Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Dobrým on-boardingem k nižší fluktuaci a nákladům

Podle Leighta Branhama a jeho knihy „7 skrytých důvodů, proč zaměstnanci odcházejí z firem“ patří vysoká fluktuace k jedněm z nejvýraznějším skrytým nákladům společnosti. Firmy neustále přemýšlejí, jak a kde upravit výrobu, zefektivnit využití materiálu, nebo jak snížit náklady za energie, ale mnoho manažerů už si ale nelámu hlavu s tím, kolik je stojí přijetí a zaučení nového zaměstnance a odchod stávajícího. Fluktuaci berou jako přirozenou součást života společnosti. Opak je ale pravdou, snížení fluktuace a zvýšení spokojenosti zaměstnanců může společnosti ušetřit desetitisíce, a u vysoce kvalifikovaných zaměstnanců až statisíce na jednoho zaměstnance.

Nutno ještě dodat, že nízká míra fluktuace v rozmezí 5–7 % nemusí být úplně na škodu a občasné obměnění týmu přivede nové myšlenky, nápady a nedochází tak k stagnaci společnosti na jednom bodě. Nicméně na českém trhu práce se setkáme spíše s firmami, u kterých se ročně vymění 30 % zaměstnanců a výjimkou nejsou ani společnosti se 100 a více % fluktuací.

Abychom to vzali hezky popořadě, dnes se zaměříme na první dny nového zaměstnance ve společnosti a to on-boarding. Začátek nového pracovního poměru a s ním spojená zkušební doba bývá totiž nejkritičtějším obdobím a v České republice se se společností rozloučí více než polovina zaměstnanců.

Pro inspiraci jsem dnes vybral článek od Phila Owerse „How the right employee onboarding proces can improve retention“. Ten poukazuje na to, že společnost s dobrým integračním programem dokáže snížit míru odcházejících nováčků o 50 %.

Klíčovým způsobem jak na on-boardingu zapracovat je komunikace. Zaměřte se především na rozporné informace. Nováček si před nástupem do společnosti projde firemní stránky, podívá se na firemní videa a je z toho všeho ohromený, o to větší ale pak bude jeho zklamání, pokud to ve společnosti nebude fungovat stejně, jako ve virtuálním světě. Employer branding ale není o tom prodat svou společnost v nejrůžovějších barvách, ale pravdivě popsat, kdo jste, co můžete nabídnout novým zaměstnancům a jak se odlišujete od konkurence. Jednoduše buďte ke svým nováčkům upřímní.

Není to ovšem pouze o komunikaci před nástupem do společnosti, ale také o komunikaci v prvních i těch následujících dnech. Ve chvíli, kdy zaměstnanci nebudou mít pocit, že jim sdělujete všechny informace pravdivě, projeví se to na jejich loajalitě a zvýší se tak jejich ochota z vaší společnosti odejít. Navíc sdílením informací se zaměstnanci zvýšíte i jejich motivovanost a pocit důležitosti ve společnosti, proto nepodceňujte důležitost komunikace a nefinanční motivace, kromě starostí s náborem nových a nových lidí, vám to také ušetní peníze. Další typy, jak zapracovat na on-boardingu se dočtete zde.

Vykopli jsme 3. ročník naší konference Employer Branding Experience. Letos uslyšíte příběhy firem jako Air Bank, EYELEVEL, Tesena, McDonald’s nebo Kiwi. Navíc – nově – se budete moci zúčastnit dvou hodinových workshopů, na kterých se budeme věnovat tématům jako definování EVP, žití podle firemních hodnot, gamifikace onboardingu, tvorba obsahu komunikace a persón kandidátů či měření HR marketingových aktivit. 

A pozor – do 15. 7. jsou lístky za early birds cenu.

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.