Autor: Petr Hovorka Tipy 13. 4. 2021

Inspirativní počiny – vol. 25

S prvním dílem jsme si dali na čas. Ale už jsme zpět, v plné síle a těšíme se, jakých Inspičin se firmy v tomto roce dopustí. Protože jak ukázal minulý rok, najde se stále spousta firem, pandemii navzdory, které předvádějí excelentní výkony. 

Za uplynulé čtyři roky světlo světa spatřilo 144 počinů (4 roky x 6 dílů x 6 Inspičin). Když si jimi listujeme, i zpětně je to hezké čtení. Listovat můžete i vy. Sborníky za poslední čtyři roky jsou ke stažení zde: 2017, 2018, 2019 a 2020.

Nadále Inspirativní počiny [Inspičiny] uspořádáváme do třech okruhů:

  1. Firemní DNA, kultura a leadership
  2. Obsah a prostředky komunikace
  3. Zdroje inspirace a HR nástroje 

O čem se ve 25. dílu Inspičin dočtete? Jak se sluší na první díl, začneme firmami od “A”. Nejdříve se podíváme na to, co může zahrnovat flexibilita v praxi, v jedné ze světových českých firem. Pokračovat budeme skvěle popsanou, a podle mnohých jazyků i žitou, firemní kulturou ve firmě Applifting. Všechno na světě má dvě strany. Stejně tak i houmofis. Něco nám do života přidal a něco si zase bere zpátky. Co, zjistili v Bahaviolabs. To se vám řekne: vysvětlete strategii dělníkům ve fabrice. Podle prvních ohlasů klienta se nám to ale povedlo. Podívejte se sami ;-) Jednotlivec – skupina – tým. Jak poznat toho správného člověka do týmu? Existuje vůbec někdo takový? Na kloub tomu přišel náš oblíbený Patrick Lencioni ve svém dalším knižním titulu (to už je jeho třetí kniha, kterou v Inspičinách představujeme!). Nakonec pro vás máme taky četbu. Tentokrát z vlastní dílny. Petr za nás sepsal (dělá to rád) svoje zkušenosti s tvorbou firemních hodnot, které se ve firmách žijou a které pomáhají utvářet silné firemní kultury. Užijte si Inspičiny a napište nám, co vás zaujalo nejvíce.

FLEXIBILITA. KONEČNĚ! 

Poslední rok si budeme dozajista pamatovat všichni a budeme o něm vyprávět našim dětem a vnoučatům.  My se snažíme na věci nahlížet pozitivně a stejně tak i společnost Avast, kterou vám určitě nemusím představovat. Rok 2020 zpochybnil naše předsudky, naše chování a dokonce i naše hodnoty. Ukázal nám rostoucí sbližování našich online a offline životů a odhalil potřebu jednodušších a agilnějších pracovních opatření, která tuto složitost zvládnou. V Avastu věří, že když svým zaměstnancům poskytnou dostatečnou flexibilitu, oni pak na oplátku poskytnou lepší služby zákazníkům a zlepší obchodní výsledky. Nový koncept Avastu tzv. celoživotní flexibilita znamená, že si zaměstnanci mohou  vybrat kde, kdy a jak budou pracovat. Pracovníci si sami mohou určit jestli začnou pracovat dřív a skončí dřív, nebo naopak, mohou si také dát odpoledne volno na vzdělávání, jednoduše jsou flexibilní. Super věc je také zařazení “Osobního volna”, což v praxi představuje, že si zaměstnanci mohou udělat osobní schůzky nebo si odpočinout, pokud se jednoduše necítí dobře, zatímco jsou stále placeni. Avast se dlouhodobě řadí mezi top zaměstnavatele a tyhle kroky to jenom potvrzují.  

KULTURA JINAK

Applifting – tento inspirativní start-up a jeho firemní kultura rozhodně stojí za zmínku a možná i za hlubší poznání. Jako firma fungují na jasně definovaných principech, které dodržují. K těm patří i přehledné dokumenty s trefnými názvy, jako například:

  1. Kodex Appliftera - Základní dokument, shrnující hodnoty
  2. Kodex team leadera - Kodex, dle kterého se řídí vedoucí týmů
  3. Příručka pro řešení konfliktů - popis procesu, který se v Appliftingu používá pro řešení pracovních i osobních konfliktů
  4. Jak funguje Rada starších - Dokument shrnující pravomoci boardu a způsob, jakým do něj Applifteři volí členy.

Je moc hezké, že se ve firmě také snaží pomáhat komunitám a mají na to definovaný přesný řád, aby to bylo každému jasné. Applifteři mohou pomáhat ostatním a Applifting proplácí jejich čas. Nemusí tak při dělání toho co považují za prospěšné myslet na svůj rozpočet. Každý rok přispívají také 0,5% zisku na charity. Obdarované organizace si mohou zaměstnanci vybrat dle svého uvážení. Tahle firemní kultura by mohla být skvělým příkladem jak to ve firmách může vypadat a taky vypadá.

HOUMOFIS. CO NÁM DÁVÁ A CO NÁM BERE?

Velice sympatická agentura Behaviolabs, která se zaměřuje na podvědomé myšlení udělala průzkum, který se dotýká nás všech na “houmofisu”. Aktuálně má až třetina Čechů má  zkušenost s prací z domova. A jak to hodnotí?

Plusy (Kolik se k dané zkušenosti hlásí procent lidí, kteří HO mají):

  • Rozvrhnu si čas podle sebe, 68 %
  • Ušetřím čas (dojíždění, úprava zevnějšku..), 64 %
  • Během práce stihnu obstarat domácnost, 63 %
  • Mám víc času na rodinu, 33 %
  • Ušetřím peníze (třeba za obědy, dojíždění), 30 % 

Mínusy (Kolik se k dané zkušenosti hlásí procent lidí, kteří HO mají):

  • Chybí mi kolegové, 37 %
  • Špatná komunikace s kolegy, 31 %
  • Postrádám potřebné nástroje k práci, 28 %
  • Obtíže s organizací času, 23 %
  • Ruší a rozptylují mě děti, 14 %

Home-office má nesporně hodně výhod a postupně se většina z nás přizpůsobila a šťastnější z nás, kteří jsou věční optimisté a pozitivisté z toho vytěží co umí! 

 

JAK PŘEDSTAVIT STRATEGII DĚLNÍKŮM???

Jednou ze dvou věcí, které potřebujete, když chceme zvyšovat angažovanost lidí je – smysluplná práce. Jak se dělá? Nejlépe prostřednictvím celostní firemní strategie, která zahrnuje odpovědi na 6 důležitých otázek. O tom už jsme ale psali tolikrát… Přečtěte si například zde: Příběh firmy, která strhla lidi jedním směrem. Za vytvořením takové strategie stojí vždy řídící tým (management). Jak ale zapojit všechny zaměstnance? Z naší zkušenosti jsou nejlepší tvůrčí workshopy se středním managementem, na kterých se strategie rozvíjí do jednotlivých týmů a větších detailů (pamatujte: energie a nadšení nevzniká nařízením nebo rozhodnutím seshora, ale spolutvořením). Následně pokračujeme od středního managementu ke všem zaměstnancům, formou workshopů a týdenních týmových porad. A pak? Vše podporujeme interní komunikací: články v časopise, v mobilní aplikaci nebo na LCD obrazovkách – jak jsme to řešili v případě THK Dačice. Podívejte se na kreslené video, jak představujeme dělníkům takovou celostní strategii ;-)

OPRAVDU EXISTUJE IDEÁLNÍ TÝMOVÝ HRÁČ?

Co je podle vás prototyp týmového hráče? Zamýšleli jste se už nad tím jestlipak jste týmovým hráčem, nebo spíše individualista. Máme pro vás doporučení na skvělou knížku The Ideal Team Player, kterou napsal Patrick Lencioni. Píše v ní mimo jiné i to, ž schopnost efektivně pracovat v týmu je dnes tragicky podhodnocena, i když je nyní důležitější než kdy dříve.

Dle Patricka má Ideální týmový hráč VŽDY 3 ctnosti: 

  • je hladový - chce vyhrát, dát do toho vše a být nejlepší.
  • pokorný - nejde o jeho ego, ale o tým. Může připustit nedostatky a růst.
  • (emocionálně) chytrý - mají EQ a mohou přizpůsobit své chování potřebám ostatních.

Pokud vám chybí hlad, ale máte ostatní, jste Lovable Slacker. Pokud vám prostě chybí pokora, jste šikovný politik (nejnebezpečnější) a pokud vám chybí Chytré karty, jste náhodným výrobcem Mess Messer (nejjednodušší řešení). Jak identifikovat tyto ctnosti, nebo jejich absence, a rozvíjet je v sobě se dočtete v knížce.

CHCETE LEPŠÍ VZTAHY A NEVÍTE, KDE ZAČÍT?

Pozornost věnovaná vztahům se ve firmách výrazně zvýšila. Jednoduše proto, že je nyní daleko těžší o ně pečovat, když se nepotkáváme tak často osobně. A možná se to stalo i tím, že si některé firmy uvědomily, že firma není tak dobrá, jak dobré má zaměstnance, ale jak dobré jsou vztahy mezi nimi. Není pochyb, že firemní hodnoty začínají sehrávat významnější roli. Jak by ne. Formují přece firemní kultury, ve kterých ne/mají strategie šanci uspět, v důsledku čehož pak ne/roste celková firemní výkonnost. „Ničeho jsem nenabyl lehce, každá věc mě stála nejtvrdší práci. Nehledejte lehké cesty. Ty hledá tolik lidí, že se po nich nedá přijít nikam.“ říkal Tomáš Baťa. A my dodáváme, že konkurenční výhoda v byznysu je obvykle spojena s tím, co není dostupné většině firem tak, jako jsou peníze, znalosti a technologie. Máme totiž na mysli odvahu, disciplinovanost, vizionářství. To jsou dovednosti, které firmám a jejich lídrům pomáhají vytvářet těžko kopírovatelné firemní kultury. Jestli chcete lepší vztahy, začněte u firemních hodnot. Inspiraci, jak na ně, možná najdete v našem ebooku.

A to je pro tentokrát vše. Až půjdete kolem něčeho inspirativního z oblasti leadershipu, firemní kultury, HR obsahu, aktuálních nástrojů a zdrojů inspirace, dejte nám vědět. Hezké jaro!

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.