Jak můžete zlepšit firemní kulturu?
Kultura je mocnou silou, ale také je to cesta. Musíte jí věnovat pozornost a oddat se jí.
Číst víceŽádný přesný mustr ani zaručený návod, jak napsat inzerát, ze kterého si lidé sednou na zadek, vám nedám, protože ho nemám. A popravdě, myslím si, že nic takového jako zaručený návod na úspěch ani neexistuje.
Přesto jsou si náborové inzeráty na pracovních portálech i kariérních webech firem tak podobné, jako by snad podle nějakého návodu byly napsány.
Čím to?
Vedle celé řady každodenních úkolů padá na hlavu HRistů mnohdy i psaní desítek náborových inzerátů ročně. Je tedy celkem logické, že hledají způsob, jak si svou práci zjednodušit. „Popis pozice – požadujeme – nabízíme“, to je prostě klasika. Jednoduchý mustr, ve kterém jen měníte slova v odrážkách.
Často se však setkávám s personalisty, kteří vnímají, že tento, byť pohodlný, způsob psaní náborových inzerátů je tak trochu přežitý, resp. že už příliš nefunguje. Jak tedy začít psát náborové inzeráty jinak, lépe?
Rozhodl jsem se dát dohromady sedmero tipů, které, jak věřím, zvládne každý personalista sám uvést v život a které mu pomohou přivést inzercí více těch správných lidí.
1)Poznejte svou cílovku
Vědět, pro koho inzerát píši, je prostě zásadní. Různé lidi zajímají různé věci a platí na ně různá forma komunikace. Není proto od věci rozdělit si onu masu lidí, které do firmy hledáte, do několika charakteristických skupin a ty si popsat, udělat si tzv. „persón“. Může, ale nemusí to být atomová věda. Pomohou vám i jednoduché elementární poznatky, jako že pro ajťáka by měl být inzerát stručný a že byste neměli nikdy zapomenout představit technologie, se kterým u vás bude pracovat.
Na základě těchto různých charakteristických persón kandidátů si pak sami vytvoříte pro každou z nich tu správnou šablonu inzerátu.
2)Prodejte to, v čem jste hvězdy
Častou chybou je, že firmy v náborových inzerátech uvádějí vše možné i nemožné. Snaží se na nic nezapomenout a přitom zapomínají na to nejdůležitější.
V inzerátu je přeci potřeba prodat to, v čem jste jako zaměstnavatel skutečně skvělí, neřkuli jedineční. Vystavte proto své klenoty na piedestal. Když je necháte zapadnout do balastu stravenek a pěti týdnů dovolené, uděláte z nich rovněž balast a jen sotva je prodáte.
3)Podívejte se jak to dělá konkurence a nikdy to nedělejte stejně
Tím nejhorším, co vás může potkat, je alibismus typu „Píšeme to tak, protože to stejně píše i naše konkurence“. Je důležité vědět, jak to konkurence dělá. Ne však proto, abyste ji mohl napodobit, ale proto, abyste se od ní mohli odlišit. V oné nekonečné záplavě informací, které jsme dnes vystaveni, vnímáme jen to, co je odlišné a pro nás zajímavé. Tedy to, co je jedinečné a co se nás týká.
Nesnažte se proto nikdy do nikoho stylizovat, jakkoliv je to lákavé, a snažte se odlišit
4)Pište inzerát, ne popis pracovní pozice
K tomu, abyste svou firmu a nabízenou pozici v inzerátu prodali, potřebujete mnohem více, než jen lidem představit pracovní pozici, požadavky, které musí splnit, a odměnu, kterou jim za jejich práci nabízíte. Vycházejte prostě z faktu, že skuteční talenti si svého zaměstnavatele vybírají. Obrazně řečeno, k tomu, aby u vás začali pracovat, se do vás nejprve musí zamilovat. Nezapomínejte proto na vaše poslání (srozumitelně vysvětlené to, oč usilujete), hodnoty, které vyznáváte a kulturu, která u vás ve firmě panuje. Ohřejte nejprve jejich emoce. Když si získáte jejich srdce, mozek ho bude následovat.
5)Buďte opravdoví
I když se budete snažit co nejvíce přiblížit vaší cílovce, nikdy nezapomínejte na důležitost opravdovosti. Mluvte tak, jak vám zobák narostl, jak spolu ve firmě mezi kolegy mluvíte. I náborový inzerát je malým okénkem do vaší firemní kultury. Není jediný důvod proč byste měli v inzerátu mluvit jinak, než spolu mluvíte ve firmě. Vysloveně si zakažte „otřepané korporátní fráze.“ Ty nechte spát ve výročních zprávách let devadesátých. Stejně tak platí, že nemá smysl lidi lakovat. Nepřehánějte, nepište do inzerátu nepravdy ani polopravdy. Pokud na ně někoho ulovíte a on zjistí, že jste lhali, stejně vám uteče.
6)Zapojte budoucího šéfa
Každý má nějakého šéfa a ne jinak tomu bude u nového zaměstnance, kterého hledáte. Když takového šéfa zapojíte do tvorby inzerátu, zabijete hned dvě mouchy jednou ranou: a) budete osobní, což je velmi důležité, b) budete relevantní, protože tento budoucí šéf vám pomůže popsat pozici a náplň práce srozumitelně, těmi správnými slovy a vypíchnout to důležité.
Máte,-li tu možnost, udělejte z šéfa přímo součást inzerátu – fotka, jméno a osobní názor či vzkaz kandidátovi učiní váš inzerát dramaticky důvěryhodnějším.
7)Nezapomínejte na atraktivní formu
Může být, že váš náborový inzerát visí přímo v prostředí stránek pracovního portálu a vy jste omezeni rozsahem a odkázáni na prostý text. Stále častějším scénářem však je, že po označení názvu pozice na portálu vstupuje uživatel do inzerátu, který je umístěný na stránkách samotné firmy. A zde je přeci jen a jen na vás, jak se svým inzerátem naložíte. Nezapomínejte proto, že nejméně atraktivní je prostý text. Pravděpodobnost svého úspěchu tak významně zvýšíte pokud do svého inzerátu zapojíte infografiku, ilustrace, fotky či třeba komixové scénky. Je to jen na vás. Ano, představuje to čas a peníze navíc. Je však skutečně tak náročné nechat si vytvořit nějaký ten piktogram či schémátko? Zejména v kontextu toho, oč v náboru hrajeme?
Věřím, že pokud těchto sedm jednoduchých tipů povýšíte na úroveň svých pravidel náborového inzerátu, podaří se vám oslovit a přivést více těch, které do své firmy hledáte.
Žádné pravidlo však není nesmrtelné. Chce to neustále testovat nové věci, měřit inovovat.
Přeji vám, ať vám to psaní jde od ruky a ať vás to baví.
Dále si přečtěte:
1) Cože?! Nábor bez náborových inzerátů?!
2) Skvělý kariérní web za jediný den
3) 16 způspbů, jak během náboru oslnit kandidáty
4) Odmítnutí kandidáti - vaši důležití náboráři
Kultura je mocnou silou, ale také je to cesta. Musíte jí věnovat pozornost a oddat se jí.
Číst víceLetos vám konference ulítla? Nevadí. Máme pro vás detailní reportáž z místa činu.
Číst víceJak začít s budováním značky zaměstnavatele? Po našem workshopu už budete vědět, jak na to!
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.