhají.
Co jste společně řešili?
Začínali jsme konceptem a filosofií Lokál. Takže jsme se bavili o značce, co to je, jak se tvoří, dělali jsme SWOT analýzu na značku Lokál. Jeden z hlavních pilířů značky Lokál je pivo, takže celá skupinka absolvovala kurz čepování s Lukášem Svobodou (mistr světa v čepování piva 2010) a pak společně obešli 5 známých pražských restaurací, kde jim Lukáš ukazoval dobře a špatně načepované pivo, dobrý a špatný servis piva.
Dalším velkým pilířem značky je jídlo, takže jiné téma probíhalo se šéfkuchařem Lokálu, který objasňoval jak se tvoří menu a jak se kalkuluje. Při této „hodině“ jsme narazili na to, že lidé už zapomněli základní počty a nejdou jim moc procenta, takže jsem měli obsah pro další sezení......rekondiční matematiku J
Dalším pilířem jsou lidi, takže jsme tvořili společnou koláž zaměstnance Lokálu. Řešili jsme jaký má být, co má umět. Šlo nám o to, aby si uvědomili, že ne každý je pro Lokál ten správný, že jsou zde určitá specifika. Pozvali jsme si třeba Moniku Kovářovou, která má na starosti výdejny radosti internetového obchodu ZOOT, což je firma, která také jede na Hodnoty a podle nich vybírají i své lidi.
Jednotlivé srazy Lokálníků dostaly jasnou strukturu – krátká úvodní teorie k tématu, týmová práce a sdílení na dané téma a na závěr zadání projektu, na kterém si vždy všichni mohli prakticky osahat probrané téma. Každé nové sezení jsme začínali prezentacemi praktického projektu, což mě osobně bavilo nejvíc. Bylo na tom totiž nádherně vidět jak všichni z nich se stávají sebevědomější a zapálenější pro věc....byla to radost na ně koukat !
Celý program jsme zpoplatnili, protože když si někdo něco zaplatí, tak má větší motivaci tam chodit. Každého účastníka to stálo 5.000 Kč a záleželo na každém z nich zda zaplatí najednou na začátku nebo postupně. A když byl nějaký větší projekt nebo se nám něco obzvláště líbilo, zvolili jsme hromadně krále nebo královnu a dali mu příspěvek na vzdělávání dle jejich výběru na portálu naucmese.cz
A oni zase přišli s tím, co se naučili, co prožili a inspirovali ostatní.
Co bylo tedy tím hlavním důvodem proč jste se do toho pustili?
Především jsme chtěli lidi nějakým způsobem inspirovat. Prostě jsme chtěli předejít tomu, aby nám utekli šikovní lidé se zájmem něco více se dozvědět. Chtěli jsme je do toho víc vtáhnout a namočit. Věřili jsme, že když budou víc vědět, přijdou na kloub mnoha dalším věcem, začne je to víc bavit a začnou to šířit dál ve svém okolí. Prostě jsme je chtěli zapálit.
Možná ještě zmíním to, že na konci Lokálníků jsme zadali obrovský projekt „Chci mít svůj Lokál“, ve kterém měli formulovat svou představu toho, jak by měl ten jejich Lokál vypadat. Nechali jsme jim volnou ruku, dali jsme jim pár záchytných bodů k business modelu. Majitel vítězného projektu pojede příští rok na 14 dní do New Yorku, kde mu zajistíme práci, ubytování i letenku. I když to nebyl náš prvotní záměr, z desetičlenné skupiny se nám postupem času vylouplo 5 postupů na manažerskou pozici a ostatní poskočili na jinou pozici jako je například trenér. Všichni z nich si dnes uvědomují svou osobní odpovědnost a dnes ovlivňují chod restaurace, takže rostou dovnitř.
A jaké máte s projektem ambasadorů další plány?
Teď v říjnu jsme rozjeli druhé kolo. Už jsme v tom ostřílení. Přihlásilo se nám 30 lidí, ze kterých jsme vybrali 14, kteří se budou programu účastnit. Už proběhlo první setkání Lokálníci 2 a musím říci, že je to mimořádně zajímavá skupina. Zapojují se, sdílejí, mluví. Už se těším na listopadové setkání.
Kde a jak rozhazuješ sítě, když hledáš nové Ambi lidi?
Záleží jaká je to pozice. Nicméně, ať už je to pozice pro kancelář nebo v restauraci, vytipuju a oslovím lidi, které obdivuju a respektuju v tom, co dělají a co umí a o kterých vím, že na jejich doporučení se mohu spolehnout.
Takže přes zaměstnance se dotážeš jestli někoho neznají?
Ano plus interně vycházejí každý měsíc pro všechny zaměstnance Anoviny. Když někoho hledáme, dáme do Anovin nabídku s kontaktem na mě. V případě, že zaměstnanec někoho doporučí, dostává odměnu – o jakou odměnu jde, záleží vždy na konkrétním člověku, ale všeobecně se snažíme vyhýbat finančním odměnám.
Rozhovor s Hankou je za námi. Dopíjím svou kávu a musím říci, že se mi z Café Savoy ven na mráz vůbec nechce. Jsem plný inspirace a zase jsem se ujistil, že bez práce nejsou koláče. Že žádná instantní jednoduchá řešení nejsou a že za každým úspěchem stojí hromada práce a notná dávka nadšení. Stejně jako za výsledky Hanky Smítalové v Ambiente.
Je to zastávka na cestě šíření našeho přesvědčení, že dobrou značku ve firmách budují zaměstnanci…
Číst víceJak najdou lidé práci na LinkedInu? A co se jim na tom líbí? Jak z toho můžou společnosti vytěžit…
Číst víceLámete si hlavu s tvorbou obsahu pro účely náborové komunikace a máte zaměstnanecký časopis nebo…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.