Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

Odmítnutí kandidáti – vaši důležití náboráři

Firmy investují do náborových kampaní, postování pozic na pracovních portálech. Najímají si recruitery, personální agentury a v poslední době více či méně úspěšně rozjíždějí programy doporučení, jejichž cílem je udělat z vlastních zaměstnanců náboráře.

Často však zapomínáme na jednu, mnohdy velmi početnou, skupinu lidí, jejichž reference významně ovlivňují to, jak jsme jako zaměstnavatel vnímáni.

Jsou jimi odmítnutí kandidáti, kteří prošli menší či větší částí našeho náborového procesu a nakonec jsme je nevybrali.

Mohou od nás odcházet zhrzelí s negativním vztahem k naší firmě a odhodlaní šířit o nás jen to špatné. Nebo mohou odcházet s pocitem, že jsme firmou, ve které by chtěli pracovat, že se jim líbí co děláme a jací jsme, s chutí, zkusit u nás své štěstí příště znovu. Jejich pozitivní reference k nám pak mohou přivést řadu skvělých lidí.

Jsou pozice, o které se uchází 100 kandidátů, ze kterých si vybereme jen toho jednoho správného.

Máme tedy na výběr. Buď budeme oněch 99 odmítnutých ignorovat nebo z nich uděláme své náboráře – lidi, kteří o nás budou ve svém okolí šířit pozitivní reference.

Jak zajistit, aby si k nám neúspěšní kandidáti vytvořili pozitivní vztah?

HRisté a náboráři ze své pozice neovlivní produkt či službu firmy ani reklamní kampaně nebo obalový design. Ale i oni mají v ruce zbraň těžkého kalibru. Je to náborový proces a zážitek, který si z něj neúspěšní kandidáti odnášejí.

Zkusme se tedy na náborový proces dívat nejen jako na cestu k výběru a přesvědčení vysněných talentů, ale i jako na důležitý nástroj k vytvoření vztahu s lidmi, které s odmítnutím pošleme zpátky domů.

Kde začít?

Míst v náborovém procesu, ve kterých si lidé k firmě budují určitý vztah, je nespočet. Začněte tedy tím, že si vyberete několik, pro vás klíčových, míst a na ně se zaměřte.

V první fázi to mohou být třeba:

  • náborový inzerát
  • váš kariérní web
  • e-mailová a telefonická komunikace s kandidáty
  • pohovory a assessment centra

Pár doporučení, která zvládnete sami hned dnes

1.     Buďte osobní a přirození

  • Konkrétní lidé mají svá konkrétní jména a tak je jimi oslovujte i ve všech e-mailech, které jim posíláte. Zapomeňte na automaticky rozesílané nemasné, neslané zprávy. Tím, že vám někdo poslal své CV vám vlastně vzdává hold. I když takového člověka odmítáte, je minimální slušností, oslovovat jej jménem a ukázat mu, že si jeho zájmu vážíte.
  • To samé platí o telefonické komunikaci. Člověk by měl mít pocit, že osoba na druhém konci drátu je spřízněná duše.
  • Zapojte do náborové komunikace vaše lidi. To oni stělesňují vaši firmu. Představte jejich tváře, jména, názory a příběhy na webu, sociálních sítích či v brožurách. Přiveďte třeba na assessment centrum či pohovor pár budoucích kolegů, které si kandidát nepochybně přeje poznat.
  • Zahoďte „korporátní masku“, tedy onen typický chladný styl a jazyk, který sice působí profesionálně, avšak nelidsky a nic neříká o tom kdo kdo jste. Komunikuje tak totiž většina vaší konkurence. Zkuste se naopak k lidem chovat jako ke svým známým či dokonce kamarádům. Vy i oni jste přeci lidé.

2.    Buďte opravdoví a nelakujte

  • Upřímnost v náborovém procesu není klišé nebo pojem z říše pohádek. Věřte, že lidé mají dobře vyvinutý radar, který jim umožní rozpoznat zda jste k nim upřímní nebo je lakujete.
  • Říkejte lidem jen to, co je pravda – představte jim vaši firmu takovou, jaká skutečně je. Nikdo neočekává, že jste dokonalí supermani a je otázkou, jestli by lidé pro supermany vůbec chtěli pracovat. Oni i vy máte své silné stránky, ale také slabiny. To je přeci lidské. Buďte na svou firmu hrdí a jednoznačně vyzdvihněte to, v čem jste jako zaměstnavatel dobří či dokonce jedineční. Pokud jste alespoň trochu odvážní, řekněte vašim kandidátům i o svých slabinách. Důvěryhodnost a dojem, který zanecháte, to posune do jiných sfér.

3.    Dejte lidem možnost vás poznat

  • Pokud se mají stát vašimi náboráři, tedy šířit o vás reference, měli by o vás něco vědět.
  • Ukažte jim co nejvíce z reálného života ve vaší firmě. Využijte potenciál kariérního webu, náborových inzerátů, brožur či sociálních sítí na maximum. Dívejte se na ně jako na okno do života vaší firmy. Čím více toho kandidáti o pracovní pozici a vaší firmě (lidech, firemní kultuře, pravidlech hry apod.) budou vědět, tím lépe vám porozumí a budou moci tyto důležité informace předat lidem ve svém okolí.

4.    Vysvětlujte na příkladech

  • Pokud vaše firemní hodnoty či poslání představíte jako prázdná slova v několika bodech, nikdo si je nezapamatuje.
  • Vyprávějte proto kandidátům skutečné příběhy ze života, ve kterých se vaše hodnoty či poslání projevují. Lidé si příběhy pamatují lépe a navíc, rádi je vyprávějí ostatním.

5.    Říkejte lidem to, co je zajímá

  • Unifikovaná náborová komunikace pro všechny cílové skupiny sice šetří čas, ale není příliš efektivní. Dejte si tu práci a zjistěte si co nejvíce o jednotlivých skupinách lidí, které oslovujete a nabíráte. Předkládejte jim takové informace, které jsou pro ně důležité. Vašeho budoucího skladníka jistě zajímají trochu jiné věci než budoucího finančního ředitele.

6.    Nedělejte z toho vědu

  • Samozřejmě, ideálně by měl být vámi předávaný zážitek v náborovém procesu výsledkem vaší strategie značky zaměstnavatele. To však neznamená, že pokud takovou strategii nemáte, nemůžete budovat pozitivní vztahy s odmítnutými kandidáty.
  • Přistupujte k tomu selským rozumem, protože ten je často nade všechny strategie. Začněte hned dnes nebo alespoň zítra. Žádné z výše uvedených doporučení není věda. Zvládnete to sami.

Pokud ze svého náborového procesu uděláte příjemný zážitek i pro lidi, které odmítnete, bude k vám přicházet více těch, které do své firmy chcete.

Že to všechno vypadá přirozeně a samozřejmě? Ano. Ruku na srdce, kolik firem se však ve svém náboru takto přirozeně a lidsky chová?

Právě v prachobyčejné přirozenosti a lidskosti může být vaše silná konkurenční výhoda.

Dále si přečtěte:

1) 16 způsobů, jak během náboru oslnit kandidáty

2) Zážitek nade vše

3) Nábor talentovaných lidí na universite v Berkeley

4) Manuál zaměstnance - náborový nástroj?!

5) Neobyčejné lidi nelze hledat obyčejnými způsoby

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.