Autor: Ondřej Tylčer Tipy 26. 8. 2021

5 tipů jak na video medailonky zaměstnanců

Video medailonky zaměstnanců mají v employer branding komunikaci své místo. Jak ale zajistit, že výsledek nebude parodií a že se realizace pro samotné aktéry nestane noční můrou? Jak dostat do videí naši relevantní nabídku zaměstnavatele?

Video je fenomén dnešní doby, lidé raději sledují a poslouchají než čtou. Příspěvky na sociálních sítích s videem mají mnohonásobně větší úspěšnost. Uvádí se, že 78 % uživatelů internetu sleduje video alespoň jednou týdně a 55 % dokonce denně. Divák si z videa dokáže zapamatovat až 95 % informací v něm obsažených a více než polovina uživatelů chce vidět ještě více videa. Není tedy divu, že se video stalo fenoménem i employer branding komunikace.

Proč video medailonky frčí? Protože kandidáti věří více zaměstnancům, než korporátním proklamacím

Ve světě employer brandingu jsou populární zejména video medailonky zaměstnanců, tedy videa, ve kterých vystupují samotní zaměstnanci firmy a popisují své zkušenosti v roli zaměstnance, sdělují, co je na jejich práci baví a jak vnímají firmu ve které pracují. Namísto proklamací sepsaných HR týmem nebo reklamní agenturou se kandidát o firmě dozví od samotného zaměstnance. Nemělo by se proto rozhodně jednat o reklamní spot, ve kterém se vám někdo ve třiceti vteřinách snaží udělat díru do hlavy, ale o autentický projev zaměstnance.

Video medailonek zaměstnance je z produkčního hlediska poměrně jednoduchý formát. Nemusíte si lámat příliš hlavu se scénářem, efekty, speciálním prostředím. I tak má realizace tohoto formátu svá specifika a úskalí.

Tři kritéria, která by měl dobrý video medailonek splňovat

1. Relevantní obsah

Cílem není pobavit, ale prezentovat určitou nabídku, formovat vnímání kandidátů, přesvědčit je, že jsme zaměstnavatelem, který stojí za úvahu. Zaměstnanec by měl tedy ve videu mluvit k tématům, která naši firmu, coby zaměstnavatele, charakterizují.

2. Důvěryhodnost

Potřebujeme, aby nám, respektive aktérovi videa, kandidáti věřili. Ani na chvíli by divák neměl pochybovat o tom, že to, co zaměstnanec ve videu říká, myslí upřímně, tedy že nereplikuje nějaké reklamní fráze.

3. Dobrý pocit samotného aktéra, zaměstnance

Je nesmírně důležité, aby z výsledného videa měl dobrý pocit samotný zaměstnanec, který v něm účinkuje. Pokud se toto podaří, rád bude sám video sdílet. A pokud na jeho projev budou pozitivně reagovat i kolegové, dobrý pocit se tím ještě umocní.

5 tipů na tvorbu video medailonků

1. Pamatujte, že netočíte s hercem

  • Hodně videomakerů si neuvědomuje, že objekt videa není herec. Je to třeba machr ve svém oboru, ale rozhodně není zvyklý stát rutinně před kamerou. Nic si nenalhávejme: většina lidí mluvení na kameru dokonce nesnáší a my je natáčením dostaneme naprosto mimo jejich komfortní zónu. Jsou z natáčení vystresovaní a i jinak výřečný extrovertní zaměstnanec může před kamerou buď úplně zmlknout nebo mluvit tak nepřirozeně a strojeně, že o nějaké autentičnosti a spontánnosti nakonec nelze hovořit.
  • Nejlépe se nám osvědčilo si s lidmi prostě povídat. Nenutíme našim objektům žádný naučený text, ale prostě si s nimi povídáme a celou dobu je přitom jakoby mimochodem natáčíme z kamery na stativu. Takhle se většina zaměstnanců po nějaké chvíli uvolní, zbaví se trémy a přirozeně se rozmluví. Nenutíme jim předem připravený text ale vnímáme celé natáčení jako neformální povídání či dialog. V celém záznamu pak snadno při střihu najdeme nosná sdělení, která potřebujeme. Obecně jsme časem zjistili, že na jednu minutu finálního videa potřebujeme natočit asi 30 až 45 minut záznamu.
  • Vtípky, neformální atmosféra, to vše pak rovněž napomáhá odbourání stresu, kterému je zaměstnanec při natáčení vystaven

2. Něco si o člověku zjistěte

  • Tohle je asi samozřejmá rada, ale rozhodně ji nepodceňujte. O každém člověku, kterého natáčíte, si zjistěte co dělá, jaký je jeho příběh ve firmě, co se mu povedlo, na jakých důležitých projektech zrovna pracuje, co rád dělá ve volném čase. To vše vám pomůže v komunikaci při natáčení. Najdete s aktérem snadno společnou řeč, budete se ptát na věci, ke kterým má co říct, snáze jej rozmluvíte.
  • Určitě není od věci domluvit si s aktérem videa před natáčením alespoň telefonický rozhovor.

3. Nezapomínejte na Employer Value Proposition

  • Jak už bylo řečeno, cílem medailonku je naservírovat v důvěryhodné formě naši Employer Value Proposition (EVP), tedy nabídku zaměstnavatele. Zkrátka, video netočíme jen tak, má svůj účel.
  • EVP bychom měli mít vyjasněnou před samotným natáčením. Prostě potřebujeme vědět, jak má kandidát firmu jako zaměstnavatele vnímat, které charakteristiky naší společnosti by mělo video akcentovat.
  • Toto vědomí pak zásadním způsobem ovlivňuje témata, ke kterým směřujeme naše otázky v povídání se zaměstnancem při natáčení.
  • Stále nicméně platí, že zaměstnanci nic necpeme, nenutíme ho, aby firmu v určitém smyslu oslavoval. Je proto potřeba přistupovat k tématům opatrně a citlivě, netlačit na pilu.

4. Myslete na to, že budete hodně stříhat

  • Jasně, střihy ubírají na opravdovosti a je potřeba přistupovat k nim opatrně, nicméně počítejte s tím, že se jim nevyhnete. Někdo používá květnaté věty, ze kterých potřebujete vždy jen malou část, navíc z dobrých čtyřiceti minut záznamu potřebujete udělat třeba minutové video. Zkrátka, bez střihů to nejde.
  • Jak na to, aby střihy ve videu nepůsobily jako pěst na oko? Nám se osvědčilo natáčet současně dvěma kamerami z lehce rozdílných úhlů. Tak můžeme potom ve střihu střídáním obrazů z kamer snadno vystříhat přeřeknutí nebo dlouhé pauzy v jinak skvělém sdělení bez rušivého škubnutí obrazu. Kamery jsou celou dobu zapnuty a na stativu, takže okolo nich neustále nepobíhá znervózňující rušivý element obsluhujícího kameramana.

5. Pamatujte, že netočíte celovečerní film

  • Krátká videa jsou silná videa. Může vám připadat, že máte spoustu skvělého materiálu a dokonce Facebook při postování videa radí, že videa delší než 3 minuty jsou mnohem úspěšnější. Zapomeňte na to. Kandidát vám tolik času nedá.
  • Z vlastní zkušenosti víme, že nemá smysl dělat video medailonky delší než 2 minuty. To je hranice pro tento formát. Podcast, video o firmě apod. jsou již úplně jiné formáty, u kterých je delší stopáž na místě. Nám nyní ale jde o video medailon zaměstnance.

 

Nebojte se a zkuste to

Video medailonky se zaměstnanci jsou skvěle fungujícím formátem komunikace s kandidáty a mají velkou odezvu na sociálních sítích. Když jsou udělané dobře, baví i samotné jejich aktéry a ti je pak třeba sami sdílí. Z těchto důvodů určitě stojí za to se jejich natáčení věnovat a doufáme, že vám k tomu pomohou i tyto naše, na mnohaletých zkušenostech založené, tipy.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.