Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Nábor talentovaných lidí na univerzitě v Berkeley

I když máte silnou zaměstnavatelskou značku, automaticky to neznamená, že nebudete mít s náborem talentovaných lidí problém. Stačí například, když budete v prostředí, kde silnou značku má více společností. V České republice je to v mnohých oborech velmi aktuální téma.

Tento článek poodkrývá, jak se s náborem ve vysoce konkurenčním prostředí (San Francisco Bay Area - do Silicon Valley co by kamenem dohodil) vyrovnala Kalifornská univerzita v Berkeley. Jedna z nejlepších univerzit na světě.

Pojďme se tedy společně podívat za velkou louži, jak a s jakými výsledky problém s náborem vyřešili. Článek napsal Steve Watt a v originále si ho můžete přečíst zde.

Když v srpnu roku 2012 nastoupil Bruce Mattos do Kalifornské univerzity v Berkeley jako vedoucí oddělení náboru talentů a HR oddělení, přišel s mandátem prosadit zásadní změny.

Přestože se Kalifornská univerzita řadí mezi ty významné a prestižní, v té době čelila nepříznivým podmínkám v náboru talentovaných pracovníků. Bylo nutné změnit přístup.

Výzvy

Jedním z velkých problémů, které museli dlouhodobě řešit, byl nábor špičkových zaměstnanců v Bay Area, kde vládne obrovská konkurence v podobě technologický společností. S jejich návnadami a lákadly nemohla obyčejná veřejná vzdělávací instituce soupeřit. Pokud konkurence zvítězí vždy jenom proto, že nabízí vyšší platové ohodnocení, je nutné nalákat zaměstnance na něco působivého a hodnotného. A také umět rozpoznat a smysluplně zaměstnat ty správné talentované lidi.

Jejich další překážka byla ještě obtížnější. Stejně jako většina vzdělávacích institucí čelila Kalifornská univerzita v dalších letech hrozícímu nárůstu odchodů zaměstnanců do důchodu. Získat ty nejlepší zaměstnance nové generace na kritické pozice není snadný úkol. Není možné dostatečně zdůraznit jeho důležitost. Pokud se vám nepodaří dnes postavit talentovou základnu, vystavujete se tak obrovskému riziku.

Cíl byl jasný, ale cesta k němu už ne. Díky několika letům zkušeností ve zdravotnictví a vedení náborů v různých společnostech si byl Bruce velice dobře vědom fundamentálních změn v myšlení a chování nové generace pracovníků a profesionálů, která přistupovala ke své kariéře úplně jinak.

První kroky

První změnu, kterou Kalifornská univerzita udělala, bylo, že si začala prověřovat konkurenci. Bruce přijal pomoc dvou studentů, kterým dal za úkol zjistit, jak se dvaceti nejuznávanějším školám a společnostem daří lákat a úspěšně najímat talentované lidi. Jak se prezentují na svých stránkách v sekci „Volná místa“? Co činí jejich nabídku pro kandidáty neodolatelnou? Jak šířily své zprávy skrze sociální média? Jak se jim podařilo udělat ze svých zaměstnanců velvyslance své společnosti pro talenty?

Pak objel kampus, aby všechny vyslechl. Promluvil si s vedením, náborovými manažery a HR oddělením celé organizace. Jakým největším výzvám museli čelit při náboru kritických zaměstnanců? Kde vyhrávali a kde prohrávali? Jak by z jejich pohledu mělo vypadat opravdu zásadní zlepšení?

Jak to vypadá dnes

O dvacet měsíců později se Brucovi a jeho týmu opravdu podařilo vybudovat skutečně transformační organizaci soustředěnou na talenty. Pravidelně najímají klíčové strategické zaměstnance do několika oblastí. Podařilo se jim zkrátit dobu, kterou potřebovali na nájem nového zaměstnance, na polovinu. Předtím to trvalo skoro 120 dní. 

Role náborové organizace se brzy změnila z podpůrné na skutečně strategické partnerství. A jako třešničku na dortu se jim podařilo na náboru ušetřit dva miliony dolarů.

Je to zjevné. V zahraniční si nábor osvojuje více a více marketingové a obchodní techniky, zatímco v České republice je takových případů jako šafránu. Kdy i u nás přijde čas dívat se na zaměstnance jako na zákazníky?

Nábor zaměstnanců jako marketing a obchod / Recruiting in the Footsteps of Marketing from BrandBakers

Pakliže znáte podobný příběh budování značky zaměstnavatele z České republiky, dejte mi prosím vědět. Rád bych o takové firmě věděl a napsal případně hezký článek.

Dále si přečtěte:

You are the first, my last, my everything

5 chyb v náboru, které mohou zničit vaši firemní kulturu

Budujete firmu od základu? Chytrý nábor je mise číslo 1

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.