Tipy na akce aneb co by vám nemělo uniknout letos na podzim
Nahromadilo se kolem nás dost zajímavých akcí v Praze, Brně i dalších městech, které budou o…
Číst víceSlyším to z různých stran. Máme ve firmě sila. Naše oddělení nespolupracují. Posouváme se pouze pomalu a těžce. Kvůli nespolupracujícím týmům, neděláme dostatek změn a už vůbec je neděláme rychle. Je to čím dál tím těžší.
Mám pár postřehů, zkušeností z boje, jak některé firmy úspěšně rozhořely spolupráci uvnitř firmy. Jak se jim povedlo udělat z nespolupracujících od-dělení spolupracující týmy, které se nazvájem podporují.
Ústředním předpokladem je dlouhodobý cíl – vize, ke které se upnou všechny týmy ve firmě. Vize, která obsahuje lákavou představu budoucnosti, za kterou lidé vidí něco dobrého pro sebe, firmu a třeba i svět. Vizi je nutné rozpracovat do celofiremních ročních cílů, na které týmy navážou svými ročními cíli. Tak se týmy staví do šiku na jednom pískovišti.
Ještě častěji než sdílená vize, firmám chybí priority. Odpověď na otázku Co je teď pro firmu to nejdůležitější, na co se zaměřujete, hledají těžko. Firmu a týmy je nutné sjednotit nejen cíli, ale také prioritami (aktivitami), které mají firmu k cílům dovést. Řešení? Stanovte pět až šest celofiremních ročních priorit, na které jednotlivé týmy navážou.
Obrázek 1: Strategický canvas
Teď něco k procesu. Řídící tým vytváří vizi, střednědobé a roční cíle a priority. Jeho úkolem je následně vtáhnout střední management takovým způsobem, aby strategii vzal za svou a chtěl se na realizaci cílů podílet. Nejlépe žádný diktát. Diskuse a spolutvoření je nástrojem řídících týmů a firem, které chtějí zapojené zaměstnance.
Každou firmu sjednocují a posilují také vztahy. Ty můžete vytvářet tím, že zajistíte, aby lidem bylo srozumitelné, jaký přístup k sobě navzájem, k práci jako takové, nebo ke klientům, firma razí. Jsou to oceňované vzorce chování, firemní hodnoty, které úspěšné firmy používají k sjednocování přístupu lidí a utváření pevných vztahů.
Obrázek 2: Týmový plánovací canvas
Když všichni lidé ve firmě vědí, kam firma jde a jak se tam chce dostat, jak jednotlivé týmy k celofiremním cílům přispívají, je nezbytné průběžně komunikovat výsledky a úpravy strategie. Transparentnost, srozumitelnost a pravidelnost komunikace je zásadní. Úspěšné firmy používají otevřené plánovací systémy, výsledkové dashboardy, vizualizace.
Vytvořit silnou vizi, shodnout se na celofiremních prioritách, prodiskutovat s manažery jejich návrhy ročních cílů, facilitovat velké množství meetingů a workshopů, neúnavně poskytovat zpětnou vazbu k žádoucímu chování, transparentně a srozumitelně komunikovat. Není toho málo. Bez neustálé aktualizace a vyrovnávání dovedností lídrů a manažerů to nejde.
Obrázek 3: Individuální plánovací canvas
Zažil jsem nejrůznější scénáře. Někdy lepší spolupráce uvnitř firmy nastartuje rozvoj lídrů a manažerů. Jindy začne vyjasňováním firemních hodnot. A občas to všechno spustí řídící tým vytvořením celostní strategie a jejím rozpracováním do týmových cílů a priorit. Takže – je jedno, kde začnete, důležitější je kde skončíte. Hlavně začněte.
Držím vám palce.
Nahromadilo se kolem nás dost zajímavých akcí v Praze, Brně i dalších městech, které budou o…
Číst víceKdyž víte, v čem jste jedineční jako zaměstnavatel, můžete vítězit na trhu práce.
Číst víceŠokující výsledky výzkumu mezi lidmi hledající práci na sociálních sítích a mobilech.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.