Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Trendy v českém marketingu pro rok 2014

Milí přátelé a kolegové marketéři,

rádi bychom Vás pozvali k účasti na již třetím ročníku výzkumu marketingových trendů pro Českou republiku, který i letos realizují Idealisti. Pojďme společně oddělit užitečné nástroje od plev a buzzwordů! Jaké metody se budou používat v praxi a které ovlivní odbornou diskusi? Vaše názory jsou důležité a navíc Vás samotné vyplnění dotazníku a seznámení s některými termíny může v mnohém inspirovat. To vše by Vám nemělo zabrat více než 10 minut času.

 

Dotazník najdete na této adrese: https://www.surveymonkey.com/s/Trendy2014

 

Kompletní výsledky z minulého roku si můžete projít zde.

Předem děkujeme za spolupráci a slibujeme, že s Vámi výsledky výzkumu na konci ledna 2014 nasdílíme a patřičně okomentujeme.

 

Zde si můžete prohlédnout výsledky z minulého roku:

SPOKOJENOST X ANGAŽOVANOST

Představte si, že si vaši kolegové nebudou při řešení nějakého úkolu vědět rady. V takovém případě se můžete setkat se třemi různými reakcemi. Spokojení zaměstnanci svolají poradu a začnou řešit, co by šlo se zdí udělat. Angažovaní zaměstnanci se začnou porozhlížet po žebříku. A když máte štěstí, máte ve firmě ještě jednu skupinu zaměstnanců. O ní tento článek bude.

Pojďme ale postupně – přechodem od spokojenosti k angažovanosti. Prvním obvyklým krokem na této cestě je zmapování současné situace. Abyste mohli kvalifikovaně rozhodnout, jakými kroky budete postupovat a situaci měnit k lepšímu, budete potřebovat výzkum. My používáme SocioDiagnostics, kterým měříme míru soudržnosti, spokojenosti, souznění, důvěry, inovativnosti zaměstnanců a celkovou atmosféru uvnitř firmy. Díky výzkumu také můžete porozumět, které věci působí na vnitřní motivaci lidí a které činí lidi spokojenými.

Nyní nám postačí dvoufaktorová teorie Fredericka Herzberga, kterou rozdělil podněty na motivátory a hygienické faktory. Jak fungují? Nenaplnění hygienických faktorů sice vyvolá nespokojenost, ale jejich naplnění na druhé straně nevyvolává pocit spokojenosti. Člověk je bere jako samozřejmé a účinek jejich naplnění rychle vyprchá. Oproti tomu naplnění motivačních faktorů je nezbytnou podmínkou pro motivaci k vyšším pracovním výkonům a jejich účinek na motivaci je dlouhodobý a jejich nenaplnění nutně neznamená nespokojenost. Z grafu vyčtete také váhu jednotlivých faktorů. 

Jinak. Spokojenost ukazuje, do jaké míry jsou zaměstnanci celkově spokojeni či spokojeni se svojí prací a pracovním prostředím, zatímco angažovanost ukazuje, do jaké míry jsou zaměstnanci nadšení svou prací, oddáni své organizaci a odhodláni podat mimořádné výkony. Vidíte ten rozdíl?

INSPIROVANOST

Přišel čas přidat ke spokojenosti a angažovanosti třetí vrstvu. Inspirovanost. Na vrchol pyramidy potřeb zaměstnanců ji posadili v Bain & Company. Vyčtete z ní také to, co podle jejich zjištění působí v jednotlivých vrstvách. 

Podle Bain & Company je jedním z předpokladů inspirovanosti poslání, smysl existence firmy, často znamenající více než jen vytváření zisku. Druhým předpokladem jsou pak lídři, kteří jsou ztělesněním firemních hodnot a myšlenek.

Simon Sinek to vystihnul takto: „Úspěšné společnosti nenajímají kvalifikované lidi, které pak motivují; najímají motivované lidi, které pak inspirují. Lidé buď motivovaní jsou, nebo nejsou. Pokud nedáte motivovanému člověku něco, v co by věřil, něco většího než úkol, na kterém má pracovat, brzy se namotivuje k tomu, aby si našel novou práci. A vy se budete muset spokojit s těmi, kteří zbydou.“

DÁVÁ TO CELÉ SMYSL?

Pojďme dokončit příběh ze začátku: To, když ti spokojení zaměstnanci svolají poradu a začnou řešit, co by šlo se zdí udělat. Angažovaní zaměstnanci se začnou porozhlížet po žebříku. Co udělají inspirovaní zaměstnanci? Ti zeď rovnou prorazí. Že vám to zní jako přibarvená bajka?

V Bain & Company také naměřili výkonnost jednotlivých skupin zaměstnanců. Co zjistili? Když by spokojení zaměstnanci představovali bázi (100 %), pak angažovaní zaměstnanci dosahovali výkonnosti v úrovni 144 %. Inspirovaní zaměstnanci dosáhli hodnoty 225 %. 

 Jinými slovy. Čtyři inspirovaní zaměstnanci udělají práci za deset spokojených. Nebo z opačné strany. Potřebujete dva a čtvrt spokojeného zaměstnance, aby dosáhl stejného výkonu jako jeden inspirovaný.

Co říci závěrem? Zapomeňte na spokojenost. Chcete-li zvýšit výkonnost firmy, miřte na angažovanost. A chcete-li hrát dlouhodobě první ligu, vaší metou nemůže být nic menšího než inspirovanost.

KDE ZAČÍT?

Nejrychlejší bude, když zavoláte. Je to náš každodenní chleba. Při jeho pečení jsme si za více než 10 let už mnohokrát spálili prsty. Vy nemusíte opakovat stejné chyby.

Přejeme vám hodně štěstí a odvahy na cestě k inspirování!

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.