Autor: Petr Hovorka Tipy 28. 4. 2020

Inspirativní počiny – vol. 16

Jsem přesně v polovině třetího roku psaní Inspičin. Taky jim tak říkáte? 16. číslem se pomalu ale jistě blížíme k první stovce po-činů; do konce roku ji stopro pokoříme. Nejvyšší čas na nějakou inovaci, co říkáte? Dosud jsem inspiraci hledal a příspěvky plnil do tří částí: 1) Kariérní stránky a brožury, 2) Obsah značkové komunikace a 3) Zdroje inspirace a nástroje.

Jedna kategorie mi už ale dlouho bytostně chybí. Taková, která bude vyhrazena strategii značky zaměstnavatele, srozumitelnosti firemního DNA a jejímu přenosu do Employee Experience a do firemních kultur. Definitivně mě k tomu přivedly dva rozhovory se zástupci firem, ve kterých to mají fest srovnané a jedou podle vytyčené strategie. První z nich se týkal firemních hodnot v EYELEVEL, druhý pozice značky zaměstnavatele (tzv. Employer Value Proposition) v Air Bank (již brzy na našem blogu). Pro tyhle firmy a jejich příběhy je nutné vytvořit speciální kategorii. A dát ji na první místo. Nově to bude takto:  

  1. Firemní DNA, kultura a Employee Experience
  2. Obsah a prostředky značkové komunikace
  3. Zdroje inspirace a nástroje

Tak. Už nebudeme úvod dále natahovat, protože i v těchto horkých dnech kanály inspirace nevysychají. Nene. Stačí se dívat kolem, mluvit s lidmi a nasávat J z různých zdrojů. Takže o čem letní vydání bude?

Seznámíte se s postupem, jak můžete udělat firemní vizi srozumitelnou (btw. podobně jsme pracovali s Kofolou). Přečtete si, jak se firma může přeorientovat z klasického přístupu k HR na designování Employee Experience. Podíváte se na videa, ve kterých se vše točí okolo vztahů. Prolistujete si kariérní stránky, na kterých představují pracovní role, firmu a její nabídku, zaměstnanci. Představím vám novou aplikaci, prostřednictvím které můžete jednoduše a hravě zjišťovat motivovanost zaměstnanců. A nakonec nahlédnete do dalšího podcastu, který se zaměřuje výhradně na značku zaměstnavatele. Užijte si to. A dejte vědět, co říkáte na novou strukturu Inspičin.

 

VIZUALIZOVANÁ BUDOUCNOST

Máte firemní vizi – jinými slovy – víte, čeho chce vaše firma v dlouhodobém horizontu dosáhnout? A jak dobře ji rozumíte – jak je pro vás srozumitelná? Dokážete ji vysvětlit kamarádovi, kolegovi nebo kandidátovi? Stejnou otázku si položili ve firmě Hudl, která dělá software pro sportovce a trenéry. Jejich vize není na první pohled nikterak sofistikovaná, posuďte sami: “Capture and bring value to every moment in sports by 2025”. Na druhé straně, slova mají pro různé lidi různé významy, a to se v Hudlu rozhodli změnit. Jak píšou: „Vize by měla zaměstnancům poskytnout mentální představu o tom, jak bude firma sloužit zákazníkům v budoucnu. Nemůžete však očekávat, že si všichni pod slovy představí stejný obrázek. Naproti tomu vizualizovaná vize jde dále. Objasňuje, kde, kdy a proč budeme obsluhovat zákazníky. Poskytuje daleko větší kontext.“ Prostě vizualizace a storyboarding jsou nástroje, která vám pomohou k větší srozumitelnosti. Článek How We Used Storyboards to Make Our Company Vision More Tangible, ve kterém dopobrobna popisují proces tvorby, použité nástroje a vše uzavírají nabytými zkušenostmi a tipy, stojí za přečtení.

 

EMPLOYEE EXPERIENCE V PRAXI

Psal se rok 2015, když článek s názvem The Future Of Work: Airbnb CHRO Becomes Chief Employee Experience Officer obletěl svět. Nový buzword byl na světě. Marek Levy, který tuto roli v Airbnb zastává, odpovídal na otázku co pro něho znamená Employee Experience: “At Airbnb we are focused on bringing to life our mission of creating a world where you can #belonganywhere, by creating memorable workplace experiences which span all aspects of how we relate to employees, including how we recruit them, develop them, the work environment we create with them, the type of volunteer experiences we offer them, and the food we share together.“ Takže, s odstupem, žádné velké překvapení. Prostě je nutné designovat firmu podle základních myšlenek – poslání, vize, preferovaných principů chování (firemních hodnot), byznys modelu a produktu/služby firmy – v celkém životním cyklu zaměstnance. Ale o tom zas někdy příště. Tady si můžete poslechnout rozhovor s Markem Levym.

 

ULTIMATE RELATIONS

Kvalita systému jménem firemní kultura je dána nikoli kvalitou jednotlivých prvků, ale kvalitou vztahů mezi těmito prvky. Když se podíváte na videa na kariérních stránkách firmy Ultimate Software / People First Company, uvidíte a uslyšíte především to, jaké vztahy ve firmě panují. Na tuto firmu jsem narazil díky žebříčku THE EMPLOYEE EXPERIENCE INDEX, ve kterém zaujímá 5. místo hned za fenomény jako Facebook, Google, Apple a LinkedIn a předstihuje firmy jako Airbnb nebo Salesforce. Kariérní stránky nejsou zrovna top, ale prohlédněte si videa a udělejte si názor, zda-li z nich umíte vyčíst a vycítit firemní kulturu.

 

DIGITÁLNÍ KARIÉRNÍ STRÁNKY

Zaujal mě rozcestník na homepage kariérních stránek Digital Automotive. Tak jsem si je prolistoval celé. Zaměstnanci představují jednotlivé pracovní role, seznamují nás s tím, co dělá jejich tým, popisují, jaká je ve firmě kultura, čím se baví po práci, sdělují také své důvody proč ve firmě pracují, případně jak se do firmy dostali. Hezký osobní prvek. Jinak stránky odpovídají jejich produktu, jsou přehledné a taky trochu studené, jako přístrojová deska ve v autech VW a Škoda. Škoda jen toho balastu kolem, který špiní jinak hezký obsah a stránky obsahově nafukuje. Co mám tím balastem na mysli? Tak například, pro ukázku, vytáhnu ze sedmibodového EVP jeden bod: „Vládne u nás přátelská atmosféra: Nejlépe se o tom přesvědčíš, až se osobně potkáme. Sleduj nás na Facebooku, LinkedIn a Instagramu, kam pravidelně přidáváme novinky a akce.“ S takovým opisem už dnes nic neuhrajete, možná plichtu v divizi. Jestli máte přátelskou atmosféru, tak to ukažte, nechte to říct lidi ve videích nebo fotkách na Instagramu. Přátelskou atmosférou se v textu na kariérních stránkách prsí kdekdo.

 

MINUTY PRO LEPŠÍ PRÁCI

Tak málo času vám stačí, abyste zjistili, jak to uvnitř vaší firmy funguje. A navíc takový průzkum bude lidi bavit a vy zjistíte, jak to je doopravdy. Alespoň to trvdí Behavio o své aplikaci Minuty. A taky že našli skryté souvislosti a vědí na co se ptát a jakou váhu tomu příkládat. Znáte přece ty dlouhé dotazníky, které jsou součástí průzkumů spokojenosti nebo angažovanosti, že jo? Aplikace Minuty rozsekala dlouhý dotazník do malých částí, které nezaberou respondentům více jak minutu. Lidé dostávají otázky postupně, každý den jednu. Na základě prvních pilotních projektů zjistili, že 80% lidí chce Minuty dostávat. My jsme je ještě nevyzkoušeli. Čekáme na správný projekt, ve kterém je použijeme. Jestli je vyzkoušíte dříve, dejte vědět.

 

132 DÍLŮ PODCASTU

Jaký posloucháte podcast? Přijde mi, že se teď každý kvartál na nás valí nějaký nový. Minule jsem psal o The Employer Branding Podcastu z dílny Link Humans, který jede koncept rozhovorů s profíky, kteří se budování značky zaměstnavatele věnují v konkrétních firmách. Dneska mám pro vás tip na další podcast, který momentálně sjíždím. The Talent Cast: „The world’s most caffeinated employer branding and recruitment marketing podcast“, který dělá James Ellis, Employer Brand Nerd. James si nezve hosty, ale v každém dílu rozebírá různé malé aspekty a detaily budování značky zaměstnavatele a recruitment marketingu. Dělí se o svůj přístup a zkušenosti z různých profesních štací. Už natočil 132 dílů. Mám rád jeho metafory. Začněte klidně od konce. Posledními díly se mi moc líbily: EP 132 – Make Patterns, Not Consistency nebo EP 131- Reach v Clarity: Why Your Employer Brand Is Never Done.

 

Co vám přišlo z tohoto dílu nejvíc? Dejte mi prosím vědět. A děkuji těm, kteří mi posílají tipy na další Inspirativní počiny. Létu a lidem ve firmách zdar!

 

Na 3. ročníku konference Employer Branding Experience letos uslyšíte příběhy firem jako Air Bank, EYELEVEL, Tesena, McDonald’s nebo Kiwi. Navíc se budete moci zúčastnit dvou hodinových workshopů, na kterých se budeme věnovat tématům jako definování EVP, žití podle firemních hodnot, gamifikace onboardingu, tvorba obsahu komunikace a persón kandidátů či měření HR marketingových aktivit. 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.