Dixons – kariérní možnosti srozumitelně a zábavně
Mladí absolventi ekonomicky zaměřených vysokých škol, kterých je v Dixons více než 200, se chtějí…
Číst vícePřinášíme pokračování našeho šestidílného seriálu věnovaného tipům na atraktivnější náborovou komunikaci.
Cílem seriálu je představit náš pohled na 6 oblastí náborové komunikace, které považujeme za stěžejní.
ZAČALI JSME FIREMNÍ KULTUROU A NÁŠ DRUHÝ DÍL JE VĚNOVANÝ HODNOTÁM.
Všechny větší firmy dnes mají formulované své firemní hodnoty. Interně se jimi zabývají, zapojují je do svých systémů hodnocení zaměstnanců, diskutují je, pořádají na ně školení. O důležitosti hodnot pro vedení lidí není pochyb.
Jak je to však s hodnotami pokud jde o náborovou komunikaci? Mají v ní vůbec místo a pokud ano, jak je kandidátům představit?
Na kariérních stránkách či v tištěných náborových brožurách standardně nacházíme představení firemních hodnot.
Bohužel, ve většině případů se jedná jen o pod sebou úhledně seřazená slova, která se na webu či v brožuře pěkně vyjímají, nicméně nic světu neříkají.
Může za tím stát prostá lenost, či pocit, že to není důležité. Důvodem však často bývá fakt, že firma své hodnoty vysvětlit neumí. Prostě je v HR nafasovali (nejčastěji od zahraniční matky) a teď s nimi mají pracovat a zajistit, aby zaměstnanci žili v souladu s nimi. Aby dostáli svým povinnostem, okázale hodnoty vystaví, snaží se o nich se zaměstnanci diskutovat, ale k ničemu to vlastně nevede. Pro zaměstnance jsou to cizí slova, kterým nerozumí, nechápou jejich význam a už vůbec netuší, proč by jim měli věnovat svůj čas.
Zkrátka přivést někoho na novou víru není legrace a rozhodně ne vždy se to podaří.
Vezměme si takové 4 pěkné hodnoty:
Mohu je bez váhání vzít a přiřadit celému zástupu firem, které, pokud zrovna nemají stejné či podobné hodnoty, vzaly by je klidně za své.
Co řeknou tato 4 slova vašim kandidátům, když si je pověsíte na svůj web nebo dáte do náborového inzerátu?
Zřejmě nic. Přejdou je bez povšimnutí nebo se nad nimi ušklíbnou, protože prázdných slov a reklamních frází vidí na každém rohu tisíc.
Pokud své hodnoty neumíte či nechcete kandidátům vysvětlit a nejlépe ukázat, jak se projevují, vykašlete se na ně. Než je komunikovat takto, to raději vůbec. Alespoň bude váš inzerát kratší.
Jsou však případy, a já věřím, že jich není málo, kdy se hodnoty z centrály daří úspěšně zavádět do jednotlivých poboček po celém světě tak, že jim tamní zaměstnanci rozumějí a žijí jimi. Pak má smysl cíleně oslovovat a nabírat lidi v souladu s firemními hodnotami a tyto hodnoty jim v náborové komunikaci představit. Třeba tak, jako Ikea.
A jak se Vám líbí poslání IKEA, které spojuje jejich zaměstnance v každodenní práci?
TO CREATE A BETTER EVERYDAY LIFE FOR THE MANY PEOPLE
by offering a wide range of well-designed, functional home furnishing products at prices so low that as many people as possible will be able to afford them.
Co hrozí, když své hodnoty nepředstavíte?
Hodnoty se přece ve finále projevují ve firemní kultuře. Tak proč neukázat jenom tu naši firemní kulturu, tedy jak u vás ve firmě společně žijete, jak to u vás vypadá?
Třeba tak, jako Vodafone ve svém videu pro nové zaměstnance?
Pokud vaše firemní kultura není vysloveně specifická, tedy není projevem specifických hodnot, může se stát, že když hodnoty vynecháte, ukážete kandidátům pouze to, jak je to u vás fajn a že nemusíte nosit košili a oblek a že máte každé patro jinak barevné. Odradíte tím kravaťáky a přilákáte nekonečnou masu mladých, které baví chodit v tričku a s náušnicí. Nic víc. Není to málo? Je.
A hlavně, je to jen reklama bez schopnosti detailnější selekce.
A o tu jde přeci v náborové komunikaci především. Tedy, nejen přilákat, ale přilákat ty správné lidi.
Jsou firemní hodnoty něčím, co byste měli sdílet s celým světem a usilovat o to, aby je znalo co nejvíce lidí?
Pokud nejste utajené seskupení halící se rouškou tajemství, myslím, že není důvod své hodnoty skrývat. Ba naopak. Čím více lidí je bude znát, tím více jich má šanci zamilovat se do vás pro to, jací jste, v co věříte.
Jsou firmy, které šíření a vysvětlování svých hodnot přikládají mimořádnou důležitost. A já je chápu.
Příkladem je třeba NETFLIX. Své hodnoty se rozhodli velmi podrobně vysvětlit na více než 100 slajdech a ty pak pověsili na Slideshare a zpřístupnili celému světu. Dnes má prezentace jejich hodnot více než 3 miliony shlédnutí?
Culture (Original 2009 version) from Reed Hastings
Ruku na srdce, kolik lidí, mimo řady vašich zaměstnanců, zná vaše firemní hodnoty a rozumí jim?
Pokud vaše hodnoty nejsou jen prázdná, byť do mramoru vytesaná, slova, tedy pokud se jimi ve firmě řídíte, pak mají své reálné projevy v každodenním životě. Popište lidem tyto projevy, ukažte jim konkrétní situace. Budou vám rozumět podstatně lépe. A pokud do toho vysvětlování ještě zapojíte vlastní zaměstnance, a to nejlépe tak, že s nimi natočíte video, budou kandidáti vašim hodnotám rozumět a začnou je brát vážně.
Udělejte to třeba jako NVIDIA.
Přeji vám, ať vám vaše hodnoty odvádějí skvělou práci jak dovnitř, směrem k zaměstnancům, tak ven, směrem ke kandidátům. Ať vám přivedou do firmy mnoho správných lidí.
Dále si přečtěte:
6 tipů na atraktivnější náborovou komunikaci - 1. díl: Nechte lidi nahlédnout dovnitř.
Mladí absolventi ekonomicky zaměřených vysokých škol, kterých je v Dixons více než 200, se chtějí…
Číst vícePostřehy a inspirace z konference Employer Branding Experience 2017
Číst víceJak ale vztahy v home office období udržet, povzbudit a třeba i rozvinout?
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.